زمان ارتباط جنسی بعد از عمل دیسک کمر

یکی از سوالات بیمارانی که دچار بیماری دیسک کمر و سپس جراحی آن شده اند این است که ارتباط جنسی بعد از عمل دیسک کمر آیا تحت تاثیر قرار میگیرد یا خیر؟ در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.


آیا درد کمر در رابطه جنسی تاثیر دارد؟

در اغلب موارد، زندگی جنسی فرد قبل از جراحی تحت تاثیر قرار گرفته است. کمر درد می تواند علاوه بر کاهش میل جنسی، در نزدیکی و لذت جنسی نیز اختلال ایجاد کند. بیماران مبتلا به بی حسی یا اختلال عملکرد عصبی در لگن تحریک و لذت کمتری را احساس می کنند. همچنین، امکان دارد در دستیابی به نعوظ، حفظ آن و رسیدن به ارگاسم نیز با سختی مواجه شوند.

در موارد بدتر، رابطه جنسی سبب تشدید و ایجاد درد شدیدی در ناحیه کمر شده و در نهایت باعث می شود افراد تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشند. درد کمر می تواند منجر به افسردگی شده یا در بروز آن نقش داشته باشد. افسردگی یکی دیگر از عواملی است که بر زندگی جنسی افراد تاثیر می گذارد.

برای خواندن راه های درمان پارگی دیسک کمر میتوانید مقاله ی زیر را دنبال کنید.

مطلب مرتبط: درمان پارگی دیسک کمر

درد دیسک کمر

ارتباط جنسی چه مدت پس از جراحی میتواند ادامه پیدا کند؟

خوشبختانه باید گفت که داشتن رابطه جنسی پس از جراحی ایمن است. پزشکان اغلب به بیمارانی که تحت جراحی سنتی ناحیه کمر قرار گرفته اند توصیه می کنند قبل از ادامه فعالیت جنسی خود 6 تا 12 هفته صبر کنند.

در این فرایند های جراحی برشی بزرگ بر خط میانی بدن ایجاد شده و بیماران از درد شدید ناشی از آسیب عضلانی رنج می برند. این جراحی ها با جراحی اندوسکوپیک پیشرفته ناحیه کمر بسیار تفاوت دارند.

جراحی اندوسکوپیک از طریق یک برش کوچک (به اندازه ناخن) و به وسیله یک دوربین با کیفیت (به اندازه یک خودکار) انجام می شود. در این فرایند خطر آسیب پوستی، عضلانی و اسکلتی اندک است. علاوه بر این موارد، افراد ظرف چند هفته بهبود یافته، اندازه برش کوچک بوده و احتمال پارگی یا باز شدن محل برش بسیار پایین است.

به لطف پیشرفت های بزرگی که در زمینه جراحی های کم تهاجم ناحیه کمر صورت گرفته است، بیمارانی که به صورت اندوسکوپیک جراحی می شوند در صورت التیام مناسب محل برش می توانند تنها پس از 2 هفته به فعالیت جنسی خود ادامه دهند. در این افراد درد به طرز قابل توجهی کاهش و میل جنسی فرد بهبود یافته است.

مدت بهبودی در جراحی های زیر بیشتر است:

  • جراحی های تهاجمی تر
  • جراحی هایی که در آن ها ایمپلنت یا ابزار های مخصوصی در ستون فقرات قرار داده شده است.

بیرون زدگی دیسک 4و5

آیا نزدیکی برای دیسک کمر ضرر دارد

در دیسک کمر قطعا در مرحله شدت درد، باید رابطه جنسی قطع شود ولی بعد از گذشت چند هفته امکان برقراری رابطه جنسی وجود دارد. برای کاهش درد سعی کنید رابطه بسیار ملایم و بدون عجله باشد. بسیاری از درمانگران پیشنهاد می کنند که قبل از شروع رابطه ماساژ ملایم، حمام گرم یا دوش، استفاده از کرم ضد درد (که هر کدام ماهیچه ها را شل کرده و درد را تسکین میدهد) میتواند به شما در کاهش درد دیسک کمک کند.

نزديكي بعد از عمل فتق

بسیاری از افراد پس از جراحی ترمیم فتق هیچگونه عوارض منفی در دراز مدت را تجربه نکرده اند. در حقیقت، این جراحی ممکن است هرگونه درد یا اختلال عملکرد مرتبط با فتق را که قبلاً داشتید بهبود بخشد. اگرچه ممکن است دوره نقاهت کوتاهی لازم باشد، اما میتوانید رابطه جنسی را چند هفته پس از جراحی شروع کنید.

نزديكي بعد از عمل فتق

پوزیشن مناسب ارتباط جنسی بعد از عمل دیسک کمر

فرد باید رابطه جنسی را همانند هر فعالیت دیگری به روش ایمن و آرام انجام داده و در آن نقشی غیر فعال داشته باشد. بیماران باید از خم شدن، چرخیدن و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنند.

در صورت بروز درد در حین انجام یک فعالیت باید آن را متوقف کرد. قرار دادن یک بالش کوچک در زیر ناحیه پایینی کمر، چند بالش در زیر زانو ها و داشتن یک حالت قرار گیری مناسب می تواند به این بیماران کمک کند.

علاوه بر این موارد، مصرف یک داروی مسکن قبل از رابطه جنسی نیز می تواند مفید باشد. شریک بیمار باید از قرار دادن وزن خود بر بدن او خودداری کند. سکس در پوزیشن های رو در رو (missionary)، خوابیده به پهلو، ایستاده یا خم شده بر روی صندلی درد کمتری را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

از آنجایی که بیماران و جراحی های آن ها متفاوت است، زمان از سر گیری فعالیت جنسی را باید با پزشک خود در میان گذاشت. امکان دارد افراد از بیان این موضوع احساس شرمندگی کنند اما باید بدانند که این موضوع یک نگرانی کاملا طبیعی است.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید