5 مورد از شایع ترین علائم دیسک گردن

علائم دیسک گردن می تواند بسیار متفاوت باشد. درد گردن ممکن است فقط یک مزاحمت خفیف باشد یا می تواند آنقدر طاقت فرسا باشد که فرد از هرگونه حرکت بیش از حد اجتناب کند. در ادامه به چند مورد از علائم دیسک گردن، تشخیص و درمان دیسک اشاره کرده ایم. 

ستون فقرات گردنی شما از 7 استخوان بنام مهره های گردنی تشکیل شده است که روی هم قرار گرفته اند و ناحیه گردن را تشکیل می دهند. بین هر مهره، یک بالشتک نرم و لاستیکی به نام دیسک وجود دارد که به عنوان ضربه گیر عمل کرده و در خم شدن گردن کمک کننده است تا گردن شما آزادانه حرکت کند.

دیسک گردن چیست

گردن (ستون فقرات گردنی)، ساختار پیچیده ای است که شامل ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها، مفاصل، اعصاب و استخوان هایی به نام مهره ها می باشد. گردن درد ممکن است در نتیجه آسیب یا التهاب هر یک از این ساختارها در ستون فقرات رخ دهد. به عنوان مثال، کشیدگی عضله یا رباط، فشردگی عصب یا تورم مفصل و چند مورد دیگر.

علائم دیسک گردن

5 مورد از شاییع ترین علائم دیسک گردن به شرح زیر هستند:

1. درد عضلات

بیماری دیسک گردن معمولاً با درد و مشکل حرکتی گردن ظاهر می شود. گاهی اوقات، درد وجود ندارد یا ممکن است درد در گردن نباشد، بلکه این درد در بازوها، دست‌ها یا انگشتان احساس شود. 

2. اسپاسم عضلانی گردن 

از دیگر علائم دیسک گردن، اسپاسم عضلانی است که عضلات اطراف گردن و شانه ها معمولاً منقبض می شوند. این رخداد باعث سفت و دردناک شدن کل ناحیه اطراف گردن میشود.

3. کاهش حرکات گردن 

حرکات گردن اغلب به دلیل درد گردن و اسپاسم عضلانی تحت تاثیر قرار می گیرد. درد و ناراحتی ممکن است هنگام بالا و پایین کردن گردن یا چرخاندن سر به طرفین احساس شود، بنابراین حرکات گردن کاهش می یابد. محدود کردن یا تغییر در دامنه حرکتی می تواند آزار دهنده باشد و حتی روی فعالیت های روزانه نیز تأثیر بگذارد.

4. علائم عصبی  دیسک گردن 

به غیر از درد، فشردگی عصب به دلیل بیماری دیسک گردن می‌تواند منجر به علائم دیگری مانند گزگز، بی‌حسی و سوزن‌هایی مانند احساس در بازوها، دست‌ها و انگشتان شود. این رادیکولوپاتی دهانه رحم نیز نامیده می شود، زیرا اعصاب تامین کننده این قسمت ها فشرده و باعث درد و احساس سوزن سوزن شدن می شوند. گاهی اوقات، احساس سوزش، ضعف یا مشکل در هماهنگی ممکن است در بازوها و دست ها نیز مشاهده شود.

گاهی نیز ممکن است سرگیجه احساس شود. فعالیت بدنی، حرکات تند گردن و مسافرت می تواند درد گردن را تشدید کند. درد و سایر علائم اغلب با دراز کشیدن به پشت و استراحت دادن به گردن و بازوها تسکین می یابد.

5. دژنراتیو دیسک گردن

به معنی تغییرات دژنراتیو یا “ساییده شدن” دیسک های ستون فقرات گردنی، به عنوان بخشی طبیعی از فرآیند افزایش سن می باشد.

بیماری دژنراتیو دیسک گردن

اغلب اوقات، بیماری دژنراتیو دیسک گردن هیچ علامتی ندارد. با این حال، علائم آن، در صورت بروز، معمولاً شامل درد و سفتی در گردن است که با حرکت بدتر می شود. علاوه بر این، پیشرفت تغییرات دژنراتیو ستون فقرات با افزایش سن (به ویژه، باریک شدن فضای بین دیسک‌ها و تشکیل خار استخوان)، ممکن است سبب فشرده شدن ریشه‌های عصب نخاعی و بروز علائم گردن درد گردد.

این فشردگی (رادیکولوپاتی گردنی)، می تواند باعث بروز علائم بی حسی، گزگز و ضعف در بازوها و دست ها شود. اگر اعصاب نخاعی فشرده شوند (در نتیجه تغییرات دژنراتیو)، ممکن است فرد دچار مشکل در راه رفتن، مشکلات تعادلی یا اختلال عملکرد مثانه روده گردد. به این وضعیت میلوپاتی گردنی می گویند.

تشخیص بیماری دیسک گردن

برای تشخیص بیماری دیسک گردن، پزشک ابتدا تعدادی سوال از شما میپرسد تا بفهمد علائم شما از چه زمانی شروع شده اند، درد گردن چقدر شدید هست و چه چیزی باعث بهبود یا بدتر شدن آن می شود. اگر نیاز باشند، پزشک یک معاینه عصبی برای آزمایش قدرت، رفلکس‌ها و احساس در بازو و دست، برای شما انجام میدهد.

تست های تصویر برداری مانند اشعه ایکس، تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) می تواند به پزشک کمک کند نخاع شما را تجسم کند تا منبع گردن درد شما را مشخص کند.

علت ابتلا به دیسک گردن

با افزایش سن، دیسک های ستون فقرات ما می توانند انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهند. رباط های اطراف دیسک ها شکننده و راحت تر پاره می شوند. هنگامی که دیسک گردن رخ می دهد، می تواند به اعصاب نخاعی مجاور (رادیکولوپاتی) یا طناب نخاعی (میلوپاتی) فشار وارد کند و باعث بروز علائم دیسک گردن میشود.

همچنین بخوانید:

درمان دیسک گردن

حتی اگر به بیماری دژنراتیو دیسک یا لغزش دیسک مبتلا هستید، احتمال اینکه بتوانید بدون جراحی آن را درمان کنید، وجود دارد. 

برای درمان بیماری دیسک گردن، داروهای مسکن بدون نسخه، از جمله استامینوفن (تیلنول)، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (Motrin، Advil) و ناپروکسن (Aleve) می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. اگر داروهای بدون نسخه مؤثر نباشند، پزشک ممکن است استروئیدها یا مسکن های قوی را تجویز کند.

فیزیوتراپی یکی دیگر از گزینه های درمانی برای بیماری دیسک گردن است. درمانگر می تواند به آرامی عضلات و مفاصل شما را نرمش دهد تا درد شما کاهش یابد. فیزیوتراپ همچنین می تواند به شما کمک کند دامنه حرکتی خود را افزایش دهید و تمرینات و وضعیت های صحیح را برای کمک به بهبود دیسک گردن به شما آموزش دهد.

جراحی دیسک گردن

اکثر افرادی که از درد بیماری دیسک گردن رنج می برند، با درمان های ساده و محافظه کارانه خود به خود با گذشت زمان بهبود می یابند. با این حال، اگر سایر درمان‌ ها تاثیری نداشته باشند یا علائم دیسک گردن بدتر شوند تا جایی که ضعف در بازوها و یا پاهای شما ایجاد شود، جراحی دیسک گردن میتواند موثر باشد.

علائم فتق دیسک گردن

پیشگیری از بیماری دیسک گردن

سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن سرعت خشک شدن و پارگی دیسک ها را افزایش می دهد.

ورزش: انجام ورزش منظم برای افزایش قدرت و انعطاف عضلاتی که ستون فقرات را احاطه و حمایت می کنند موثر است.

داشتن وزن مناسب: BMI بالا باعث ایجاد فشار بیشتر بر ستون فقرات و دیسک ها می شود.

استفاده از ویتامین ها: از ویتامین ها و مکمل ها مانند کلسیم، آهن و روی برای کمک به حفظ ساختار استخوانی سالم استفاده کنید (با مشورت پزشک).

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید