بهترین جراح ستون فقرات در تهران کیست؟

شاید شما هم جزو افرادی باشید که از درد ناحیه ستون فقرات خود رنج می برید. برای درمان این بیماری ها باید به جراح ستون فقرات و یا متخصص جراحی مغز و اعصاب مراجعه کرد.

انواع بیماری های مرتبط با ستون فقرات

در وهله ی اول قبل از رفتن به دنبال بهترین جراح ستون فقرات ،دانستن و آشنایی با انواع بیماری هایی که به نوعی به ستون فقرات و آسیب های ناشی از آن مرتبط است، بسیار مهم می باشد. اگر کمردرد دارید، این نشانه ای بر وجود نوعی بیماری در ناحیه ستون فقرات است. دانستن انواع بیماری ها در این حوزه می تواند به شما آگاهی بیشتری دهد. در ابتدا به بیان این بیماری ها می پردازیم.

انواع بیماری ستون فقرات به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

۱- ديسک – فتق (ديسک با بيرون زدگی ديسک)

۲- آرتروز کمر

۳- آسیب دیدگی مهره ها

بیماری ستون فقرات

طبیعتا تشخیص این که به کدام یک از بیماری های بالا دچار هستید، کاری است که باید پزشک متخصص در این زمینه انجام دهد. ممکن است این پزشک، ارتوپد یا جراح ستون فقرات باشد. انتخاب بهترین جراح ستون فقرات در این زمینه بسیار مهم است چرا که ستون فقرات،  حساس ترین قسمت بدن است که با تمام بخش های دیگر در ارتباط است.

انواع تخصص های مغز و ستون فقرات

۱- جراح مغز و اعصاب

گروهی از جراحان، جراحان مغز و اعصاب هستند که عموما پزشکانی هستند که در زمینه بیماری های استخوانی، متخصص هستند و در جراحی های مربوط به سیستم های عصبی تخصص دارند. به طور کلی جراح مغز و اعصاب در زمینه ی درمان بیماری های مربوط به مغز، نخاع، ستون فقرات، عروق داخل و خارج از جمجمه؛ تخصص دارد.

۲- جراح ارتوپدی

متخصصین ارتوپد متخصصین بیماری های استخوانی و یا پزشکان عمومی هستند که اضافه بر آن، یک دوره چندین ساله را در زمینه ی جراحی بیماری های اسکلتی گذرانده اند. به طور کلی این جراحان می توانند در زمینه تشخیص آرتریت، آسیب های ورزشی و شکستگی به بیمار کمک کنند.

۳- جراح ستون فقرات

جراحی ستون فقرات را اکثرا متخصصین و جراحان مغز و اعصاب انجام می دهند. این متخصصان اکثرا دانش خود در زمینه ی ارتوپد و یا مغز و اعصاب را در کلاس های آموزشی تحت عنوان ستون فقرات افزایش داده اند و به آن ها جراح ستون فقرات می گویند.

جراح ستون فقرات

شما زمانی که به جراح ستون فقرات و مغز و اعصاب مراجعه می کنید، به طور قطعی از شما درباره ی مکان درد، میزان و یا نوع درد سوالاتی می کند. آگاهی شما از این سوالات، قبل از مراجعه به جراح ستون فقرات میتواند به درمان شما و میزان اثر پذیری آن کمک کند.

در نهایت اگر نیاز به عمل جراحی در ناحیه خاصی از مغز یا ستون فقرات باشد، پزشک متخصص میتواند شما را مورد جراحی قرار دهد. این جراحی ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱- جراحی تومورهای مغزی و نخاعی

جراح مغز برای درمان تومورهای مغزی از سه روش استفاده می کند که این روش ها عبارتند از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی که در اغلب موارد جراحی، به عنوان اولین گزینه درمان مورد بررسی قرار می گیرد.

۲- جراحی ديسك كمر، گردن، پشت

برای درمان بیماری دیسک کمر و دردهای عصب سیاتیک روش های مختلفی وجود دارد. این روش ها عبارتند از جراحی دیسک کمر لامینکتوم، جراحی میکروسکوپک، جراحی اندوسکوپیک، جراحی با دستگاه دکمپرسیو، نوکلئوتومی، کوبلیش، جراحی لیزری و درمان های طبی

۳- جراحی برای کاهش فشارهای وارد بر روی عصب

اگر فضای بین استخوان هایی که نخاع را تشکیل داده اند کم شود، باعث فشار بر روی نخاع می گردد. این فشار باعث فشار اضافی بر روی عصب می شوند. نتیجه ی این تنگی کانال نخاعی، مور مور شدن بعضی اندام ها از جمله انگشتان پا و دست، درد و حتی بی حسی است. برای درمان، جراح ستون فقرات سعی می کند که به کمک جراحی، فشار وارد بر نخاع را بردارد.

جراحی ستون فقرات

جراحی ستون فقرات را چه کسی انجام می دهد؟

بر خلاف گذشته، دو نوع جراحی –جراحی مغز و اعصاب و ارتوپدی- تحت عنوان جراحی ستون فقرات در نظر گرفته می شدند. از آن جا که ستون فقرات بخش مرکزی ساختار اسکلتی بدن و سیستم عصبی بدن (انسان) است، بخش مهمی برای هر دو نوع عمل جراحی یاد شده در بالا است.

بسیاری از جراحان هر دو نوع عمل جراحی یاد شده؛ زیر تخصص خاصی برای درمان یک نوع خاص از شرایط، مانند دیسک های فتق و یا شکستگی های ستون فقرات دارند، یا ممکن است در بیماران کودکان و اطفال متخصص باشند.

جراحان ارتوپدی معمولا در درمان ضعف های ستون فقرات واجد شرایط هستند، در حالی که جراحان مغز و اعصاب معمولا برای درمان مشکلات در طناب نخاعی واجد شرایط هستند. مهمترین تفاوت بین هر جراح، سطح تجربه آنها با روش خاصی است که شما آن را انجام داده اید است

وظایف و مسئولیت های جراح ستون فقرات چیست؟

وظایف روزانه یک جراح ارتوپدی مطابق با نیاز بیمارانش تعیین می شود. جراحان ارتوپدی تشخیص و ارزیابی آسیب یا بیماری ها را از طریق آزمایش های تشخیصی مانند اشعه ایکس برای یافتن استخوان های شکسته یا آزمایش خون برای بررسی آرتریت روماتوئید انجام می دهند.

با وجود روش های جراحی مورد تایید، بسیاری از جراحان ارتوپدی درمان های غیر تهاجمی را توصیه و پیاده می کنند. در حال حاضر حدود ۵۰ درصد عمل های جراح ارتوپدی غیر جراحی است. جراح ممکن است عضوی از بدن را گچ بگیرد و شکسته بندی بکند و تمرینات توان بخشی (فیزیوتراپی) را به بیمار توصیه کند و یا مکمل ها و داروها را برای تقویت مفاصل یا کم کردن درد تجویز نماید.

اگر نیاز به جراحی باشد آنان آسیب (ایجاد شده)، بیماری یا صدمه را بهبود می بخشند. ممکن است استخوان شکسته را با روکش فلزی به هم بچسبانند و مفصل ران یا مفاصل دیگر را (با مفصل مصنوعی) جایگزین نمایند.

برای انتخاب بهترین جراح ستون فقرات چه مواردی را باید در نظر داشت؟

برای انتخاب جراح ستون فقرات ،ملاک ها و معیارهایی را باید در نظر گرفت. در درجه ی اول باید تخصص پزشک در زمینه ی بیماری شما تایید شود. پس از تایید شدن، تحقیق کنید که پزشک شما در زمینه ی بیماری شما چه تعداد عمل موفقیت آمیز داشته است. این بدان معنا نیست که هر جراح ستون فقرات تعداد عمل بیشتری داشته باشد، دکتر حاذق تری است؛ باید درصد موفقیت نیز در کنار آن بیان شود.

سعی کنید قبل از عمل نظر بیماران را در مورد عمل و نحوه ی کار جراح ستون فقرات جویا شوید تا با خیال راحت و بدون استرس عمل جراحی خود را انجام دهید.

دکتر حسام عبدالحسین پور جراح مغز و اعصاب ، دیسک و ستون فقرات

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.