بستن کمربند بعد از جراحی دیسک

سوال بسیاری از مردم این است که آیا بستن کمربند طبی بعد از جراحی و یا به خاطر مشکلات ستون فقرات مفید است یا خیر. در این مقاله پاسخ داده شده است.

متخصص ستون فقرات ممکن است کمربند طبی را برای شرایط مختلفی تجویز کند. برای مثال، پزشک ممکن است کمربند طبی را برای درمان اسکولیوز که انحنای جانبی ستون فقرات می باشد، توصیه کند. 

همچنین آنها ممکن است بستن کمربند کمربند طبی را برای کمک به بهبود بیمار پس از جراحی دیسک کمر تجویز کنند. همچنین ممکن است خود شما یک کمربند طبی بخرید تا در هنگام بلندکردن جعبه های سنگین در محل کار، از مفصل لومبوساکرال (دیسک بین مهره‌ای S1-L5) پشتیبانی و مراقبت کنید.

در هر مورد، بستن کمربند طبی به معنای بهبود سلامت ستون فقرات و کاهش کمر درد و مشکلاتی در آینده است. برای بسیاری از بیماران، یک کمربند طبی، یک راه حل غیرتهاجمی برای درمان کمر درد می باشد.

اگر متخصص ستون فقرات یک کمربند طبی، که ارتز نیز نامیده می شود، برای شما تجویز کرده است، احتمالاً از تأثیر آن در زندگی خود شگفت زده خواهید شد. 

ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا به پوشیدن کمربند طبی عادت کنید، اما پیش از آنکه متوجه شوید، تبدیل به بخشی از زندگی روزانه ی شما می شود. 

پوشیدن کمربند طبی، همچنین به حفظ نگرش مثبت شما کمک می کند و باعث می شود به یاد داشته باشید که بستن کمربند طبی به معنای کمک به شما برای لذت بردن از سلامتی در طولانی مدت است. پزشک شما می تواند به سؤالات شما پاسخ دهد و در طول فرایند از شما پشتیبانی کند.

پوشیدن صحیح کمربند طبی، شما را از عملکرد مطلوب آن مطمئن خواهد کرد. به طور مشابه، مراقبت از کمربند طبی، آن را در شرایطی عالی حفظ خواهد کرد و اثر بخشی آن را تا حد امکان افزایش خواهد داد. 

در این مقاله ما به شما نکاتی را در مورد پوشیدن کمربند طبی و مراقبت از آن ارائه خواهیم داد تا از نتیجه موفقیت آمیز آن لذت ببرید.

بستن کمربند طبی برای فشار کمتر به کمر

در چه مواردی بستن کمربند تجویز می شود.

غیر از موارد بالا، دیگر شرایطی که بستن کمربند طبی برای آنها مفید است عبارتند از:

کمردرد و بستن کمربند طبی

نکات لازم برای پوشیدن یک کمربند طبی

پزشک شما در مورد نحوه ی بستن کمربند طبی به شما آموزش خواهد داد. بسیار مهم است که کمربند خود را به طور صحیح بپوشید تا مؤثر واقع شود. 

برخی از کمربندها، مانند مواردی برای شکستگی، ممکن است نیاز باشد که 24 ساعت روز پوشیده شوند. گرچه، اغلب درآوردن کمربند برای مدت زمان کوتاهی جهت حمام کردن یا نفس کشیدن پوست، مانعی ندارد.

اکثر افراد با کمربند طبی خود مشکلی ندارند، اما ممکن است در ابتدا احساس ناراحتی داشته باشند. پزشک شما ممکن است تا زمانی که به کمربند خود عادت کنید، برنامه ی روزانه ای را برای استفاده از آن به شما توصیه کند. 

برای مثال، کودکی که مبتلا به اسکولیوز می باشد، ممکن است در روز اول، به مدت دو ساعت از کمربند طبی استفاده کند و در انتهای هفته، ممکن است، در تمام مدت تجویز شده آن را بپوشد.

1- از دیگران کمک بخواهید

پوشیدن یا درآوردن برخی از کمربندهای طبی، مخصوصا اگر مشکل کمر درد دارید، بدون کمک بسیار دشوار است. از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که در صورت امکان به شما کمک کنند.

نحوه ی بستن کمربند طبی

اگر کسی در اطراف شما نیست که به شما کمک کند، شما می توانید بستن کمربند طبی را با استفاده از یک صندلی، بدون فشار آوردن به کمر خود انجام دهید.

کمربند را با بالهای باز روی صندلی قرار دهید و سپس روی صندلی بنشینید به طوری که بالها در اطراف شما قرار بگیرند. سپس، در حالیکه بالها را گرفته اید و آنها را می بندید بلند شوید، با این روش دیگر نیازی نیست که دست خود را برای رسیدن به پشت سر خود بکشید.

اگر شما از کمربندهایی که از جلو باز می شوند استفاده می کنید؛ می توانید خود به تنهایی آن را بپوشید گرچه در ابتدا ممکن است نیاز به کمک پیدا کنید. 

برای انجام این کار، با کمربند باز شده از جلو که به صورت آزادانه در اطراف شما قرار گرفته، روی تخت بنشینید. سپس دراز بکشید و به طور صحیح بدن خود را در کمربند قرار دهید. 

نوارها را از طریق سگک ها بکشید و آن را قفل کنید، این کار را از پایین شروع کنید. هنگامی که بدانید که کمربند به طور صحیح در جای خود قرار گرفته، می توانید لباس بپوشید. کمربند را تا جایی که امکان دارد محکم ببندید، چرا که یک کمربند شل می تواند موجب ناراحتی و ساییدگی پوست شود.

کمک از دیگران برای بستن کمربند طبی

2- یک لباس، زیر کمربندطبی بپوشید.

پوشیدن یک لباس زیر کمربند طبی، از تحریک شدن پوست جلوگیری می کند. لباسی را انتخاب کنید که:

3- پوست خود را تمیز نگه دارید.

یک کمربند طبی طوری طراحی شده است که محکم بسته شود، بنابراین طبیعی است که متوجه نقطه های قرمزی در جایی که کمربند فشار وارد می کند، شوید. با این حال، مطمئن شوید که پوست تمیز از به وجود آمدن تاول یا تحریک شدن پوست در زیر کمربند جلوگیری می کند.

هر روز پوست زیر کمربند را بشویید تا از تجمع آلودگی خلاص شوید. پس از فعالیت یا در ادامه روز خود، از دستمال مرطوب کودک برای تمیز کردن پوست خود استفاده کنید. 

اگر متوجه شدید که پوست شما، بیش از نیم ساعت است که تبدیل به رنگ صورتی شده است، ممکن است نیاز باشد که پزشک شما کمربند را تنظیم کند.

4- از الکل تمیز کننده استفاده کنید.

پوست شما در جایی که کمربند بیشترین فشار را وارد می کند، سفت می شود. مالیدن الکل می تواند به سفتی پوست کمک کرده و از شکسته شدن و یا تحریک شدید پوست جلوگیری کند. 

تمام کاری که نیاز است انجام دهید، زدن الکل به بخشی از پوست است که با کمربند تماس پیدا می کند. تنها در زمانی که پوست سفت می شود، نیاز است از الکل استفاده کنید، که این اتفاق معمولا دو تا سه هفته بعد از شروع پوشیدن کمربند رخ می دهد.

خود داری از زدن لوسیون زیر کمر

5- از استفاده از لوسیون زیر کمربند خودداری کنید.

بسیار مهم است که تا حد امکان، پوست زیر کمربند طبی را خشک نگه دارید. رطوبت بیش از حد می تواند موجب تحریک پوست شما و ایجاد زخم شود. به همین دلیل، از استعمال کرم ها، لوسیون ها و پودر ها روی پوست زیر کمربند خودداری کنید. 

شما می توانید، در صورتی که به الکل حساسیت دارید، از نشاسته ذرت روی پوست خود استفاده کنید.

6- همیشه طبق تجویز کمربند طبی پوشید.

بسته به شرایط و نوع کمربند طبی تجویز شده، پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی و چگونه کمربند طبی را بپوشید و بسیار مهم است که دستورالعمل های زیر را دنبال کنید تا کمربند طبی شما مؤثر باشد. پزشک شما به شما خواهد گفت:

7- روی کمربند طبی، لباس های آزاد بپوشید.

بسیاری از کمربندها را می توان به راحتی زیر لباس ها پنهان کرد. شما هنوز می توانید استایل خود را با وجود کمربند حفظ کنید، گرچه، پوشیدن یک لباس آزاد، به طور معمول راحت تر است.

8- در هوای خنک بمانید.

برخی از بیماران ادعا می کنند که ماندن در هوای مطبوع، بستن کمربند طبی را راحت تر می کند. سعی کنید وقتی که هوای بیرون بسیار گرم است، هوای داخل خانه را تا حد ممکن خنک نگه دارید.

دلیل بستن کمربند طبی

9- مثبت فکر کنید.

اگر احساس می کنید که تضعیف روحیه شده اید، به خاطر داشته باشید که کمربند به معنای بهبود سلامت و زندگی شما می باشد. همچنین به یاد داشته باشید که حمایت زیادی برای شما وجود دارد تا در این مسیر به شما کمک کند. وقتی که صحبت از مشکلات کمر می شود، شما تنها نیستید.

پوشیدن یک کمربند طبی، تغییری در شخصیت شما ایجاد نمی کند، اما بر روی اینکه چه کسی خواهید شد، تأثیر خواهد گذاشت.

در این موارد با پزشک خود تماس بگیرید

کمربند طبی باید اندازه ی شما باشد، اما به اندازه ای تنگ نباشد که موجب درد، کبودی یا مسائل دیگر شود. اگر هر یک از شرایط زیر را تجربه می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید ممکن است نیاز به تنظیم کمربند خود داشته باشید.

دکتر حسام عبدالحسین پور جراح دیسک کمر در تهران

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید