آیا راه رفتن برای درمان کمر درد مفید است؟

آیا راه رفتن برای درمان کمر درد مفید است؟ پیاده روی یک ورزش نسبتا آسان و یکی از بهترین روش های رهایی از کمر درد و پیشگیری از بروز مجدد آن در آینده است. در پایین به 2 مزیت مشخص و مستقیم راه رفتن برای درمان کمر درد اشاره شده است.

2 مزیت راه رفتن برای درمان کمر درد

1- تقویت عضلات حمایت کننده از ستون فقرات

عضلات شکم، میانه بدن و پایین کمر، نقشی حیاتی در حفظ ثبات و تحرک بخش پایینی کمر دارند. این عضلات در اثر سبک زندگی کم تحرک، دچار ضعف و تغییر شکل شده و عدم تقارن ستون فقرات را رقم می زنند. در صورت عدم تغییر سبک زندگی، فرد با گذشت زمان افزایش درد، آسیب، خستگی و ضعف عضلانی را در بدن خود تجربه کرده و توده عضلانی او کاهش می یابد.

تقویت عضلات حمایت کننده از ستون فقرات

پیاده روی به روش های زیر سلامت عضلات کمر را بهبود می بخشد:

افزایش جریان خون: کاهش فعالیت جسمانی، می تواند سبب منقبض شدن عروق خونی کوچک در ستون فقرات و در نتیجه کاهش جریان خون رونده به عضلات این ناحیه شود. پیاده روی با باز کردن عروق خونی، به افزایش اکسیژن و مواد مغذی رونده به این عضلات کمک می کند.

دفع سموم: عضلات حین انقباض و انبساط، خود سمومی فیزیولوژیک را تولید می کنند. با گذشت زمان، این سموم در بافت عضلانی ناحیه پایینی کمر تجمع کرده و سبب سفتی آن می شوند. پیاده روی با بیرون راندن این سموم، به بهبود انعطاف پذیری عضلات کمک می کند. این عوامل در مجموع، به تقویت عضلات ناحیه پایینی کمر کمک کرده و یکپارچگی آن ها را بهبود می بخشند.

2- بهبود انعطاف پذیری در ناحیه پایینی کمر

کمبود فعالیت فیزیکی، می تواند سبب سفتی عضلات و مفاصل ناحیه پایینی کمر و ران شود. این خشکی بر ستون فقرات فشار زیادی وارد کرده و خمیدگی طبیعی آن ها را تغییر می دهد. پیاده روی با کشیدن عضلات و رباط های کمر، پا ها و باسن، انعطاف پذیری کلی بدن را افزایش می دهد.

در هنگام انجام این ورزش، عضلات خاصی همچون همسترینگ، صاف کننده ستون فقرات و خم کننده ران، فعال و کشیده می شوند. همچنین، انعطاف پذیری رباط ها و تاندون ها نیز افزایش یافته و محدوده حرکتی بخش پایینی کمر بیشتر می شود.

دیگر مزایای پیاده روی برای سلامتی

در حالی که پیاده روی می تواند عملکرد بخش پایینی کمر را بهبود بخشد، برای سلامتی بدن نیز مزایایی به همراه دارد. داشتن پیاده روی منظم می تواند موارد زیر را به فرد هدیه دهد:

  • کاهش و یا حفظ وزن مناسب
  • تحت کنترل نگه داشتن فشار خون
  • بهبود سطح کلسترول خون
  • کاهش اضطراب و افسردگی
  • کاهش خطر بیماری قلبی و زوال عقل
  • افزایش تولید اندورفین و کاهش حس درد
  • اندورفین ها هورمون های ضد درد طبیعی در بدن هستند.
  • تقویت عضلات پا، کف پا، ران و نیم تنه
  • افزایش ثبات در ستون فقرات
  •  فرم دهی به عضلات جهت حفظ بدن در حالت مناسب
  • تغذیه ساختار های ستون فقرات
  • ارتقا گردش خون، پمپاژ مواد مغذی به بافت های نرم و دفع سموم
  • بهبود انعطاف پذیری و حالت بدن
  • تقویت استخوان ها و کاهش از دست رفتن تراکم بدن: پیاده روی منظم از پوکی استخوان پیشگیری کرده و به کاهش درد ناشی از التهاب مفاصل کمک می کند.
  • پیاده روی به همراه حرکات کششی به افزایش محدوده حرکتی بدن، پیشگیری از حرکات نامناسب و کاهش آسیب ها کمک می کند.
  • کمک به کنترل وزن: همگام با افزایش سن، سوخت و ساز بدن کاهش می یابد. به همین دلیل، داشتن هر گونه روتین ورزشی می تواند به حفظ وزن مناسب کمک کند.

5 نکته جهت جلوگیری از کمر درد در هنگام راه رفتن

سرعت و مدت راه رفتن به میزان تحمل فرد بستگی دارد. در صورت ابتلا به کمر درد مزمن از نکات زیر پیروی کنید:

✔️ ابتدا، با یک پیاده روی روزانه 5 تا 10 دقیقه ای شروع کرده و سپس به تدریج مدت آن را افزایش دهید.

✔️ بسته به علاقه، می توان از یک تردمیل یا دستگاه پله نوردی نیز استفاده کرد.

✔️ در صورت دردناک بودن پیاده روی عادی، راه رفتن در استخر را امتحان کنید. ویژگی شناوری آب، احساس رهایش مناسبی به فرد داده تا بتواند تمرین پیاده روی خود را به اتمام برساند.

✔️ با حفظ انحنای طبیعی کمر، طرز راه رفتن خود را اصلاح کنید. در این حالت، شانه ها باید آزاد و سر به صورت متعادل و نه رو به جلو بر روی ستون فقرات قرار گرفته باشد.

✔️ پیاده روی های عادی می توانند تاثیراتی آنی و طولانی مدت بر بهبود سلامت، احیای عملکرد و پیشگیری از درد ناحیه پایینی کمر داشته باشند.

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید