عمل تومور مغزی چند ساعت طول میکشد؟

سوالی که عده ای می پرسند این است که عمل تومور مغزی چه مدت طول می کشد و چه اقداماتی حین آن انجام می شود. در این مقاله سعی شده است به این سوالات پاسخ داده شود.

اگر جراح مغز و اعصاب، جراحی تومور مغزی را به شما پیشنهاد داده باشد، دانستن مدت زمان جراحی برای برداشت تومور مغزی می تواند مفید باشد، خصوصاً اگر در طی مراحل جراحی، فردی در اتاق انتظار باشد. انجام پیش بینی برای روز جراحی می تواند استرس ناشی از درمان را مخصوصا برای اطرافیان کاهش دهد.

جراحی تومور مغزی غالباً بیشتر از آنچه مردم انتظار دارند طول می کشد و انتظار طولانی را برای این عمل می توان متصور شد. توانایی پاسخ به خانواده یا دوستان در مورد مدت زمان جراحی به شما کمک می کند تا برای روز جراحی خود برنامه ریزی کنید و به آن ها کمک می کند تا خیالشان بابت زمان طولانی احتمالی جراحی راحت باشد.

دکتر عبدالحسین پور جراح تومور هیپوفیز

جراحی تومور مغزی به چه منظور انجام می شود؟

روش درمان تومور مغزی به نوع، اندازه و محل آن بستگی دارد. بسته به نزدیکی با ساختارهای مجاور و حیاتی و نیاز شما به درمان های کمکی بعد از جراحی، ممکن است جراح تمام یا بخشی از تومور مورد نظر را بردارد.

به طور کلی، جراحی تومور مغزی به دو منظور انجام می شود: بیوپسی (نمونه برداری) و برداشتن تومور. 

1- در نمونه برداری، جراح یک قسمت کوچک از تومور را برمی دارد و آن را برای یک آسیب شناس (پاتولوژیست) می فرستد و او به منظور تشخیص یا تأیید تشخیص قبلی پزشک، نمونه ی تومور مغزی را زیر میکروسکوپ قرار داده و بررسی می کند. 

2- برداشتن تومور به عمل جراحی که در آن، تمام یا بخشی از تومور را بر می دارد گفته می شود. جراحان اغلب به طور همزمان نمونه برداری و برداشتن تومور را انجام می دهند.

برای دسترسی به تومور مغزی، معمولا از روش کرانیوتومی استفاده می شود. کرانیوتومی برداشتن قسمت کوچکی از جمجمه است تا جراح بتواند به تومور برسد. 

جراح سعی می کند استخوان کمی را تا حد ممکن بردارد که پس از جراحی، مجدد گذاشته می شود و با استفاده از صفحه و پیچ محکم می شود. 

گاهی اوقات جراح می تواند کرانیوتومی را به یک برش به صورت یک سوراخ کلیدی در جمجمه محدود کند و با استفاده از یک روش کم تر تهاجمی، از ابزارهای ویژه ای برای برداشتن تومور استفاده کند.

گاهی اوقات می توان به برخی تومورهای مغزی مانند برخی آدنوم های هیپوفیز، بدون جراحت جمجمه، دسترسی پیدا کرد. جراح ممکن است بتواند از طریق مجرای بینی به تومور مغزی شما برسد و با استفاده از روش ترانس اسفنویدال یا ترانس نازال به تومور برسد. 

این روش، همراه با سایر رویکردهای کم تر تهاجمی، معمولاً در صورت انتخاب، مورد علاقه جراحان است.

جای عمل جراحی تومور مغزی

مدت زمان انجام جراحی تومور مغزی

از آنجا که عوامل مختلفی می توانند بر روی زمان جراحی تاثیر داشته باشند، پزشک بهترین شخصی است که می تواند مدت زمان جراحی شما را تخمین بزند.

دستورالعمل های زیر به شما کمک می کند تا حدود مدت زمان جراحی برداشت تومور مغزی را تخمین بزنید. 

به یاد داشته باشید که جراحی تومور مغزی متشکل از یک تیم می باشد که مسئول نظارت بر علائم حیاتی، قرارگیری تجهیزات و اطمینان از راحتی شما قبل از شروع عمل می باشند. 

مدت زمان دوری شما از بستگان و آماده شدن برای جراحی می تواند تا دو ساعت طول بکشد. اگر افرادی در انتظار شما هستند، آن ها باید از این زمان اضافی علاوه بر زمان واقعی عمل جراحی آگاه باشند. در ادامه تخمینی از زمان حدودی جراحی آورده شده است.

علاوه بر زمان آماده سازی، خانواده و یا دوستان شما باید توجه داشته باشند که 2-3 ساعت پس از اتمام جراحی ممکن است اجازه بازدید از شما در اتاق شما وجود نداشته باشد. این کار به تیم مراقبتی شما فرصت می دهد تا علائم حیاتی شما را کنترل کرده و کمک کنند که شما بدون هیچ عارضه ای، ثبات حیاتی بیابید.

عمل جراحی برداشت تومور مغزی

چه عواملی می توانند بر روی مدت زمان جراحی تأثیر بگذارند؟

علاوه بر آماده سازی و زمان بهبودی (ریکاوری) پس از عمل جراحی تومور مغزی، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر روی مدت زمان جراحی برداشت تومور مغزی تأثیر بگذارند. 

اگر خانواده یا دوستانتان در طی مراحل جراحی منتظر شما هستند، حتماً تأکید کنید که طولانی بودن این عمل نشان دهنده عدم موفقیت آن نیست و اگر جراحی بیش از زمان تخمین زده شده طول کشید، نگران نباشند.

برخی از عواملی که ممکن است در طول جراحی برداشت تومور مغزی روی زمان انجام آن تأثیر بگذارند عبارتند از:

برای درک بهتر آنچه می توانید در روز جراحی انتظار داشته باشید، در ویزیت بعدی خود با پزشک خود صحبت کنید. وی می تواند زمان تخمینی دقیق تری به شما بدهد و عوامل خاصی را که ممکن است بر زمان جراحی شما تأثیر بگذارند را برایتان بازگو کند.

حتما در مورد مدت پیش بینی شده جراحی خود با همراهان خود صحبت کنید. به آن ها اطمینان دهید که ممکن است بیشتر از زمان تخمین زده شده طول بکشد و زمان اضافی جای نگرانی ندارد. به آن ها یادآوری کنید که زمان آماده سازی و ریکاوری را نیز در نظر بگیرند. این آگاهی به آن ها کمک می کند تا برای خوشامدگویی به شما پس از جراحی برنامه ریزی کنند.

دکتر حسام عبدالحسین پور جراح مغز و اعصاب

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید