مراقبت های بعد از عمل جراحی ستون فقرات

در این مقاله با مراقبت های بعد از عمل جراحی ستون فقرات آشنا می شوید. توجه به توصیه های بعد از جراحی ستون فقرات می تواند به روند بهبود شما کمک شایانی نماید.


1- جهت برگشت به کار اول از جراح مغز و اعصاب خود اجازه بگیرید.

2- با کم شدن میزان درد می توانید فعالیت جنسی خودتان را داشته باشید؛ البته از حالتی که سبب بروز استرس و فشار برستون فقرات شود ، پرهیز کنید.

3- در مراقبت های بعد از عمل جراحی ستون فقرات ،حفظ صحیح راستای بدن چه در حالت خوابیده، نشسته، ایستاده و حتی راه رفتن بسیارمهم است.

4- نشستن، درازکشیدن، ایستادن و راه رفتن بعد از عمل ستون فقرات حتی از همان ابتدا بلامانع هستند. بالا رفتن از پله به صورت یکی یکی اشکالی ندارد ؛ ولی بهتر است ابتدا با نظارت پزشک یا همراه بیمار باشد.

5- پنج روز اول زخم را با پانسمان بپوشانید و بعد از این مدت فقط زخم را خشک و تمیز نگه دارید .

6- دو روز بعد ازجراحی ستون فقرات می توانید به حمام بروید. در مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات ، از پانسمان ضد آب استفاده کنید . در سایر موارد پانسمان را خشک نگه دارید .

مراقبت های بعد از عمل جراحی ستون فقرات

7- در بخیه های جذبی نیاز به کشیدن نیست فقط انتها و ابتدای بخیه ها را تمیز نگه دارید 10 تا 12 روزبعداز عمل ستون فقرات قسمتهای بیرون زده را بچینید.

8- بخیه های غیر قابل جذب را 10تا12 روز بعد از عمل ستون فقرات بکشید.

9- استفاده از کمر بند (بریس) بسته به پزشک و نوع جراحی دارد. در جراحی هایی که نوع فیکساسیون انجام شده استفاده از کمر بند را معمولا به مدت یک تا دو ماه توصیه میکنند؛ اما در جراحی های سبک فقط روزهای اول جهت کاهش درد توصییه می شود.

10- فقظ در شرایط ضروری از عصا یا واکر استفاده کنید.

11- پس از ماه اول جراحی ستون فقرات ،رانندگی کوتاه مدت (کمتر از یک ساعت) بلامانع است.

12-خوابیدن بهتر است روی تشک خیلی نرم نباشد. پوزیشن خواب بسیار مهم است و بیمار باید مواظب باشد تا در حین خواب، نپیچد یا خیلی خم نشود (پوزشن جنینی) و دمر نخوابد.

مطلب مرتبط: جراحی دیسک گردن

چند توصیه مهم بعد از جراحی ستون فقرات

1- مصرف به موقع آنتی بیوتیکهای تجویز شده

2- مراجعه به جراح خود در صورت بروز هر یک از موارد زیر:

الف) قرمزی وتورم شدید وترشح در محل عمل

ب) درد شدید

ج) تب ولرز مداوم

د) ضربه به ناحیه عمل یا سقوط از ارتفاع

جراحی ستون فقرات

بالا فتن از پله بعد از عمل دیسک کمر

به منظور نادیده نگرفتن زحمت‌های پزشک بهتر است پس از جراحی با دقت مراقب حرکت‌های بیمار بود. بیمار باید این نکته را در نظر داشته باشد که حداقل 6 هفته زمان می‌برد تا ماهیچه‌ها، بافت‌های نرم و بخیه‌های عمیق ایجادشده روی بدنش بهبود یابند.

بعید است که پس از گذشت چند وقت، ابزارهای فلزی جای‌ گرفته در کمر بیمار جابه‌جا شوند اما این موضوع به عوامل زیادی نیز بستگی دارد؛ یکی از این عوامل، سرعت جوش خوردن تراشه‌ های استخوانی ستون فقرات فرد است. اگرچه نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن از جمله حرکت‌های قابل ‌قبول پس از انجام جراحی هستند؛ اما بیمار باید از انجام هر گونه حرکت تکراری یا ناگهانی پرهیز کند.

به طور کلی بیمار نباید حرکت ‌هایی چون بالا رفتن از پله، روی کمر خم شدن، چرخیدن، چمباتمه زدن یا دولا شدن را انجام دهد. اگر فرد از قبل حداقل یک بار تحت نظر یک فرد متخصص بالا رفتن از پله را انجام داده باشد؛ می‌تواند هرازچندگاهی این کار را انجام دهد.

معمولا باید این محدودیت‌ها را بین 6 هفته تا 3 ماه پس از عمل جراحی رعایت کرد. البته تا چند روز پس از عمل جراحی، بیمار می‌تواند برای شستن دندان‌های خود روی روشویی خم شود. در مدت زمانی که در بیمارستان هستید؛ می‌توانید یک «قلاب» خاص تهیه کنید تا بتوانید به وسیله آن چیزهای روی زمین را بردارید.

ورزش بعد از جراحی ستون فقرات

باید از انجام حرکت‌هایی چون پریدن، شیرجه زدن، نیم‌چرخ یا معلق زدن خودداری شود. تا زمانی که پزشک یا فیزیوتراپیست اجازه نداده‌اند؛ باید از مواردی چون استفاده از دوچرخه ثابت، دوچرخه معمولی، پله‌نورد، دستگاه‌های ورزشی و الپتیکال یا دراز و نشست خودداری شود.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب دیسک و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید