بیماری دیسک در کودکان و نوجوانان

گرچه دیسک دژنراسیون مشکل عمده ای در کودکان و‌ نوجوانان نمیباشد ، اما در هر سنی احتمال بروز بیماری دیسک وجود دارد . این بیماری در کودکان بنام دیسک جونیل یا جوانان نامگذاری میشود و با بروز کمردرد در کودکان خود را نشان می‌دهد . بیماری های ژنتیکی و ضربه از فاکتورهای اصلی در بروز این بیماری در کودکان میباشد .

هنگامیکه قسمتی از مهره ها بنام end plate دچار ضعف شود فشارهای وارده بر دیسک را بدن بیمار نمیتواندتحمل کند و چون end plate قسمت غضروفی بالا و پایین دیسک و چسبنده به مهره میباشد دیسک وارد غضروف end plate شده و از آنجا به داخل مهره نفوذ می‌کند که در اصطلاح به آن شمورل نود می‌گوییم. بر خلاف بالغین که دژنراسیون دیسک باعث بیماری دیسکوپاتی میگردد در کودکان عمدتا دیسک دژنره نمی‌شود .

کمر درد در کودکان

علائم:

مهمترین علایم به شرح ذیل است:

درمان‌های غیر جراحی

روش های متفاوتی از درمان های طبی در ابتدا برای بیماران بکار می‌رود همانند فیزیوتراپی لیزر درمانی آب درمانی و دارو درمانی. همینطور استفاده از گرما درمانی ،ماساژ ،یخ درمانی و تزریق استروئیدهای اپیدورال گاهی بکار می‌رود .

در چه زمانی و با چه تکنیکی عمل جراحی توصیه میگرد‌د؟

همانند بالغین میکرودیسکتومی که با کمترین صدمه به بافت انجام میگردد می‌تواند بهترین درمان در مواقع لزوم باشد و عمدتا از جراحی های با فیوژن کمری بایستی دوری جست .بخاطر سن کم این بیماران و سفت بودن ماده ی دیسک در جوانان بایستی جراحی دیسک با بیشترین تبحر صورت گیرد.

و پس از جراحی که عمدتا بیمار پس از ۲۴ ساعت توانایی راه رفتن پیدا می‌کند به بیمار گوشزد کرد تا در روش زندگی خود از انجام کارهای سنگین بر حذر باشد و از زندگی سالم با ورزش های مناسب استفاده نماید. بطور کلی میزان نیاز به جراحی در کودکان مبتلا به دیسکوپاتی بیش از افراد مسن میباشد.

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید