جراحی آندوسکوپی سمپاتکتومی قفسه سینه (ETS)

ETS چیست؟

برای افرادی که بیش از حد دچار عرق دست یا قرمزی صورت می شوند، آندوسکوپی سمپاتکتومی قفسه سینه (ETS)، یک روش تغییر دهنده زندگی ست که به آنها کمک می کند اعتماد به نفس خود را بازگردانده و دوباره از زندگی خود لذت ببرند.غدد عرق، توسط اعصاب سمپاتیک کنترل می گردند.

فعالیت بیش از حد اعصاب سمپاتیک، منجر به تعریق بیش از حد می شود. اگر این اعصاب از بین بروند، غدد عرق از کار خواهند افتاد. غدد عرق دست، زیر بغل، صورت و پوست سر، توسط اعصاب سمپاتیک عصبدهی می گردند که از داخل حفره قفسه سینه، نشات می گیرند.

زنجیره سمپاتیک را می توان به راحتی در قفسه سینه، با استفاده از یک مینی اسکوپ که به عنوان توراکوسکوپ شناخته می شود، تشخیص داد. از این رو، اصطلاح سمپاتکتومی توراکوسکوپیک (ETS) به عملی که برای هایپرهیدروز و قرمزی صورت انجام می شود، اشاره دارد.

جراحی ETS در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. دو برش کوچک در زیر بغل ایجاد شده و از این طریق، پورت های 5 میلی متری وارد بدن می گردند. تنفس ریه به طور موقت متوقف شده و عصب سمپاتیک به طور دقیق شناسایی می شود. گانگلیون ها یا جسم سلول های عصبی مربوطه از بین می روند، در نتیجه دست ها، زیر بغل یا صورت خشک می گردند.

سطح اکسیژن خون به طور مداوم کنترل می شود و از این نظر خطری وجود ندارد. برای تسهیل این روند، یک لوله آندو-ترکئال یا تنفسی مخصوص، توسط متخصص بیهوشی، برای بیمار قرار داده می شود. بخش مربوط به زنجیره سمپاتیک را می توان با راه های مختلف از بین برد؛ اگرچه بهتر است از دیاترمی یا الکتروکوتر استفاده شود.

برش های کوچک با تنها یک بخیه بسته می شوند، و یک پانسمان ضد آب روی آن ها قرار می گیرد. بیماران به طور کلی صبح روز بعد مرخص می شوند و اغلب طی یک هفته بهبود می یابند.

عمل عرق کف دست

مراقبت های بعد از عمل ETS

از آنجا که ETS، با استفاده از تکنیک های کم تهاجم انجام می شود، بهبودی بعد از آن معمولاً سریع رخ می دهد. ممکن است کمی ناراحتی اولیه در قفسه سینه داشته باشید، اما این مساله معمولا با مسکن های عادی کنترل می گردد. بیشتر بیماران، طی شش ساعت پس از عمل، احساس راحتی مناسبی دارند، گرچه بهتر است که یک شب را در بیمارستان بگذرانند.

معاینات معمول توسط پرسنل پرستاری، پس از عمل انجام می شود. برای داشتن احساس راحتی می توان از مسکن استفاده نمود. همچنین فرد می تواند پس از 4 ساعت، رژیم غذایی طبیعی خود را از سر بگیرد. وجود دردی که با سرفه و عطسه بیشتر می شود، 2 تا 3 روز پس از جراحی، غیر معمول نیست.

این درد معمولاً به ضد التهاب هایی مانند نوروفن پاسخ می دهد.

عوارض جراحی ETS (عمل عرق کف دست)

مانند تمام عمل های جراحی، واکنش های فردی نسبت به عمل متفاوت است. هدف ما در این مقاله، آگاه کردن شما از عوارضی ست که ممکن است بوجود بیاید، حتی اگر اکثر بیماران آنها را تجربه نکنند.

ETSمعمولاً بسیار موفق است و اکثر افراد از عملکرد آن راضی هستند. با این حال،  بسیار مهم   است  که بدانید ETS، معمولاً باعث افزایش تعریق در جای دیگری از بدن می گردد. به این حالت   هایپرهیدروز جبرانی گفته می شود و معمولاً در سینه یا پشت، تقریباً در همه کسانی   که ETS داشته اند، اتفاق می افتد. 

از هر صد نفر، حدود یک نفر تعریق شدید جبرانی خواهد داشت؛ که می تواند یک مشکل اساسی باشد. نمی توان پیش بینی کرد که چه کسی به این مشکل مبتلا خواهد شد و مهم است که درک کنیم این عمل، به گونه ای برگشت ناپذیر طراحی شده است. بعضی اوقات افراد هنگام خوردن غذاهای تند یا گرم، متوجه تعریق می شوند (عرق چشایی).

عوارض جراحی ETS

خطرات عمل سمپاتکتومی توراکوسکوپیک چیست؟

عمل ETS، عملی بی خطراست و معمولاً مشکلی پیش نمی آید. مانند هر عمل دیگر، ممکن است مشکلات اندکی ایجاد شود و خطر کمی برای آسیب در داخل قفسه سینه وجود دارد. اگر ریه دچار نشت هوا شود یا خونریزی داشته باشد، ممکن است لازم باشد یک لوله تخلیه را به مدت یک یا دو روز در قفسه سینه قرار دهند. به ندرت ممکن است برای مقابله با هر مشکلی، لازم باشد یک عمل جراحی بر روی سینه انجام شود.

درمان قطعی عرق کف دست

ضد تعریق ها: معمولاً باید بصورت آزادانه و منظم استفاده می شوند.

تزریق بوتاکس برای عرق کف دست

بوتاکس، سیگنال های عصبی غدد عرق را مسدود کرده و منجر به عدم فعالیت اعصاب سمپاتیک می گردد. این اثر موقتی ست؛ اما معمولاً حدود شش ماه طول می کشد. درمان تعریق در دست ها، به تعداد زیادی تزریق در کف دست و انگشتان نیاز دارد که ناخوشایند است و گاهی اوقات می تواند باعث بی حسی و ضعف (موقتی) شود. تعداد کمی از افراد برای تعریق دست به تزریق بوتاکس ادامه می دهند، اگرچه این روش موثر است. در مقابل، بوتاکس یک روش عالی برای درمان تعریق بیش از حد در زیر بغل است. تزریق زیر بازو، به همان اندازه ناراحتی ایجاد نمی کند اما به طور متوسط باید هر شش تا نه ماه یک بار تکرار گردد. این کار اغلب در NHS انجام نمی شود.

درمان تعریق با یونتوفورزیس

این روش شامل استفاده از دستگاهی ست که جریان الکتریکی را از پوست عبور می دهد. روش دقیق عملکرد آن کاملاً شناخته نشده است؛ اما برخی از افراد آن را بسیار مفید می دانند. این دستگاه را می توان برای استفاده در خانه خریداری کرد.

درمان تعریق با یونتوفورزیس

عمل ETS برای گرگرفتگی و سرخ شدن صورت

بیشتر افراد در برخی مواقع سرخ می شوند، به ویژه هنگامی که احساس خجالت یا استرس می کنند. سرخ شدن، به علت باز شدن رگ های خونی در پوست ایجاد می شود تا خون بیشتری از آنها عبور کند. عضلات رگ های خونی، توسط سیستم عصبی سمپاتیک کنترل می شوند. تعداد کمی از افراد آنقدر سرخ می شوند که این امر، به یک مشکل اساسی در زندگی اجتماعی و کاری آنها تبدیل شده است.

ETS، به شما کمک می کند تا قرمزی صورت را کنترل کنید، زیرا اعصاب سمپاتیک، خون رسانی اضافی به پوست را کنترل می نمایند. استفاده از ETS برای درمان گرگرفتگی صورت، به اندازه استفاده از آن در درمان تعریق، ثابت شده نیست؛ اما موثر است. برای کنترل قرمزی ناگهانی صورت، بهترین عملکرد را دارد. اما برای افرادی که رنگ پوست قرمزی دارند مفید نیست.

مهم است که از عدم وجود بیماری زمینه ای، که سبب بروز این علامت می شود؛ مانند بیماری روزاسه یا گرگرفتگی ناشی از یائسگی، مطمئن شوید. عوارض احتمالی این عمل، مشابه عوارض ETS برای تعریق زیاد است؛ اما علاوه بر این، ممکن است این روش تنها روی یک طرف صورت اثر بگذارد و نه طرف دیگر. در نهایت ممکن است فقط نیمی از صورتتان سرخ گردد.

 

دکتر حسام عبدالحسین پور جراح مغز و اعصاب در تهران

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید