از کجا بفمیم دیسک کمر خوب شده

اکثرا بیماران با این سوال مراجعه میکنند، از کجا بفهمیم دیسک کمر خوب شده؟ انتظار می‌رود که اکثر افراد طی چند هفته اول درمان بهتر شوند. زمان بهبودی دیسک بیرون ‌زده به ماهیت دقیق آسیب و علائم بستگی دارد و می‌تواند از چند روز تا چند ماه طول بکشد. زمان بهبودی به عواملی از قبیل سلامتی، سطح فعالیت و سن بستگی دارد.

از کجا بفهمیم دیسک کمر واقعا خوب شده؟

در برخی موارد، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا دیسک بیرون ‌زده بهبود یابد. با این حال، علائم معمولاً زودتر خوب می‌شوند. اغلب، شدیدترین علایم نورولوژیک ناشی از دیسک بیرون زده در ابتدا بهتر می‌شوند. رادیکولوپاتی – درد تیز و تیرکشنده در طول عصب و به داخل بازو یا پا – یکی از اولین علائمی است که از بین می‌رود و سپس ضعف عضلانی در راستای مسیر عصب رفع می‌گردد. بی‌حسی در اندام ممکن است بیشتر ماندگار باشد.

اکثر دیسک ‌های بیرون زده، به علت اسپاسم عضلانی باعث درد قابل توجه در کمر و گردن می‌شوند. سیستم عصبی می ‌تواند باعث اسپاسم عضلات پایین کمر یا گردن در تلاش برای محافظت از آن نواحی در برابر آسیب بیشتر شود. معمولاً این اسپاسم‌ های عضلانی طی چند روز پس از آسیب شروع به شل ‌شدن می‌ کنند. 

از دیسک بیرون زده در حال بهبود چه  می‌توان انتظار داشت؟

در حالیکه دیسک بیرون زده شما رو به بهبود است، پزشک ممکن است مسکن ‌های ضد التهابی یا شل‌کننده ‌های عضلانی برای تسکین ناراحتی تجویز کند. همچنین می ‌توانید با فیزیوتراپیست مشورت کنید تا تمریناتی را به منظور برداشتن فشار از روی اعصاب، شل‌کردن عضلات سفت و بهبود گردش خون به شما آموزش دهد. 

در صورتی که دردتان شدید است، باید یک یا دو روز اول پس از آسیب استراحت کنید، اما نباید به مدت طولانی به طور کامل در تخت ‌خواب بمانید. استراحت بیش از حد می ‌تواند منجر به سفتی عضلانی شود.

چرا بهبود دیسک‌های بیرون زده طولانی می‌شود؟

دیسک ‌ها در بالغین معمولاً دارای تغذیه خونی ضعیفی هستند و گاها نمی ‌توانند کاملاً بهبود یابند. اغلب، دیسک ‌های بیرون زده در افراد جوان به سرعت بهبود می ‌یابند. با این وجود، فشردگی عصب که باعث رادیکولوپاتی شده و باعث درد منتشر شده در طول عصب به بازو یا پا میشود، طی زمان طولانی ‌تری بهبود می ‌یابد.

چگونه به بهبودی دیسک بیرون زده کمک کنیم؟

هرکس با سرعت متفاوتی بهبودی می ‌یابد، اما برخی اقدامات می‌توانند زمان بهبودی را بیشتر یا کمتر کنند:

دیسک کمرم خوب شده

✅ اگر دردی را تجربه می ‌کنید که در زندگی روزمره ‌تان تداخل ایجاد کرده‌ است، از پزشک خود کمک بگیرید. سن یک عامل مهم دیگر در بهبودی است. بیماران جوانتر به طور بالقوه سریعتر از سالمندان بهبودی می ‌یابند. اگر می ‌خواهید بیشترین شانس بهبودی را به بدن خود بدهید، باید:

چه چیزی می ‌تواند بهبود دیسک کمر را آهسته کند؟

در حالیکه باید طی چند روز اول پس از آسیب به ستون فقرات استراحت کنید، خوابیدن در تخت یا بی ‌تحرک ‌ماندن در تمام روز بهبودی را به تعویق می ‌اندازد. ما تقریباً مطمئن هستیم که عدم فعالیت می‌تواند هر دو فرایند بهبود دیسک و رفع التهاب ناشی از بیرون ‌زدگی را آهسته کند.

با این حال، شما باید همیشه مراقب باشید که افراط نکنید. برگشت به هر فعالیتی که باعث فشار نامتعارف یا بیش از حد به ستون فقرات شود، قبل از بهبود دیسک، می‌تواند خطر بیرون ‌زدگی مجدد را افزایش دهد. به عبارت دیگر، آن جعبه ‌های سنگین درون گاراژ را بلند نکنید یا از دوست خود کمک بگیرید.

در نهایت، در سیگاری‌ ها و افرادی که دارای بیماری ‌های مشخص از قبیل دیابت هستند، زمان بهبودی پس از بیرون ‌زدگی دیسک، طولانی‌تر است. اجتناب از مصرف محصولات نیکوتینی و توجه به مشکلات بیماری ‌های زمینه ‌ای برای بهبودی مفید خواهد بود.

اگر ساکن ‌ماندن بهبودی را به تأخیر می ‌اندازد، بلند شدن و حرکت‌ کردن به آن کمک می ‌کند. بازگشت سریع به فعالیت آرام به محض اینکه درد اجازه دهد، جزئی کلیدی از یک برنامه بهبودی بهینه است. این باید در نهایت با یک برنامه درمان فیزیکی مبتنی بر تمرین مؤثر ترکیب شود.

زمان‌بندی بهبود دیسک کمر

در حالیکه زمان بهبود دیسک آسیب دیده هر فرد با دیگری متفاوت است، اما یک زمان‌بندی کلی برای زمان مورد انتظار به منظور برگشتن به فعالیت عادی و ورزش پس از آسیب دیسک بیرون زده ارائه می‌شود.

✅میزان فعالیت روزمره

افراد دارای دیسک بیرون زده، معمولاً طی چند روز، می‌توانند به فعالیت‌های روزمره عادی خود بازگردند. ما بیماران را تشویق می ‌کنیم تا به محض اینکه می ‌توانند به فعالیت روزانه از قبیل راه‌رفتن باز گردند. حرکت آرام لازم است و عضلات تثبیت ‌کننده ستون فقرات را تحریک می‌ کند تا به طور مناسب فعالیت کنند و جریان خون به ناحیه آسیب‌ دیده را افزایش می ‌دهد. بدین ترتیب، بهترین محیط مکانیکی و بیولوژیک برای ترمیم فراهم می ‌شود.

✅ورزش سبک

می ‌توانید انتظار داشته باشید که طی چند هفته پس از آسیب دیسک بیرون زده، ورزش سبک خود را ادامه دهید.ما توصیه می ‌کنیم که پس از کاهش درد با فعالیت روزانه، بیمار به ورزش سبک از قبیل دستگاه اسکی ‌واره، پیاده‌روی تند یا شنا بازگردد. این معمولاً دو تا چهار هفته پس از آسیب ممکن می ‌گردد.

✅ورزش شدیدتر

برای انجام ورزش‌های شدید نیازمند فعالیت فیزیکی بالا (مانند وزنه‌برداری سنگین) معمولاً باید 8 تا 12 هفته پس از آسیب صبر کنید. درد باید تا این زمان تقریباً به طور کامل از بین رفته باشد و قبل از اعمال چنین فشارهایی به دیسک، باید مطمئن شویم که بهبودی کافی صورت گرفته‌ باشد.

دکتر حسام عبدالحسین پور، متخصص جراحی دیسک کمر و گردن

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید