بیماری نورالژی سه قلو | علائم و 6 راه درمان

بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در این مقاله در ارتباط با علائم و راه های درمان این بیماری صحبت شده است.

نورالژی سه قلو (TN)، که به عنوان tic douloureux نیز شناخته می شود، گاهی اوقات به عنوان دردناک ترین درد شناخته شده برای بشر توصیف می شود. درد معمولاً قسمت پایین صورت و فک را درگیر می کند، اگرچه گاهی اوقات ناحیه اطراف بینی و بالای چشم را نیز درگیر می کند. 

این درد شدید، کوبنده و شبیه شوک الکتریکی ناشی از تحریک عصب سه قلو است که شاخه هایی را به پیشانی، گونه و فک پایین می فرستد. این درد معمولاً به یک طرف صورت محدود می شود. درد می تواند با یک عمل معمول و جزئی مانند مسواک زدن دندان ها، غذا خوردن یا در معرض باد قرار گرفتن ایجاد شود. 

حملات ممکن است خفیف و کوتاه شروع شوند، اما اگر درمان نشود، نورالژی سه قلو می تواند به تدریج بدتر شود.

اگرچه نورالژی سه قلو همیشه قابل درمان نیست، اما درمان هایی برای کاهش درد ناتوان کننده وجود دارد. به طور معمول، داروهای ضد تشنج اولین انتخاب درمانی هستند. جراحی برای کسانی که به داروها پاسخ نمی دهند یا برای کسانی که از عوارض جانبی جدی این داروها رنج می برند، می تواند یک گزینه موثر باشد.

بیماری نورالژی سه قلو

عصب سه قلو چیست؟

در این بخش توضیحات بیشتری در ارتباط با عصب سه قلو داده می شود. عصب سه قلو مجموعه ای از اعصاب جمجمه ای در سر است که مسئول ایجاد حس در صورت است. یک عصب سه قلو به سمت راست سر و دیگری به سمت چپ سر می رود. هر یک از این اعصاب دارای سه شاخه مجزا هستند.

 “Trigeminal” از کلمه لاتین “tria” به معنای سه و “geminus” به معنای دوقلو گرفته شده است. بعد از اینکه عصب سه قلو از مغز خارج شد و به داخل جمجمه رفت، به سه شاخه کوچکتر تقسیم می شود و احساسات را در سراسر صورت کنترل می کند.

این 3 شاخه عبازتند از:

1- عصب چشم (V1): 

اولین شاخه حس را در چشم، پلک فوقانی و پیشانی فرد کنترل می کند.

2- عصب فک بالا (V2): 

شاخه دوم حس را در پلک پایین، گونه، سوراخ بینی، لب بالایی و لثه بالایی کنترل می کند.

3- عصب فک پایین (V3): 

شاخه سوم احساسات فک، لب پایین، لثه پایین و برخی از عضلات مورد استفاده برای جویدن را کنترل می کند.

گزارش شده است که سالانه 150000 نفر مبتلا به نورالژی سه قلو (TN) تشخیص داده می شوند. در حالی که این اختلال در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در افراد بالای 50 سال شایع‌تر است. نوعی از TN با مولتیپل اسکلروزیس (MS) مرتبط است.

عصب سه قلو چیست؟

علل ابتلا به نورالژی سه قلو

دو نوع نورالژی سه قلو وجود دارد که به  نوالژی اولیه و نورالژی ثانویه تقسیم بندی می شوند. علت دقیق TN هنوز ناشناخته است، اما درد همراه با آن نشان دهنده تحریک عصب است. نورالژی اولیه سه قلو با فشرده شدن عصب، به طور معمول در قاعده سر، جایی که مغز با نخاع به هم میرسند، مرتبط است. 

این معمولاً به دلیل تماس بین شریان یا سیاهرگ سالم و عصب سه قلو در پایه مغز است. این فشار روی عصب در هنگام ورود به مغز وارد می شود و باعث از کار افتادن عصب می شود. 

TN ثانویه در اثر فشار روی عصب ناشی از تومور، ام اس، کیست، آسیب صورت یا شرایط پزشکی دیگری ایجاد می شود که به غلاف میلین آسیب می رساند.

علل ابتلا به نورالژی سه قلو چیست؟

علائم نورالژی سه قلو

اکثر بیماران گزارش میدهند که درد آنها به طور خود به خود و ظاهراً از جایی شروع می شود. سایر بیماران می گویند درد آنها به دنبال تصادف رانندگی، ضربه به صورت یا کار دندانپزشکی است.

در مواردی که دندانپزشکی انجام می شود، به احتمال زیاد این اختلال قبلاً ایجاد شده و سپس باعث ایجاد علائم اولیه شده است. درد اغلب در امتداد فک بالا یا پایین تجربه می شود، بنابراین بسیاری از بیماران تصور می کنند آبسه دندانی دارند. 

برخی از بیماران به دندانپزشک خود مراجعه می کنند و در واقع یک کانال ریشه انجام می دهند که به ناچار هیچ تسکینی به همراه ندارد. وقتی درد ادامه پیدا می کند، بیماران متوجه می شوند که مشکل مربوط به دندان نیست.

‎درد نورالژی سه قلو به عنوان نوع 1 (TN-1) یا نوع 2 (TN-2) تعریف می شود. TN-1 با درد شدید تیز، ضربان دار، پراکنده، سوزش یا شوک مانند در اطراف چشم ها، لب ها، بینی، فک، پیشانی و پوست سر مشخص می شود. 

TN-1 می‌تواند بدتر شود و در نتیجه  درد بیشتری ایجاد شود که بیشتر طول می‌کشد. درد TN-2 اغلب به صورت یک درد ثابت، سوزش، دردناک وجود دارد و همچنین ممکن است شدت ضربه کمتری نسبت به TN-1 داشته باشد.

بیماری نورالژی سه قلو تمایل دارد در چرخه اجرا شود. بیماران اغلب دچار حملات طولانی مدت از حملات مکرر می شوند که به دنبال آن هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها درد کم یا بدون درد به دنبال دارد. با این حال، الگوی معمول این است که حملات در طول زمان با دوره‌های کوتاه‌تر بدون درد تشدید می‌شوند. 

برخی از بیماران کمتر از یک حمله در روز را تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر هر ساعت یک دوجین یا بیشتر را تجربه می کنند. درد معمولاً با احساس شوک الکتریکی شروع می شود که در کمتر از 20 ثانیه به درد شدید خنجر می رسد. 

این درد اغلب بیماران را دچار انقباض غیرقابل کنترل صورت می‌کند، به همین دلیل است که این اختلال به نام tic douloureux نیز شناخته می‌شود.

‎درد می تواند در یک نقطه متمرکز شود یا در سراسر صورت پخش شود. به طور معمول، فقط در یک طرف صورت است. با این حال، در موارد نادر و گاهی اوقات هنگامی که با مولتیپل اسکلروزیس همراه است، بیماران ممکن است در هر دو طرف صورت خود احساس درد کنند.

علائم نورالژی سه قلو چیست؟

نواحی درد شامل گونه ها، فک، دندان ها، لثه ها، لب ها، چشم ها و پیشانی است. حملات TN ممکن است توسط موارد زیر ایجاد شود:

‎علائم چندین اختلال درد، مشابه علائم نورالژی سه قلو است. شایع ترین تقلید کننده TN درد نوروپاتیک سه قلو (TNP) است. TNP ناشی از آسیب یا آسیب به عصب سه قلو است. 

درد TNP به طور کلی به صورت ثابت، کسل کننده و سوزان توصیف می شود. حملات درد شدید نیز ممکن است رخ دهد که معمولاً با لمس ایجاد می شود. تقلیدهای اضافی عبارتند از:

علائم نورالژی سه قلو چیسن؟

تشخیص نورالژی عصب سه قلو

تشخیص بیماری نورالژی سه قلو می تواند بسیار دشوار باشد، زیرا هیچ آزمایش تشخیصی خاصی وجود ندارد و علائم بسیار شبیه به سایر اختلالات درد صورت است. 

بنابراین، هنگام احساس درد غیرمعمول و تیز در اطراف چشم ها، لب ها، بینی، فک، پیشانی و پوست سر ضروری است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، به خصوص اگر اخیراً جراحی دندان یا سایر جراحی های صورت انجام نداده اید. 

بیمار باید با رسیدگی به مشکل با پزشک مراقبت اولیه خود شروع کند. ممکن است بعداً بیمار را به متخصص ارجاع دهند.

‎تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) می تواند تشخیص دهد که آیا تومور یا ام اس روی عصب سه قلو تأثیر می گذارد یا خیر. یک MRI با وضوح بالا، برش نازک یا سه بعدی می تواند نشان دهد که آیا فشردگی ناشی از رگ خونی وجود دارد یا خیر. 

تکنیک‌های اسکن جدیدتر می‌توانند نشان دهند که رگ روی عصب فشار می‌آورد و حتی ممکن است میزان فشرده‌سازی را نشان دهد. فشردگی ناشی از وریدها در این اسکن ها به راحتی قابل تشخیص نیست. آزمایش ها می توانند به رد سایر علل اختلالات صورت کمک کنند. 

TN معمولاً بر اساس شرح علائم ارائه شده توسط بیمار، شرح حال دقیق بیمار و ارزیابی بالینی تشخیص داده می شود. هیچ آزمایش تشخیصی خاصی برای TN وجود ندارد، بنابراین پزشکان باید به شدت به علائم و تاریخچه اعتماد کنند. 

پزشکان تشخیص خود را بر اساس نوع درد (ناگهانی، سریع و شوک مانند)، محل درد و چیزهایی که باعث ایجاد درد می شوند، قرار می دهند. معاینات فیزیکی و عصبی نیز ممکن است انجام شود که در آن پزشک قسمت‌هایی از صورت شما را لمس کرده و معاینه می‌کند تا بهتر بفهمد درد کجاست،

تشخیص نورالژی سه قلو

درمان نورالژی سه قلو

برای درمان نورالژی سه قلو روش های درمانی زیادی وجود دارد. در ادامه در ارتباط با این روش ها و رویکرد ها صحبت شده است.

1- درمان دارویی

چندین راه موثر برای کاهش درد نورالژی سه قلو وجود دارد، از جمله انواع داروها. داروها معمولاً با دوزهای پایین شروع می شوند و به تدریج بر اساس پاسخ بیمار به دارو افزایش می یابند.

کاربامازپین، یک داروی ضد تشنج، رایج ترین دارویی است که پزشکان برای درمان TN استفاده می کنند. در مراحل اولیه بیماری، کاربامازپین درد را برای اکثر افراد کنترل می کند. هنگامی که بیمار از این دارو تسکین نمی یابد، پزشک دلیلی برای شک دارد که آیا TN وجود دارد یا خیر. 

با این حال، اثر کاربامازپین با گذشت زمان کاهش می یابد. عوارض جانبی احتمالی شامل سرگیجه، دوبینی، خواب آلودگی و حالت تهوع است.

گاباپنتین، یک داروی ضد تشنج، که بیشتر برای درمان صرع یا میگرن استفاده می شود، می تواند TN را نیز درمان کند. عوارض جانبی این دارو جزئی است و شامل سرگیجه و/یا خواب آلودگی است که خود به خود برطرف می شود.

اکسکاربازپین، یک داروی جدیدتر، اخیراً به عنوان اولین خط درمان مورد استفاده قرار گرفته است. از نظر ساختاری با کاربامازپین مرتبط است و ممکن است ترجیح داده شود، زیرا به طور کلی عوارض جانبی کمتری دارد. عوارض جانبی احتمالی شامل سرگیجه و دوبینی است.

سایر داروها عبارتند از: باکلوفن، آمی تریپتیلین، نورتریپتیلین، پره گابالین، فنی توئین، والپروئیک اسید، کلونازپام، والپورات سدیم، لاموتریژین، توپیرامات، فنی توئین و مواد افیونی.

این داروها به جز عوارض جانبی، معایبی نیز دارند. برخی از بیماران ممکن است برای تسکین درد نورالژی سه قلو به دوزهای نسبتاً بالایی نیاز داشته باشند و عوارض جانبی در دوزهای بالاتر آشکارتر می شود. 

داروهای ضد تشنج ممکن است با گذشت زمان اثربخشی خود را از دست بدهند. برخی از بیماران ممکن است به دوز بالاتری برای کاهش درد یا یک داروی ضد تشنج دوم نیاز داشته باشند که می تواند منجر به واکنش های نامطلوب دارویی شود. 

بسیاری از این داروها می توانند بر روی برخی از بیماران، به ویژه افرادی که سابقه سرکوب مغز استخوان و سمیت کلیوی و کبدی دارند، اثر سمی داشته باشند. این بیماران برای اطمینان از ایمنی باید خون خود را کنترل کنند.

درمان دارویی نورالژی سه قلو

2- عمل جراحی

اگر داروها در درمان بیماری نورالژی عصب سه قلو ناکارآمد باشند، چندین روش جراحی ممکن است به کنترل درد کمک کند. درمان جراحی به دو دسته تقسیم می شود: 1) جراحی باز جمجمه یا 2) روش های ضایعه. 

به طور کلی، جراحی باز برای بیمارانی انجام می‌شود که بر روی عصب سه قلو از یک رگ خونی مجاور فشار وارد می‌شود که با تصویربرداری از مغز، مانند MRI ویژه، تشخیص داده می‌شود. تصور می‌شود که این جراحی مشکل اصلی ایجاد نورالژی سه قلو را از بین می‌برد. 

در مقابل، روش‌های ضایعه شامل مداخلاتی است که عصب سه قلو را عمداً صدمه می‌زند تا از انتقال درد توسط عصب به صورت جلوگیری شود. اثرات ضایعه ممکن است کوتاه‌تر باشد و در برخی موارد ممکن است منجر به بی‌حسی در صورت شود.

در این بخش در ارتباط با جراحی باز این نورالژی سه قلو صحبت می شود.

رفع فشار میکروواسکولار شامل قرار گرفتن در معرض میکروسکولار ریشه عصب سه قلو، شناسایی رگ خونی است که ممکن است عصب را فشرده کند و حرکت آرام رگ خونی را از نقطه فشرده دور کند. 

رفع فشار ممکن است حساسیت را کاهش دهد و به عصب سه قلو اجازه دهد تا بهبود یابد و به حالت عادی تر و بدون درد بازگردد. در حالی که این به طور کلی مؤثرترین عمل جراحی است، اما تهاجمی‌ترین جراحی نیز هست، زیرا به باز کردن جمجمه از طریق کرانیوتومی نیاز دارد. 

خطر اندکی کاهش شنوایی، ضعف صورت، بی حسی صورت، دوبینی، سکته مغزی یا مرگ وجود دارد.

عمل جراحی نورالژی سه قلو

3-  استفاده از جراحی با رویکرد ضایعه

این نوع از روش های غیر تهاجمی درمان نورالژی سه قلو دارای دسته بندی هایی می باشد که در ادامه درباره ی هر کدام از آن ها توضیحاتی داده شده است.

1- ریزوتومی با فرکانس رادیویی از راه پوست 

در این روش، نورالژی سه قلو را از طریق استفاده از انعقاد الکتریکی (گرما) درمان می کند. می تواند با از بین بردن بخشی از عصب که باعث درد می شود و سرکوب سیگنال درد به مغز، درد عصبی را تسکین دهد. جراح یک سوزن توخالی را از طریق گونه وارد عصب سه قلو می کند. جریان گرمایی که از طریق یک الکترود عبور می کند، برخی از رشته های عصبی را از بین می برد.

 ریزوتومی با فرکانس رادیویی از راه پوست برای درمان نورالژی سه قلو

2- فشرده سازی بالون از راه پوست 

از سوزنی استفاده می کند که از طریق گونه به عصب سه قلو منتقل می شود. جراح مغز و اعصاب یک بالون را از طریق یک کاتتر در عصب سه قلو قرار می دهد. بالون در جایی باد می شود که الیاف باعث ایجاد درد می شوند. بالون عصب را فشرده می کند و به رشته های دردناک آسیب می رساند و سپس خارج می شود.

3- ریزوتومی گلیسرول از راه پوست 

در این روش از گلیسرول استفاده می کند که از طریق یک سوزن به ناحیه ای که عصب به سه شاخه اصلی تقسیم می شود، تزریق می شود. هدف این است که به طور انتخابی به عصب آسیب برساند تا در انتقال سیگنال های درد به مغز اختلال ایجاد کند.

4- رادیوسرجری استریوتاکتیک

در این روش درمان نورالژی سه قلو از طریق روش هایی مانند گاما نایف، سایبرنایف، شتاب دهنده خطی (LINAC) یک دوز بسیار متمرکز پرتوهای یونیزه را به یک هدف کوچک و دقیق در ریشه عصب سه قلو می رساند. 

این درمان غیرتهاجمی است و از بسیاری از خطرات و عوارض جلوگیری می کند. جراحی باز و سایر درمان‌ها در طی یک دوره زمانی و در نتیجه قرار گرفتن در معرض پرتو، تشکیل آهسته ضایعه در عصب، انتقال سیگنال‌های درد به مغز را قطع می‌کند.

به طور کلی، مزایای جراحی یا تکنیک های ضایعه باید همیشه به دقت در برابر خطرات آن سنجیده شود. اگرچه درصد زیادی از بیماران TN تسکین درد را پس از عمل گزارش می کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها به هر فردی کمک کنند.

رادیوسرجری استریوتاکتیک برای درمان نورالژی سه قلو

3- نورومدولاسیون

برای بیماران مبتلا به TNP، روش جراحی دیگری می‌تواند انجام شود که شامل قرار دادن یک یا چند الکترود در بافت نرم نزدیک اعصاب، زیر جمجمه روی پوشش مغز و گاهی اوقات عمیق‌تر در مغز، برای رساندن تحریک الکتریکی به قسمت است. 

مغز مسئول حس صورت در تحریک عصب محیطی، لیدها در زیر پوست روی شاخه های عصب سه قلو قرار می گیرند. در تحریک قشر حرکتی (MCS)، ناحیه ای که صورت را عصب می کند تحریک می شود. 

در تحریک عمقی مغز (DBS)، مناطقی که بر مسیرهای حسی به صورت تأثیر می گذارند، ممکن است تحریک شوند.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید