بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران

شاید شما هم جزو افرادی باشید که در پی شناخت بهتر جراح مغز و اعصاب و ملاک های ماهر ترین آن ها هستید. در این مقاله سعی شده است در رابطه با جراح مغز و اعصاب و بیماری هایی که آن درمان می کند صحبت شده است.

جراح مغز و اعصاب، پزشکی است که 4 سال دوره رزیدنتی در حوزه مغز و اعصاب گذرانده باشد. جراحی مغز و اعصاب یک کلمه ی کلی برای بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب است؛ زیرا قسمت مغز و اعصاب دچار بیماری های مختلفی می شوند که هر کدام از آنها دارای نام مخصوص خود می باشند.

معیار های تشخیص بهترین جراح مغز و اعصاب

در واقع پاسخ این سوال  به نوع بیماری و مکان جغرافیایی شما  بستگی دارد. بطور مثال بهترین جراح مغز و اعصاب ایران در حالیکه شما دچار سانحه شده اید، نزدیکترین آن به شماست (از نظر بعد مسافتی و اضطرار درمان). 

اما چنانچه زمان تحقیق دارید، برای یافتن مجرب ترین  جراح باید تحصیلات، تجربه و نتایج دریافتی بیماران پس از درمان توسط متخصص مورد نظر را مورد ارزیابی  قرار دهید.

دکتر حسام عبدالحسین پور بهترین جراح مغز و اعصاب

 

تفاوت جراح مغز و اعصاب با نورولوژیست  

نورولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب در زمینه بیماری های عصبی دارای تخصص است. وی در جلسات ابتدایی، نوع بیماری که فرد مراجعه کننده به آن دچار شده است را به وسیله معاینات بالینی و عصبی تشخیص می دهد. 

حال اگر برای بهبود بیماری، عمل جراحی در اولویت قرار گرفت این بیمار، در کنار متخصص مغز و اعصاب به یک جراح مغز و اعصاب نیز ارجاع داده می شود. اکثرا این اتفاق در مواردی که فرد دچار صدمه به مغز و یا ستون فقرات در اثر تصادف و همچنین زمانی که فرد دارای تومور مغزی باشد؛ اتفاق می افتد.

بیماری های مغز و اعصاب

مهمترین بیماری هایی که ممکن است در زمینه ی مغز و اعصاب بیماران به آن دچار شوند عبارتند از:

بیماری های حوزه ی مغز و اعصاب چیست؟

بیماری های قابل درمان توسط بهترین جراح مغز و اعصاب

برخی از رایج ترین مشکلات عصبی که توسط جراح مغز و اعصاب درمان می شوند عبارتند از:

بیماری های قابل درمان توسط جراح مغز و اعصاب

در ادامه توضیحات مختصری در ارتباط با برخی از این بیماری ها داده می شود.

1- مننژیت

مننژیت نوعی عفونت جدی در ناحیه بیرونی مغز یا نخاع است. پرده ‌های محافظتی که مغز و نخاع را پوشانده‌ اند مننژ نام دارند. در واقع مننژ غشایی است که در حد فاصل مغز و استخوان جمجه یا نخاع و ستون مهره ‌ها قرار دارد. 

مننژ در اثر عوامل مختلفی از جمله ویروس، باکتری، قارچ، انگل و یا در اثر تجویز برخی داروها و … ممکن است ملتهب گشته و منجر به بیماری مننژیت شود. علائم این بیماری شامل تب طولانی و شدید می شود. درمان جراحی خاص مننژیت به نوع این بیماری (ویروسی یا باکتریایی) بستگی دارد.

 

2- بیماری پارکینسون

در این بیماری مربوط به ناحیه ی مغز و اعصاب، ناحیه ای از مغز که مسئول کنترل حرکت است تحت تأثیر قرار می گیرد. اختلال در کنترل حرکت مغز باعث بروز علائمی مثل لرزش، مشکلات تعادلی و سایر اختلالات حرکتی مشابه می گردد. 

اغلب افراد مبتلا به پارکینسون با درمان دارویی بهبود مییابند؛ اما در برخی موارد، بیماری پیچیده تر است. زمانی که این بیماری به شدت روی کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، ممکن است عمل جراحی تجویز شود. 

در این عمل، پزشک (جراح مغز و اعصاب) با کاشت الکترود در مغز، نواحی مربوط به کنترل حرکت را تحریک کرده و باعث تسکین علائم بیمار می شود.

جراحی مغز و اعصاب

3- صرع

صرع یکی از بیماری های مغزی است که افراد مبتلا به آن معمولاً دچار تشنج‌ های مکرر می شوند. این تشنج‌ ها به دلیل اختلال در فعالیت الکتریکی مغز رخ‌ می‌ دهند و به طور موقت سیستم پیام رسانی بین سلول‌های مغز را مختل‌ می‌ کنند. 

چندین روش جراحی برای درمان صرع وجود دارد. یکی از این روش ها لیزر ابلیشن (حذف زائده ها توسط لیزر) می باشد که ضایعاتی از مغز که منجر به تشنج می شود را هدف قرار می دهد.

4- تومور مغزی

رشد غیر طبیعی توده ای در مغز را تومور مغزی می گویند. این تومور دارای انواع مختلفی می باشد که برخی تومورهای مغزی خوش خیم می باشند و برخی تومورهای مغزی، سرطانی و بدخیم هستند.

تشخیص زودهنگام جراح مغز و اعصاب می تواند عامل مهمی در نتیجه درمان تومورهای مغزی باشد. تومورهای مغزی دومین عامل اصلی مرگ ناشی از سرطان در کودکان زیر 15 سال و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در حال رشد در بین افراد بالای 65 سال است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با تومور مغزی می توانید به مقاله ی زیر مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: تومور مغزی چیست؟

در ادامه سعی شده است تا در ارتباط با بیماری تومور مغزی اطلاعات جامع تری داده شود.

تومور مغزی چیست؟

انواع تومور مغزی

تومور های مغزی به طور کلی به دو دسته ی خوش خیم و بدخیم تقسیم بندی می شوند.  از طرفی نوع دیگری از دسته بندی برای تقسیم تومور های مغزی وجود دارد که به اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شوند.

تشخیص اینکه شما به کدام نوع تومور  مبتلا هستید بر عهده ی متخصص و جراح مغز  و اعصاب است.

تومورهای اولیه مغز

تومورهایی هستند که در بافت مغز شروع می شوند و به عنوان تومورهای اولیه مغز شناخته می شوند و بر اساس نوع بافت آنها طبقه بندی می شوند. تومورهای مغزی شایع، گلیوما هستند که در بافت پشتیبان یا گلیال شروع می شوند. چندین نوع گلیوم وجود دارد:

انواع تومور مغزی از دید جراح مغز و اعصاب

تومورهای ثانویه مغز

متاستاز به گسترش سرطان گفته می شود. سرطانی که در سایر نقاط بدن شروع می شود ممکن است به مغز سرایت کرده و تومورهای ثانویه ایجاد کند. این تومورها با تومورهای اولیه مغز یکسان نیستند. 

سرطانی که به مغز گسترش می یابد، همان بیماری است و نام آن با سرطان اولیه یا اصلی یکسان است. به عنوان مثال، اگر سرطان ریه به مغز سرایت کند، این بیماری سرطان ریه متاستاتیک نامیده می شود زیرا سلول های تومور ثانویه شبیه سلول های غیرطبیعی ریه هستند، نه سلول های غیرطبیعی مغز.

درمان تومورهای ثانویه مغز بستگی به محل شروع سرطان و میزان گسترش و همچنین سایر عوامل از جمله سن بیمار، سلامت عمومی و پاسخ به درمان قبلی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع تومور مغزی می توانید به مقاله ی زیر مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: انواع تومور مغزی

تومورهای ثانویه مغز و جراح مغز و اعصاب

علائم و نشانه های مهم برای جراح مغز و اعصاب

علائم تومورهای مغزی به اندازه و محل آنها در مغز بستگی دارد. علائم اغلب ناشی از آسیب به بافت حیاتی و فشار بر مغز با رشد تومور در فضای محدود جمجمه ایجاد می شود. 

این علائم ممکن است ناشی از تورم و تجمع مایع در اطراف تومور، وضعیتی به نام “ادما (edema)” باشد. همچنین علائم ممکن است به دلیل هیدروسفالی ایجاد شود که در آن تومور جریان مایع مغزی نخاعی را مسدود کرده و باعث تجمع آن در بطن های مغز می گردد.

اگر تومور مغزی خیلی کند رشد کند، ممکن است علائم آن برای مدتی ظاهر نشود. شایع ترین علائم تومورهای مغزی که توسط جراح مغز و اعصاب مورد بررسی قرار می گیرد عبارتند از:

این علائم ممکن است توسط تومورهای مغزی یا مشکلات دیگر ایجاد شوند. آزمایش های تشخیصی برای تعیین اینکه آیا علت علائم شما تومور مغزی است و اینکه آیا اولیه است یا ثانویه، قابل انجام است و به جراح مغز و اعصاب در جهت تشخیص بهتر کمک می کند.

راه های تشخیص تومور مغزی

برای یافتن علت علائم شما، جراح مغز و اعصاب در مورد سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی شما سؤال کرده و معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد. پزشک علاوه بر بررسی علائم عمومی سلامتی، آزمایش عصبی را نیز انجام می دهد. 

این شامل بررسی هوشیاری، قدرت عضلانی، هماهنگی، رفلکس ها و پاسخ به درد است. پزشک همچنین چشم ها را برای بررسی تورم ناشی از توموری که روی عصب اتصال دهنده چشم و مغز فشار می آورد، معاینه می کند.

بسته به نتایج معاینات فیزیکی و عصبی، پزشک ممکن است یکی یا هر دو مورد از موارد زیر را درخواست کند:

1- سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری)

تفسیر توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تفسیر توموگرافی محوری کامپیوتری (CAT) اسکن مجموعه ای از تصاویر دقیق از مغز است که توسط رایانه ای متصل به دستگاه اشعه ایکس ایجاد می شود. در برخی موارد، قبل از اسکن، یک رنگ مخصوص به ورید تزریق می شود. این رنگ به نشان دادن تفاوت ها در بافت های مغز کمک می کند.

2- ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی)

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) با استفاده از یک آهنربای قدرتمند متصل به رایانه، تصاویری از مغز ارائه می دهد. MRI به ویژه در تشخیص تومورهای مغزی مفید است زیرا می تواند از طریق استخوان های جمجمه، بافت زیرین را “ببیند”. ممکن است از یک رنگ مخصوص برای افزایش احتمال تشخیص تومور مغزی استفاده شود.

mri روش نشخیصی جراح مغز و اعصاب برای تومور های مغزی

جراح مغز و اعصاب همچنین ممکن است سایر آزمایشات مانند موارد زیر را درخواست کند:

3- آنژیوگرافی یا آرتریوگرافی

این آزمایشات مجموعه ای از اشعه ایکس هستند که پس از تزریق یک رنگ مخصوص به یک شریان، معمولاً در ناحیه اتصال شکم به بالای پا، گرفته می شوند. این رنگ که از عروق خونی مغز عبور می کند، در اشعه ایکس قابل مشاهده است. این اشعه ایکس ها می توانند تومور و عروق خونی متصل را نشان دهند.

4- اسکن مغزی

اسکن مغزی نواحی رشد غیرطبیعی در مغز را نشان می دهد و آنها را روی فیلم مخصوصی ثبت می کند. مقدار کمی از ماده رادیواکتیو به ورید تزریق می شود. این ماده توسط تومور جذب می شود و رشد آن روی فیلم نشان داده می شود. تشعشع طی شش ساعت بدن را ترک می کند و خطرناک نیست.

5- تصویربرداری عملکردی

این آزمایش از MRI یا تصویربرداری با منبع مغناطیسی برای شناسایی مسیرهای عملکردی در مغز (حرکتی، بینایی، زبان) استفاده می کند و قبل از اینکه آسیبی رخ دهد، جراح مغز  و اعصاب را از آسیب احتمالی به این مسیرها در حین جراحی آگاه می کند.

6- میلوگرافی

میلوگرافی، که گاهی اوقات اسکن اشعه ایکس لومبوساکرال نامیده می شود، یک اشعه ایکس یا سی تی اسکن از ستون فقرات است. یک رنگ مخصوص به مایع مغزی نخاعی در ستون فقرات تزریق می شود و بیمار برای مخلوط شدن رنگ با مایع کج می شود. 

این آزمایش ممکن است زمانی انجام شود که جراح مغز و اعصاب به تومور در نخاع مشکوک باشد.

7- اسپکتروسکوپی رزونانس مغناطیسی

این یک اسکن MRI اصلاح شده است که فعالیت متابولیک را در تومور مغزی نشان می دهد. این روش به دلیل رزولوشن و دقت برتر آن، جایگزین اسکن پوزیترون نشر (PET) شده است.

روش های تشخیص تومور مغزی توسط جراح مغز و اعصاب

روش های درمان مورد استفاده جراح مغز و اعصاب

درمان تومورهای مغزی به عوامل متعددی از جمله نوع، محل و اندازه تومور و همچنین سن و سلامت کلی بیمار بستگی دارد. روش ها و برنامه های درمانی برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است.

تومورهای مغزی با جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی درمان می شوند. جراح مغز و اعصاب در جهان همچنین در حال مطالعه روی یک واکسن برای درمان سرطان عود کننده سیستم عصبی مرکزی هستند که به طور عمده در مغز رخ می دهد و به عنوان گلیوما شناخته می شود.

بسته به نیازهای شما، ممکن است از چندین روش استفاده شود. تیم درمانی شامل جراح مغز و اعصاب ، متخصصان انکولوژی پزشکی، رادیوتراپیست ها، پرستاران، متخصص تغذیه و مددکار اجتماعی است که با هم برای ارائه بهترین مراقبت ممکن همکاری می کنند.

قبل از شروع درمان، به اکثر بیماران استروئید، داروهایی که تورم یا ادما (edema) را کاهش می دهند، داده می شود. شما همچنین ممکن است داروهای ضد تشنج برای پیشگیری یا کنترل تشنج دریافت کنید.

در صورت وجود هیدروسفالی، ممکن است به شنت برای تخلیه مایع مغزی نخاعی نیاز داشته باشید. شنت یک لوله بلند و نازک است که در بطن مغز قرار می گیرد و سپس از زیر پوست به قسمت دیگری از بدن، معمولاً شکم، کشیده می شود.

 این وسیله مانند یک لوله زهکشی عمل می کند. مایع اضافی از مغز خارج شده و در شکم جذب می شود. در برخی موارد، مایع به قلب تخلیه می شود.

روش های درمان مورد استفاده جراح مغز و اعصاب

1- جراحی تومور مغزی

جراحی درمان معمول برای اکثر تومورهای مغزی است. برای برداشتن تومور مغزی، جراح مغز و اعصاب شکافی در جمجمه ایجاد می کند. این عمل کرانیوتومی نامیده می شود. در صورت امکان، جراح مغز و اعصاب  سعی می کند کل تومور را بردارد. 

اگر تومور بدون آسیب رساندن به بافت حیاتی مغز قابل برداشتن کامل نباشد، جراح مغز و اعصاب  ممکن است تا حد امکان تومور را بردارد. برداشتن قسمتی از تومور به کاهش علائم با کاهش فشار روی مغز و کاهش اندازه تومور که باید تحت رادیوتراپی یا شیمی درمانی قرار گیرد، کمک می کند.

برخی از تومورها قابل برداشتن نیستند. در چنین مواردی، پزشک ممکن است فقط بیوپسی انجام دهد. تکه کوچکی از تومور برداشته می شود تا یک آسیب شناس بتواند آن را زیر میکروسکوپ بررسی کند تا نوع سلول های موجود در آن را تعیین کند. 

این به جراح مغز و اعصاب کمک می کند تا تصمیم بگیرد از کدام درمان استفاده کند.

گاهی اوقات، بیوپسی با سوزن انجام می شود. پزشکان برای تعیین دقیق محل تومور از هدفری (مانند هاله) و سی تی اسکن یا ام آر آی استفاده می کنند. جراح مغز و اعصاب سوراخ کوچکی در جمجمه ایجاد می کند و سپس یک سوزن را به سمت تومور هدایت می کند. استفاده از این تکنیک برای انجام بیوپسی یا درمان، استریوتاکسی نامیده می شود.

سایر تکنیک های پیشرفته در حین جراحی شامل نقشه برداری مغز برای یافتن مسیرهای عملکردی نزدیک تومور، آندوسکوپی برای انجام بیوپسی و باز کردن مسیرهای مایع مغزی نخاعی از طریق یک اسکوپ کوچک و برداشتن تومور با کمک کامپیوتر استریوتاکس بدون قاب پیشرفته است. MRI حین عمل نیز برای کمک به حداکثر برداشتن تومور در دسترس است.

عمل باز تومور مغزی توسط جراح مغز و اعصاب

2- رادیوتراپی

رادیوتراپی، استفاده از پرتوهای پرقدرت برای آسیب رساندن به سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد آنها است. این روش اغلب برای از بین بردن بافت توموری که با جراحی قابل برداشتن نیست یا برای از بین بردن سلول های سرطانی که ممکن است پس از جراحی باقی بمانند، استفاده می شود. رادیوتراپی زمانی که جراحی امکان پذیر نباشد نیز کاربرد دارد.

رادیوتراپی ممکن است به دو روش انجام شود. پرتو خارجی از یک دستگاه بزرگ ساطع می شود. به طور کلی، درمان های با پرتو خارجی به مدت چند هفته، پنج روز در هفته انجام می شود. برنامه درمانی به نوع و اندازه تومور و سن شما بستگی دارد. تقسیم دوز کل تشعشع در یک دوره طولانی به محافظت از بافت سالم در ناحیه تومور کمک می کند.

پرتو خارجی ممکن است فقط به تومور، بافت اطراف آن یا کل مغز تابانده شود. گاهی اوقات تشعشع به نخاع نیز تابانده می شود. هنگامی که کل مغز تحت درمان قرار می گیرد، بیمار اغلب دوز اضافی از تشعشع را به ناحیه تومور دریافت می کند. این افزایش تشعشع می تواند از طریق پرتو خارجی یا از طریق ایمپلنت (قرار دادن مواد رادیواکتیو در داخل بدن) تأمین شود.

همچنین رادیوتراپی می تواند از طریق مواد رادیواکتیو قرار داده شده مستقیم در تومور انجام شود که به آن رادیوتراپی با ایمپلنت گفته می شود. بسته به ماده استفاده شده، ممکن است ایمپلنت برای مدت کوتاهی یا به طور دائم در مغز باقی بماند. ایمپلنت ها هر روز مقداری از رادیواکتیویته را از دست می دهند. بیمار در حالی که تشعشع در فعال ترین حالت است، چند روز در بیمارستان بستری می شود.

گامانایف یا رادیو سرجری استریوتاکتیک روش دیگری برای درمان تومورهای مغزی است. گامانایف در واقع چاقو نیست (نایف “Knife” به معنای چاقو)، بلکه تکنیکی از رادیوتراپی است که دوز واحد، بسیار متمرکز و بالایی از تشعشع را به طور دقیق به هدف مورد نظر می رساند. 

درمان فقط در یک جلسه انجام می شود. پرتوهای پر انرژی از زوایای مختلف به سمت تومور نشانه گیری می شوند. به این ترتیب، دوز بالایی از تشعشع بدون آسیب رساندن به سایر بافت های مغز به تومور می رسد.

رادیوتراپی یکی از راه های درمان تومور مغزی توسط جراح مغز و اعصاب

3- شیمی درمانی

شیمی درمانی روشی است که از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. جراح مغز و اعصاب  ممکن است فقط از یک دارو یا ترکیبی از داروها استفاده کند، که معمولاً به صورت خوراکی یا تزریق به رگ یا عضله تجویز می شود. شیمی درمانی intrathecal شامل تزریق داروها به مایع مغزی نخاعی است.

شیمی درمانی معمولا به صورت دوره ای انجام می شود. یک دوره درمان به دنبال دوره بهبودی، سپس دوره درمان بعدی و به همین ترتیب ادامه می یابد. بیماران اغلب برای درمان نیازی به بستری در بیمارستان ندارند و بیشتر داروها را می توان در مطب یا کلینیک پزشک تجویز کرد. 

با این حال، بسته به داروهای مصرفی، نحوه تجویز آنها و سلامت عمومی بیمار، ممکن است بستری کوتاه مدت در بیمارستان ضروری باشد.

پیشرفت های شیمی درمانی شامل قرار دادن مستقیم داروها در حفره تومور با استفاده از تکنیک جدیدی به نام تزریق تقویت همرفت (convection enhanced delivery) می شود.

منابع کمکی:

ucsfhealth

aans

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات در تهران

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
سرطان مغز یکی از بیماری های شایع در چند سال اخیر در میان ایرانیان می باشد. در این مقاله در ارتباط با این بیماری…
شاید شما هم جزو افرادی باشید که در پی شناخت بهتر جراح مغز و اعصاب و ملاک های ماهر ترین آن ها هستید. در…
طول عمر بیماران تومور مغزی بدخیم به عوامل بسیاری مرتبط می باشد. در این مقاله در ارتباط با این موارد و درصد طول عمر…

از دکتر بپرسید