علائم دیسک کمر پیشرفته + درمان

بیماری دیسک کمر یکی از بیماری های شایع مردم می باشد که ممکن است به آن دچار شوند. بعضی از اوقات هم فرد به بیماری دیسک کمر پیشرفته مبتلا می شود.

همانطوری که می دانید ستون فقرات از مهره های متعددی تشکیل شده است تعداد این مهره ها در ناحیه گردن 5 عدد، در ناحیه پشت 12 عدد و در ناحیه کمر هم 5 عدد می باشد. مابین مهره ها قطعاتی به نام دیسک وجود دارد و این دیسک از مواد و متریالی ساخته شده که ضمن اینکه حرکت بین مهره ها را ممکن می سازد اجازه می دهد که فشارها هم دفع شود یا به قولی یک شک ابزورور باشد.

علت ابتلا به بیماری دیسک چیست؟

هرچه فشار بیشتری روی ستون فقرات بیاید ستون فقرات کمری به تدریج دچار مشکل و بیماری می شوند. بیماری دیسک کمری ناشی از علل متفاوتی است که باعث ایجاد فشار روی ستوت فقرات شده است. 

یعنی اینکه به جز مسائل ژنتیکی، مسائل نژادی، شغل فرد، ضربه هایی که در طول زندگی به ستون فقرات فرد وارد می شود، مسائل دیگری مثل وزن، مثل جنس، مصرف سیگار و بیماری های متعدد ممکن است که همه شان باعث شوند که ستون فقرات دچار بیماری دیسک بین مهره ای شود.

علت ابتلا به بیماری دیسک

چه زمانی فرد به دیسک کمر پیشرفته مبتلا می شود؟

بعضی مواقع این دیسک بین مهره ای بیرون زدگی پیدا می کند یا به قولی بیماری پیدا می کند، ولی این بیماری خفیف است و علایم کمی دارد اما در برخی اوقات بیماری دیسک کمری یک بیماری پیشرفته می شود. این حالت چه موقعی ایجاد می شود؟

ابتلا به بیماری دیسک کمر پیشرفته زمانی ایجاد می شود که دیسک کمری چندین مهره دیگر نیز بیرون زدگی پیدا کنند. موقعی که یک دیسک کمری پاره می شود و از جای خودش بیرون زده می شود؛ باعث صدمه به نخاع و ریشه های اطرافش می شود و این اتفاق نه تنها باعث ایجاد درد می شود، بلکه فرد را هم از نظر حرکتی دچار مشکل می کند. 

این عبارت برای مواقع دیگر هم به کار می رود؛ در بعضی مواقع زمانی است که بیماری دیسک کمری در یک فرد موجب می شود که عمل جراحی برای فرد تجویز شود و بعضی وقت ها پس از جراحی، عود کردن دیسک کمری مزدی بر علت می شود؛ که در این موارد هم می گویند فرد دچار دیسک کمر پیشرفته شده است.

پس بیماری دیسک کمری پیشرفته همان بیماری دیسک کمری است که باعث علایم عصبی در فرد می شود و یا اینکه تعداد زیادی از دیسک ها درگیر می شود و معمولا این دیسک ها نیاز به جراحی دارند و خیلی وقت ها مجبور می کند جراح را که اعمال جراحی بزرگتری را برایشان انجام دهند.

چگونه می شود جلو دیسک کمری پیشرفته ایستاد و چگونه می شود که یک فرد به آن دچار نشود؟

علائم دیسک کمر پیشرفته

آسیب دیسک ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد یا درد آنقدر شدید باشد که فرد نتواند به فعالیتهای روزانه خود ادامه دهد. این بیماری با آسیب به ستون فقرات شروع می شود، اما با گذشت زمان، علائم می تواند سایر قسمت های بدن را درگیر کند. معمولا هم علائم با افزایش سن بدتر می شوند.

ناراحتی می تواند از خفیف تا شدید و ناتوان کننده باشد و منجر به آرتروز، همراه با درد و سفتی در پشت شود. شایع ترین علامت اولیه معمولاً درد و ضعف در ناحیه کمر است که به ناحیه دیگری سرایت می کند.

تشخیص بیماری دیسک کمر پیشرفته

علائم دقیق شما بستگی به محل ضعف دیسک و سایر تغییرات ایجاد شده دارد که علائم دیسک کمر پیشرفته عبارتند از:

✳️ دردی که هنگام نشستن شدیدتر است. هنگام نشستن، دیسک های قسمت پایینی کمر سه برابر بیشتر از حالت ایستاده روی آنها فشار می آورند.

✳️ دردی که هنگام خم شدن، بلند کردن یا چرخاندن بدن بدتر می شود.

✳️ هنگام راه رفتن یا حتی دویدن احساس بهتری نسبت به نشستن یا ایستادن طولانی مدت دارید.

✳️ با تغییر موقعیت یا دراز کشیدن بهتر می شود.

✳️ دوره های درد شدید که می آیند و می روند. اینها از چند روز تا چند ماه قبل از بهبودی طول می کشد. آنها می توانند از درد آزاردهنده تا ناتوان کننده درد متغیر باشند. بسته به محل قرار گرفتن دیسک آسیب دیده، درد می تواند کمر، باسن و ران یا گردن را تحت تأثیر قرار دهد، که به بازوها و دستها منتقل می شود.

✳️ بی حسی و سوزن سوزن شدن در اندام ها.

✳️ ضعف در عضلات ساق پا یا افتادگی پا، نشانه احتمالی آسیب به ریشه عصب است.

درمان بیماری دیسک کمر پیشرفته

در اکثریت مواقع با اعمال پیشرفته میکروسکوپی که در دنیا انجام می شود این احتمال که آن دیسک از محل خارج شود و دیگر فشاری به نخاع، ریشه های عصبی و اطراف آن نیاید را تقویت می کند.

در بعضی مواقع هم که چندین دیسک ممکن است درگیر باشند از روش هایی که اینسترومنت و پروتز کار گزاری می شود، استفاده می شود و بیماران می توانند به زندگی عادی شان برگردند. 

به هر صورت بیماری دیسک کمری انقدر وحشتناک نیست که از آن بترسیم و یک چیزی است که خیلی از انسان ها در طول زندگی شان به آن مبتلا می شوند و در بیشتر مواقع بیمار  پس از عمل با بهترین متخصص جراحی دیسک به زندگی خوب و مناسب بر می گردد. 

اما اگر یک فرد با دیسک کمر پیشرفته به موقع تحت جراحی قرار نگیرد و درمان های نابه جا برایش انجام شود، آن چیزی که ما در طول زندگی روزمره ممکن است ببینیم، آن گلدن تایم یا زمان طلایی را بیمار برای جراحی از دست دهد ممکن است هیچ وقت به آن نتیجه مطلوب که از عمل جراحی بتوان رسید، نرسید.

علائم عود دیسک کمر

در حالی که بسیاری از علل ناموفق بودن جراحی کمر به تدریج رخ می دهد، درد ناشی از فتق دیسک در بیشتر موارد فوری و شدیدتر بروز میکند. درد ناگهانی و ناتوان کننده، به خصوص اگر شبیه درد دیسک قبلی باشد میتواند نشانه ای از علائم عود دیسک کمر پیشرفته باشد. از علائم عود دیسک، خواب رفتگی و گزگز اندام های تحتانی، درد سیاتیک و ضعف اندام ها میباشد.

همچنین عوامل متعددی از جمله سیگار کشیدن، دیابت، چاقی و عوامل بیومکانیکی ممکن است در ایجاد بیماری عود کننده دیسک نقش داشته باشند.

علت درد پا بعد از عمل دیسک کمر

پیشگیری از ابتلا به دیسک کمر پیشرفته

ورزش هایی که در سایت مان گذاشتیم، کاهش وزن، جلوگیری از تدخین و سیگار کشیدن، ضربه نزدن به ستون فقرات و رعایت بهداشت ستون فقرات باعث می شود که این مشکل دیسک کمر پیشرفته، برای فرد وجود نیاید.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص و جراح ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید