آلزایمر چیست؟

آلزایمر بیماری تخریب کننده سلول های بافت خاکستری مغز است علت بروز این بیماری پیشرونده رسوب ماده ای به نام آمیلویید یا تنگل است که موجب از بین رفتن سلول های خاکستری مغز میشود.

علائم بیماری

بیماری آلزایمر دارای علائمی است که اکثرا آنها را در اطرافیانمان دیده ایم.

از یاد بردن مکان، اشیاء، فراموش کردن اشخاص و اسم انها، گم کردن کلمات و پرسیدن سؤالات مکرر که به تدریج به صورت ایراد در قضاوت، استدلال نمودن، اشکال در شمارش دیده می شود. با پیشروی تخریب آلزایمر به سمت عقب مغز بیمار حتی خاطرات ارزشمندش را از یاد برده و به مرور بیماری حرکت و تنفس را درگیر نموده و قلب را از کار می اندازد.

سیر آلزایمر حدودا بین ۸ تا ۱۰ سال میباشد. از افرادی که بالای دهه ۶۰ هستند از هر ۱۰ نفر یک نفر مبتلا به این بیماری میشوند.

راه های تشخیص این بیماری شرح حال و بسیاری ازتست های ارزیابی شناختی و مصاحبه بالینی، ام ار ای و Brain spect است. معمولا بیماران آلزایمری در خطر عفونت، سوء تغذیه، صدمات بدنی میباشند.

راه حل های مؤثر برای رفتار با این بیماران

۱٫ به جای توجه به رفتار نا مطلوب این بیمار به احساسات بیمار که باعث این رفتار میشود توجه کنید.

۲٫ رفتار تکراری بیمار را به فعالیت مبدل کنید

۳٫ صبور باشید و به آرامی با وی رفتار کنید.

۴٫ پاسخ بیمار را بدهید.

۵٫ بیمار را به کاری مشغول کنید.

در ابتدای بیماری از تقویت کننده های حافظه برای بیمار استفاده کنید برای مثال اگر سوالی را تکرار میکند ،تاریخ و روز و عکس هایی را برای بیمار همراه پاسخ به سوالش یاد آوری کنید. اگر رفتار پرخاشگرانه دارد ببینید چه حادثه ای رخ داده که باعث این رفتار شده.

به علت کاهش حافظه و سردرگمی ممکن است بیمار نسبت به اطرافیان احساس بد بینی کند و یا به آنها تهمت دزدی بزند، بیمار چیز هایی را که میبیند و میشنود به طور دیگری تفسیر میکند اما شما نباید در مقابل بیمار به حالت دفاعی برخورد کنید و تلاش نکنید بیمار را متقاعد کنید. حواس او را به کار دیگری متوجه کنید.و بیمار را آرام کنید.

اضطراب و بی قراری بیمارممکن است آرام و قرار را از او بگیرد لذا شما سعی کنید به او اطمینان و آرامش بدهید و به او بفهمانید شما برای آرامش او آنجا هستید. برای بیماران مبتلا به آلزایمر حوصله کنید و انعطاف داشته باشید.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب دیسک و ستون فقرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.