آیا راه رفتن برای دیسک کمر خوب است؟

سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ داده شده است.

بیماری دیسک کمر اصطلاحی است که برای توصیف شرایطی استفاده می شود که در آن آسیب پیشرونده به دیسک های بین مهره ای وجود دارد.

انحطاط دیسک با افزایش سن اتفاق می‌افتد، اما عوامل دیگری می‌توانند در ایجاد این وضعیت نقش داشته باشند. با افزایش سن، مفاصل زانو، لگن و ستون فقرات دچار ساییدگی و پارگی می شوند. دلیل دقیق این امر مشخص نیست. ساییدگی ممکن است به دلیل آسیب به ستون فقرات، انجام کارهای سنگین سنگین یا سابقه خانوادگی ابتلا به مشکلات ستون فقرات باشد.

همراه با داروها و سایر روش های درمانی توصیه شده توسط پزشک، انجام فعالیت بدنی در خانه برای مدیریت این بیماری نیز مهم است.

پیاده روی می تواند به درمان بیماری دیسک کمر کمک کند، زیرا یک شکل خفیف فیزیوتراپی است که برای ستون فقرات و مفاصل شما مفید است.

درد ناشی از بیماری دیسک کمر می تواند در ناحیه کمر یا گردن باشد. همچنین در مواردی می تواند تا دست ها، بازوها، پاها و باسن گسترش یابد. درد ممکن است شدید یا متوسط باشد که بسته به شرایط فردی شما دارد.

درد دیسک کمر ممکن است پس از انجام برخی فعالیت‌ها، مانند بلند کردن، پیچاندن و خم شدن، بدتر شود. در برخی موارد، درد با گذشت زمان بدتر می شود. در صورت مشاهده علائم بیماری دیسک کمر ، مهم است که با متخصص ستون فقرات خود صحبت کنید.

بیماری دیسک کمر چیست؟​

آیا با ابتلا به دیسک کمر می توان ورزش کرد؟

به طور کلی، پاسخ این سوال مثبت است، اما به شرطی که جزو فعالیت‌هایی نباشد که شامل تحرک زیاد بوده و دارای تاثیر و فشار زیادی روی بدن نباشد؛ زیرا این تمرینات می‌توانند وضعیت شما را بدتر کنند. بهتر است از تمریناتی که شامل حرکاتی مانند پریدن یا چرخش‌های تند است خودداری کنید.

با این حال، به یاد داشته باشید که اگر از درد دیسک در ستون فقرات کمری خود رنج می‌برید، باید قبل از انجام هر نوع ورزش و فعالیت بدنی، تأیید پزشک خود را دریافت کنید. در مرحله بعد، به شما می گوییم که معمولاً انجام چه فعالیت‌های بدنی در این موارد مجاز است:

شنا به شما این امکان را می‌دهد که بدن را از وزن خود آزاد کنید. این ورزش تاثیر مستقیمی بر استخوان‌های شما ندارد، بنابراین یکی از رایج‌ترین فعالیت‌هایی است که توصیه می‌شود. اما شما باید بدانید که اگر تکنیک و روش خوبی برای شنا نداشته باشید؛ در گردن، شانه ها و کمر خود درد ایجاد می کنید. 

بنابراین، برای بهبودی درد دیسک توصیه می‌شود قبل از شنا تمرینات آبی انجام دهید و به تدریج سبک‌های مختلفی را اضافه کنید و خود را با هر موقعیتی سازگار کنید.

تمرینات هوازی با شدت و تحرک کم به تقویت استخوان ها کمک می‌کند. علاوه بر این، عملکرد قلب و عروق را بهبود می‌بخشند.

تای چی، علاوه بر حفظ تناسب اندام و بهبود انعطاف پذیری بدن، می تواند به کاهش فشار شما کمک کند و باعث آرامش شود. باید بدانید که سبک‌های زیادی از تای چی وجود دارد، بنابراین، زمانی که فردی در طی مراحل بهبودی است، باید این کار را زیر نظر یک متخصص تای چی که با مشکلات ستون فقرات آشناست، انجام دهد و این ورزش باید با ملایمت انجام شود.

اگر از طرفداران پیلاتس هستید، می‌توانید تا زمانی که تایید متخصص خود را داشته دارید، این کار را ادامه دهید. اگرچه این روش درمانی مفیدی است، اما بدون آموزش مناسب، انجام نادرست آن می‌تواند آسیب را چند برابر کند. 

بهترین انتخاب این است که به یک مرکز تخصصی مراجعه کنید و با کمک یک متخصص این ورزش را انجام دهید.

شنا ورزش مناسب برای دیسک کمر

مزایای راه رفتن برای دیسک کمر

مشکلات دیسک (که می‌تواند به فتق یا پارگی دیسک تبدیل شود) این پتانسیل را دارد که اعصاب مجاور را مختل کند و امکان بهره‌مندی از انجام ورزش منظم را دشوار کند. در عین حال، نداشتن فعالیت بدنی نیز برای بدن خوب نیست؛ زیرا می‌تواند باعث ضعیف شدن گروه‌های عضلانی شود.

راه رفتن نوعی ورزش ملایم است که برای کسانی که دچار برآمدگی یا فتق دیسک ستون فقرات هستند، می تواند مفید باشد. دلیل این امر را ادامه زیر توضیح می دهیم.

1- عضلات پشتیبان ستون فقرات را تقویت می‌کند

راه رفتن خیلی سخت نیست، این یکی از دلایلی است که حتی با دیسک برآمده نیز میتوانید آن را انجام دهید و از مفید بودن آن اطمینان داشته باشید. حرکات انجام شده همچنین برای تقویت عضلاتی که ستون فقرات را پشتیبانی می‌کنند، مفید می‌باشند. 

یکی از مهم‌ترین تاثیرهایی که پیاده‌روی روی این موضوع دارد این است که از وارد شدن فشار مستقیم به روی دیسک برآمده و سایر دیسک‌های ستون فقرات جلوگیری کرده و آن را کاهش می‌دهد. این کار می تواند مدیریت درد و ناراحتی شما از جمله کمردرد را آسان‌تر کند.

آیا با ابتلا به دیسک کمر می توان ورزش کرد؟

 

2- تامین کننده مواد مغذی دیسک‌های ستون فقرات

قرار دادن یک پا در مقابل پای دیگر (همان پیاده روی یا راه رفتن) باعث افزایش گردش خون می‌شود. افزایش جریان خون نیز مواد مغذی مفیدی را به دیسک‌های ستون فقرات انتقال می‌دهد. افزایش گردش خون علاوه بر رساندن مواد مغذی به بافت‌های نرم اطراف دیسک برآمده، باعث حذف سموم از همان بافت‌ها نیز می‌شود.

3- وضعیت بدن و دامنه حرکت را بهبود می‌بخشد

راه رفتن منظم این پتانسیل را دارد که وضعیت شما را بهبود بخشد. این کار فشار اضافی روی دیسک برآمده شما را کاهش می‌دهد و به شما انگیزه می‌دهد تا برای سلامتی و بهبود وضعیت بدن خود قدم‌های بزرگ‌تری بردارید و از تلاشی دریغ نکنید. 

همچنین، راه رفتن کشش ملایمی ایجاد می‌کند که کمک بزرگی به دامنه حرکت و انعطاف پذیری بدن شما می‌کند. با مدیریت و توجه به حرکات بدن خود در حین راه رفتن، احتمال بهبود یافتن وضعیت دیسک کمر خود را افزایش دهید.

نحوه صحیح راه رفتن شامل موارد زیر است:

راه رفتن باعث تقویت عضلات کمر می شود.

4- باعث تقویت استخوان ها و مفاصل ستون فقرات می‌شود

پیاده روی منظم در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان که می‌تواند استخوان‌ها و مفاصل ستون فقرات را ضعیف کند، نقش دارد. اگر دیسک برآمده دارید، این برای شما کار مفیدی است، زیرا خطر ابتلا به دیگر اختلالات ناشی از شکستگی‌های ستون فقرات را به حداقل می‌رساند. هر چه استخوان‌ها و مفاصل قوی‌تر باشند، ستون فقرات نیز کمتر مستعد کاهش تراکم استخوان می‌شود.

5- به کاهش وزن کمک می‌کند

هر نوع ورزش منظم این پتانسیل را دارد که به شما در حفظ وزن سالم یا کاهش وزن کمک کند. این برای ستون فقرات و دیسک آسیب دیده شما نیز مفید است. قرار گرفتن در محدوده وزنی سالم به طور طبیعی فشاری که بر روی عضلات و قسمت‌های پشتیبان ستون فقرات وارد می‌شود را کاهش می‌دهد و خطر ایجاد مشکلات  دیگری برای دیسک را کاهش می‌دهد.

راه رفتن از آن ورزش های ساده است که این امر را بهبود می بخشد.

راه رفتن مناسب ترین ورزش برای بهبود دیسک کمر

سایر ورزش‌ها و تمرین‌های مفید برای دیسک کمر

علاوه بر راه رفتن ،ورزش‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند برای دیسک‌های ستون فقرات که باعث ایجاد اختلال در انجام برنامه روزانه شما می‌شود مفید باشند.

سایر این تمرین‌ها و ورزش‌ها عبارتند از:

تمرینات و فعالیت‌هایی که باید از آنها اجتناب کنید

در حالی که راه رفتن و سایر ورزش‌های کم‌ تحرک به طور کلی برای دیسک های مشکل دار، خوب  و بی‌خطر هستند، بهتر است از انجام برخی فعالیت‌ها و ورزش‌ها اجتناب کنید.

این فعالیت‌ها و ورزش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

منابع کمکی:

institutoclavel.com

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب، دیسک و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید