معمولا اغلب افراد درد پاها را، به وجود یک مشکل در پا نسبت دهیم؛ اما متأسفانه همیشه این طور نیست. وجود اعصابی که از کمر و ستون فقرات منشا گرفته و به سمت پاها می روند، در برخی موارد باعث می گردد تا درد ایجاد شده در کمر، علائمی در پاها ایجاد نماید. در ادامه، به بررسی ارتباط بین دیسک کمر و درد شست پا می پردازیم.

اما بیحسی در انگشتان پا می‌تواند به دلیل مشکلات گردش خون یا عصبی نیز ایجاد گردد، اما در اغلب موارد، علت بروز این عارضه از کمر نشات می گیرد. 

علت بی حس شدن انگشت شست پا

بی حسی انگشت شست پا، اگرچه ممکن است چندان رایج، یا حتی نگران کننده نباشد، اما مطمئناً می تواند توجه شما را جلب کند. خبر خوب اینکه این عارضه، معمولاً یک علامت هشدار اولیه می باشد و نشان می دهد که اتفاق مهمتری در حال وقوع است.

برخی از اعصاب نخاعی از قسمت تحتانی ستون فقرات به سمت پاها کشیده شده و در بخش انتهایی پا خاتمه می یابند. تحریک یا کشیدگی ریشه های (بخشی از عصب که از ستون فقرات خارج می گردد) این اعصاب نخاعی، می تواند سبب ایجاد دیسک کمر و درد شست پا شود؛ همچنین، فشردگی عصب در نزدیکی لگن، زانو یا پا نیز ممکن است پا درد ایجاد نماید.

اگر این اتفاق اغلب به صورت تکراری و با انجام فعالیت های خاصی رخ می دهد، باید حتما به طور ویژه به آن توجه شود. خوشبختانه، بررسی علت وقوع این عارضه، در هنگامی که برای اولین بار متوجه بروز آن شده اید، ممکن است در آینده، شما را از ابتلا به آسیب های پیشرفته تر نجات دهد.

بی حسی انگشت شست پا و کمر

باور کنید یا نه، یکی از مهم ترین علل ایجاد بی حسی در انگشتان پا، از ناحیه کمر نشات می گیرد. انشعابات عصبی که در سطح L5 از ستون فقرات ناحیه کمر خارج می‌شود، به سمت باسن، ران، زانو، ساق پا، پا و انگشتان پا ادامه می یابند. بنابراین فشردگی یا تحریک یک عصب در سطح L5 کمر، می تواند سبب بروز مشکلاتی مانند درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن و غیره، در هر نقطه از انشعابات عصبی آن گردد.

موارد زیادی وجود دارد که می تواند عصب نخاعی L5 را تحریک نماید، اما در این میان، می توان به مشکلات دیسک کمری، مانند فتق یا بیرون زدگی دیسک، آرتریت در مفاصل ستون فقرات (التهاب می تواند به اعصاب فشار وارد کند)، آسیب کمر، تنگی سوراخ نخاعی (باریک شدن کانال هایی که اعصاب از آن عبور می کنند) و غیره اشاره کرد.

عصب نخاعی L5

جالب است که در برخی مواقع، فشردگی یا تحریک عصب نخاعی ممکن است سبب ایجاد کمر درد نشود. بدن به روش‌های شگفت‌ انگیزی کار می‌کند، و بی‌حسی انگشت شست پا، می تواند یک هشدار اولیه باشد تا به ما اطلاع دهد که اگر اکنون مداخله نکنیم، خطری بزرگ تر در پیش رو خواهد بود. بی حسی انگشت شست پا ممکن است در آینده تبدیل به درد و سفتی آن گردد.

این عارضه در نهایت تا جایی پیشرفت می کند که فرد دچار بونیون (خار استخوانی)، درد زانو (یا حتی آرتریت در حال پیشرفت) به دلیل مشکلات استحکامی، و بروز آسیب بیشتر به ستون فقرات می شود، مسائلی که هرگز در گذشته آن ها را بررسی نکرده است و بدین ترتیب چرخه آسیب زایی به پیش می رود.

در حالی که مشکلات کمری، یکی از محرک‌ های رایج برای بی حسی انگشتان پا محسوب می گردند، مشکلات دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

همچنین بخوانید:

ارتباط میان درد پا و مشکلات کمری

در صورتی که درد پا از مشکلات کمری نشات گرفته باشد، موارد زیر قابل مشاهده خواهد بود. البته، در نظر داشته باشید که بروز این علائم، یک راه تشخیصی قطعی محسوب نمی گردد:

  • احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی، گزگز یا سوزش در پا (یا پایین ساق پا)
  • وجود مشکل در حرکت دادن انگشتان پا به سمت بالا
  • احساس سنگینی در پا یا ساق پا
  • افتادگی پا، حالتی که ناحیه جلویی پا به طور غیرقابل کنترلی به سمت زمین می افتد
  • وجود مشکل در راه رفتن روی نوک پا

درمان درد دیسک کمر و درد شست پا

اگر در پاهای خود احساس درد می کنید و نگران هستید که عامل بروز این درد، وجود فشردگی عصبی یا سایر مشکلات نشات گرفته از کمر و اندام های دیگر باشد، ما می توانیم به شما کمک کنیم. تیم با تجربه دکتر حسام عبدالحسین پور برای ارزیابی، تشخیص و درمان دیسک کمر و درد شست پا، کاهش شدت علائم و کاهش احتمال بازگشت آن، در کنار شما خواهد بود.

اسپوندیلولیستزیس

پا درد ناشی از مشکل ستون فقرات

تحریک یا فشردگی ریشه عصبی در ستون فقرات کمری یا ساکرال (کمر)، ممکن است باعث شود که درد سیاتیک، به پایین ساق پا و داخل پا کشیده شود. فشرده شدن ریشه عصبی S1 که سیاتیک کلاسیک نیز نامیده می‌شود، نیز می‌تواند باعث ایجاد درد در قسمت بیرونی پا گردد. ریشه های عصبی ممکن است به دلایل مختلفی فشرده یا تحریک شوند؛ از جمله:

• فتق دیسک کمر: نشت محتویات داخلی دیسک بین مهره ای

• بیماری دژنراتیو دیسک کمر: تغییرات مرتبط با افزایش سن، که باعث باریک شدن و کوچک شدن دیسک می گردد.

• اسپوندیلولیستزیس: لغزش یکی از مهره های ستون فقرات بر روی مهره زیرین آن

• تنگی کانال نخاعی در ناحیه کمر: باریک شدن دهانه های استخوانی موجود در ستون فقرات، برای اعصاب و یا طناب نخاعی

ناتوانی در بلند کردن قسمت جلویی پا یا زمین خوردن های مکرر هنگام راه رفتن، ممکن است به دلیل وجود وضعیتی به نام افتادگی پا باشد. این وضعیت، معمولاً به دلیل فشرده شدن ریشه عصبی L5 ایجاد می گردد؛ به علاوه، فشردگی ریشه های عصبی L4 و یا S1 نیز ممکن است به ندرت باعث بروز افتادگی پا شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

برای تشخیص دقیق علت دیسک کمر و درد شست پا، حتما باید با پزشک خود صحبت کنید. درمان های مورد استفاده برای پا درد، می تواند بسیار متنوع باشد.

این درمان ها حتما باید در جهت رفع علت اصلی در انجام شوند، و نه فقط پنهان کردن علائم؛ برای مثال، فتق دیسک کمر، ممکن است به گرما درمانی و ورزش نیاز داشته باشد، در حالی که میخچه روی انگشت پا، اغلب با پوشیدن کفش‌ مخصوص و قرار دادن پا در آب گرم درمان می‌شود.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید