علت کمردرد چیست؟

احساس درد و ناراحتی در ناحیه کمر، علامت شایع بسیاری از بیماری های اسکلتی و غیراسکلتی است.

ولی ارزیابی پزشکی برای یافتن مواردی که حائز اهمیت بوده یا نیاز به اقدام فوری پزشکی دارند، باید انجام شود.

اهمیت کمردرد از چند جهت مورد توجه است.

• هزینه اجتماعی سالانه بالا
  • علایم مربوط به کمر شایع ترین علت ناتوانی در بیماران کمتر از 45 سال می باشند.
  •  50 درصد از کارگران بالغ هرسال دچار آسیب کمر می شوند.

تقریبا 1% جمعیت به علت کمردرد دچار ناتوانی مزمن هستند.

علل کمردرد

ضربه

ضربه به کمر می تواند به صورت رگ به رگ شدن(Sprain) و یا شکستگی مهره باشد، رگ به رگ شدن کمر ناشی از بلند کردن جسم سنگین، افتادن به زمین یا کشیدگی ناگهانی عضلات کمر( مثلا در تصادفات) باشد که در اینجا درد محدود به کمر می باشد.

شکستگی مهره ها

شکستگی مهره ها در بیماری های پوکی استخوان شدید، سرطانهای متاستاتیک، مصرف کورتونها و پرکاری تیروئید و پرکاری پاراتیروئید با ضربه های خفیف و یا حتی بدون ضربه هم ممکن است رخ دهد.

دیسک کمری

معمولا با درد کمر که به پا انتشار پیدا می کنند، مشخص می شود.

استئوآرتریت ستون فقرات

بیماران غالبا دردی دارند که با حرکت افزایش می یابد و با سفتی و محدودیت حرکتی همراه است.

اسپوندیلیت انکیلوزان

بیماران غالبا مردان زیر 40 سال هستند. کمردردی که با استراحت بدتر می شود و با فعالیت تسکین می یابد مشخصه این بیماران است.

کمردرد در جوانانتنگی مجرای نخاعی

کمردردی که با لنگش کاذب همراه هست، اغلب حاکی از تنگی کانال نخاعی است.

بیماری های تخریبی مهره ها

از قبیل تومورها ( اولیه یا متاستاتیک، عفونتهایی مثل مالاریا، سل و …) و پوکی استخوان می توانند مهره ها را درگیر کنند.

درد ارجاعی از بیماریهای احشایی

بیماری های معده و روده و دستگاه تناسلی بعضی اوقات می توانند باعث کمردرد شوند.

بیماری های روانی

بسیاری از مبتلایان به کمردرد مزمن( بیشتر از 3ماه)، ممکن است دچار افسردگی، اختلال اضطراب و ناخوشی روانی باشند. ضربه های روحی کودکی از جمله سوءاستفاده فیزیکی و جنسی می تواند باعث کمردرد مزمن شود.

درد وضعیتی کمر

در بسیاری از مبتلایان به درد مزمن کمر، درد آنها مربوط به وضعیت های نامناسب نشستن، ایستادن و کارکردن می باشد. که دردشان با استراحت برطرف می شودو در اینها ورزشهای تقویت کننده عضلات کمر و شکم موثر می باشد.

استئوپروز

پوکی استخوان

استئوپروز شایع ترین بیماری متابولیک استخوانی است که معمولا تا زمانی شکستگی رخ ندهد بدون علامت است. شکستگی های مهره اغلب با استرس اندکی مانند عطسه، سرفه و یا خم شدن به جلو رخ می دهند.شکستگی های مهره ای یکی از شایع ترین عوارض ناشی از استئوپروز است. که سالانه بیش از 1 میلیون بیمار را در جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

که شکستگی های مهره ها ناشی از استئوپروز حداقل 50% از شکستگی های ناشی از استئوپروز در جهان را شامل می شوند.تاثیر پوکی استخوان به طور فزاینده ای با پیرشدن جمعیت به رسمیت شناخته شده است.که در جهان تقریبا 20% از جمعیت مسن بالای 70 سال و 16% از زنان(پس از یائسگی) از شکستگی های کمپرسیون مهره ناشی از استئوپروز رنج می برند.

از 50 سالگی، 1 از هر 2 زن و 1 از هر 5 مرد در ریسک شکستگی مهره در طول زندگی هستند.شکستگی های کمپرسیون مهره (ناشی از استئوپروز)، به طور معمول علت هر 2 نوع کمردرد حاد و مزمن، دفورمیتی مهم ستون فقرات، ناتوانی جسمی و کاهش کیفیت زندگی و همینطور افزایش ریسک شکستگی های مهره در آینده و میزان مرگ و میر است.

بیشترین شکستگی ها در ناحیه توراسیک و توراکولومبار اتفاق می افتد و اغلب stable هستند.درمان های مختلف و رایج با هدف کاهش دادن درد، تثبیت کردن مهره ها و برگرداندن تحرک به بیمار انجام می گردد. کیفوپلاستی از راه پوست، یک روش درمانی مطمئن و موثر برای شکستگی های جسم مهره ناشی از استئوپروز است.

در کیفوپلاستی، یک بالن داخل جسم مهره گذاشته می شود تا باد کند و ایجاد یک حفره نماید تا بدین ترتیب ارتفاع جسم مهره اصلاح شده و اجازه تزریق کم فشار سیمان داده می شود. همچنین کیفوپلاستی برای اصلاح ناهنجاری کیفوز و کمک به ایجاد تراز ستون فقرات طراحی شده است.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب دیسک و ستون فقرات