در صورتی که ساق و کف پای شما بی حس می شود، شاید بهتر باشد که به یک پزشک برای کمر خود مراجعه کنید. در واقع درد لگن، بی حسی در ساق و کف پا یا گزگز کلی در آن نواحی، ممکن است نشانه ی مشکلاتی باشد که در بسیاری از موارد قابل درمان هستند.

آیا دیسک کمر و بی حسی پا ارتباطی با یکدیگر دارند؟ در این مقاله به چگونگی تأثیر عصب های کمر روی ساق و کف پاها که در برخی شرایط ممکن است باعث بی ‌حسی یا گزگز در آن محل ها شود، می پردازیم و سپس بعضی از بهترین راه ‌های درمان آن احساسات را مورد بحث قرار خواهیم داد.

دیسک کمر

آیا مشکلات کمر می تواند باعث بی حسی در ساق و کف پاها شود؟

در رابطه با دیسک کمر و بی حسی پا باید گفت که بی حس شدن ساق و کف پاها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما اغلب ناشی از مشکلاتی در کمر است که روی عصب ها تأثیر می گذارد.

به دلیل ساختار سیستم عصبی مرکزی، تمامی اعصاب پاها از طریق ستون فقرات عبور می کنند؛ این بدان معنی است که وقتی مشکلی در کمر، لگن یا باسن وجود دارد، اغلب در ساق و کف پاها احساس می شود.

چه چیزی ممکن است باعث بی حسی ساق و کف پا شود؟

فقط پزشک شما می تواند به طور قطعی بگوید که چه چیزی ممکن است باعث ناراحتی خاص شما شود. با این وجود، ما فهرستی از چند مورد از شایع ترین علل بی حسی کف و ساق پا را گردآوری کرده ایم تا بتوانید بر اساس آن با پزشک خود صحبت کنید.

سیاتیک

سیاتیک یک مشکل بسیار رایج است و حدود 40 درصد از مردم در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. درد سیاتیک زمانی رخ می دهد که عصب سیاتیک – که از ستون فقرات کمری از طریق ران و از پشت ساق پا عبور می کند – اغلب توسط فتق دیسک، خار استخوان یا تنگ شدن ستون فقرات (تنگی کانال)، فشرده می شود.

درد ناشی از سیاتیک، از فردی به فرد دیگر کمی تفاوت دارد و می تواند به صورت احساس سوزش، درد خفیف یا تکانه های ناگهانی و شدید بروز پیدا کند. گاهی افراد مبتلا به سیاتیک، در مورد بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در ساق و کف پای خود گزارش می دهند.

آرتروز

اغلب با بالا رفتن سن، ستون فقرات ما تحلیل می رود که به این فرآیند آرتروز می گویند. یکی از علائم آرتروز ستون فقرات، بی حسی در ساق و کف پاها است و علائم دیگر آن نیز ممکن است شامل سفتی یا درد در گردن یا کمر باشد.

علت درد و چوب شدگی مرتبط با آرتروز ستون فقرات، از بین رفتن غضروف بین مفاصل فاست مهره ها است. این نوع درد گاهی اوقات به عنوان درد مفصل فاست نیز شناخته می شود.

اسپوندیلولیستزیس (لغزش مهره های کمر)

اسپوندیلولیستزیس زمانی رخ می دهد که یک مهره در ستون فقرات دچار شکستگی شده و معمولاً از ناحیه ی کمر از جای خود لغزیده و خارج شود. کمردرد، بی حس شدن اندام ها یا از دست دادن حس، می تواند ناشی از فشرده شدن ریشه ی عصبی در نتیجه ی این لغزش باشد.

این شرایط می تواند باعث گزگز و بی حسی در قسمت تحتانی ساق پا و کف آن و همچنین علائم دیگری از جمله پا درد، کمردرد و سفتی شود.

فتق دیسک

فتق دیسک به زمانی اطلاق می شود که یکی از دیسک هایی که مهره های ما را جدا می کند دچار پارگی شود. فتق دیسک می تواند می تواند باعث فشار روی اعصاب ستون فقرات و بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در ساق و کف پاها شود.

علائم فتق دیسک بستگی به محل قرارگیری دیسک آسیب دیده دارد. به طور مشخص، فتق دیسک کمر اغلب باعث درد شدید در باسن، ران و ماهیچه ی ساق پا می‌ شود که گاهی تا مچ یا کف پا می ‌رسد.

چگونه می توان از بی حسی در ساق و کف پا خلاص شد؟

بهترین راه برای خلاص شدن از بی حسی در ساق و کف پای خود، مراجعه به پزشک است. در بعضی موارد، درمانی که آن ها توصیه می کنند ممکن است شامل فیزیوتراپی، ورزش یا تزریق باشد. در موارد دیگر، ممکن است تشخیص دهند که یخ یا گرما درمانی می تواند بی حسی باسن و ساق پا را درمان کند.

در صورتی که این شرایط بهبود نیافتند یا اگر آسیب شدید نخاعی یا عصبی دارید، پزشک ممکن است حتی جراحی را به عنوان بهترین روش درمانی پیشنهاد کند.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب دیسک کمر 

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید