درمان فشردگی عصب در مهره های c6 و c7

به دلیل سایش و حرکت بیشتر مهره های گردن، دیسک های این قسمت از ستون فقرات بیشتر تحت تاثیر سایش و پارگی می شوند. در ادامه سعی شده است در مورد علائم و روش درمان این بیماری صحبت شود.


در صورتی که فرد، مبتلا به پارگی دیسک یا دیگر بیماری های تحلیل برنده ستون فقرات در ناحیه مهره های c6 و c7 تشخیص داده شود، احتمالا به دنبال گزینه های درمانی خواهد رفت که درد و علائم بیماری او را کاهش دهند.

ستون فقرات در ناحیه گردن به طور ویژه ای مستعد ابتلا به بیماری های تحلیل برنده می باشد. زیرا این قسمت نه تنها وزن سر را تحمل می کند بلکه وظیفه ثابت نگه داشتن گردن در حین حرکت را نیز بر عهده دارد. در اثر فرسودگی هایی که به وسیله حرکات تکراری ایجاد می شوند دیسک های موجود در ستون فقرات گردن مستعد ابتلا به فرسودگی تدریجی هستند.

در صورتی که دیسک بین مهره های 6 و 7 گردن فشرده شده و شروع به تحلیل رفتگی کند، امکان دارد مقداری ناپایداری در ناحیه گردن احساس شود. این پدیده به تنهایی سبب بروز درد و علائم نمی شود اما در صورتی که دیسک آسیب دیده یک ریشه عصبی را در کانال نخاعی تحت تاثیر قرار دهد؛ این موارد به وجود می آیند.

علائم فشردگی عصب مهره های c6 و c7 گردن

ریشه های عصبی در هر سطحی از ستون فقرات گردن از طناب نخاعی منشعب می شوند تا پیام های احساسی و حرکتی را با مغز تبادل کنند. هنگامی که یک بیماری تحلیل برنده دیسک آسیب دیده را به درون کانال نخاعی می راند این ریشه های عصبی تحریک یا فشرده می شوند. با رخ دادن چنین پدیده ای در سطح مهره های c6 و c7 گردنی و در نزدیکی قاعده گردن، علائم زیر می توانند بروز دهند:

  • درد موضعی در محل فشردگی عصب
  • ضعف عضلات سه سر (پشت) بازو در یک یا دو دست
  • ضعف عضلات صاف کننده انگشتان
  • درد در عضلات سه سر بازو که به پشت بازو، مچ دست و انگشتان میانی منتشر می شود.
  • بی حسی در عضلات سه سر بازو که تا انگشتان میانی منتشر می شود.
  • گز گز در عضلات در عضلات سه سر بازو که تا انگشتان میانی منتشر می شود.

چه زمانی مهره های 6 و 7 گردنی را باید جراحی کرد؟

در صورتی که این علائم پس از گذشت چند هفته یا چند ماه درمان محافظتی به صورت غیر قابل تحمل باقی بمانند، به فرد توصیه می شود تا جهت درمان بیماری خود تحت جراحی ستون فقرات قرار گیرد.

با وجودیکه جراحیهای گردن در گذشته جزو جراحیهای تهاجمی بود امروزه با میکروسرجری یا جراحیهای میکروسکوپیک جزو اعمال جراحی ساده و روتین است و بیمار ظرف چند روز سر کار خود برمیگردد و فعالیتهای روزانه را ادامه میدهد.

دکتر حسام عبدالحسین پور جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید