لقی مهره کمر چیست و چه علائمی دارد؟

لقی مهره کمر بیماری است که در برخی جوان ها پدید می آید. در این مقاله سعی شده است در رابطه با این بیماری صحبت شود.

لقی ستون مهره یا اسپوندیولیز نوعی بیماری ستون فقرات است که می تواند دردناک باشد. این بیماری یک مشکل در ارتباط بین مهره ها است، استخوان هایی که ستون فقرات را تشکیل می دهند. 

لقی مهره کمر می تواند به علت شکستگی یا ترک خوردگی در تروما های سبک، اغلب پس از آسیب های مکرر در حین ورزش باشد.

لقی ستون مهره به عنوان “نقص پارس” نیز شناخته می شود؛ زیرا استخوانهای کوچک ستون فقرات به نام پارس اینترارتیکولاریس تأثیر می گذارد.

آیا لقی مهره کمر همان سرخوردگی ستون فقرات است؟

1- لقی و سرخوردگی مرتبط هستند اما یکسان نیستند.

2- سرخوردگی ستون فقرات هنگامی ایجاد می شود که یک مهره روی محل خود بر روی مهره زیرین خود به جلو می لغزد.

لقی مهره کمر دلیل اصلی سرخوردگی مهره کمر است، زیرا ترک مهره ممکن است باعث لغزش استخوان شود.

این بیماری چقدر شایع است؟

طی تحقیقاتی که در کشور آمریکا انجام شده است، این بیماری حدود 3٪ تا 7٪ آمریکایی ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری در کودکان و نوجوانان، به ویژه در افرادی که در ورزش هایی مانند ژیمناستیک یا فوتبال شرکت می کنند، شایع تر است. 

کشش بیش از حد ستون فقرات، اما عدم انعطاف پذیری (خم شدن به سمت داخل) می تواند منجر به ترک های جزئی در مهره ها شود.

بیماری لقی ستون فقرات

عوامل ایجاد لقی در ستون فقرات

اگر لقی مهره کمر داشته باشید، به طور معمول در بخشی از مهره به نام پارس اینترارتیکولاریس ضعف دارید. این قطعه نازک، استخوان مفاصل وجهی را به یکدیگر متصل می کند که مهره ها را مستقیماً در بالا و پایین به هم متصل می کند و یک واحد را ایجاد می کند که اجازه حرکت ستون فقرات را می دهد. این ترک ها اغلب شکستگی پارس نامیده می شوند.

در حالی که ما علت دقیق این ضعف را نمی دانیم؛ اما ژن های شما ممکن است در این امر نقش داشته باشند. ممکن است مهره های شما در زمان تولد نازک باشند، که در معرض خطر بیشتری برای شکستگی پارس قرار می گیرید. 

ضربه تکراری به ناحیه کمر – به عنوان مثال، با ورزش یا فعالیت های دیگر – می تواند پارس اینترکولاریس را ضعیف کند.

علائم لقی ستون فقرات چیست؟

ممکن است لقی مهره کمر علامتی ایجاد نکند. کمردرد شایع ترین علامت آن است. درد کمر اغلب ویژگی های زیر را دارد:

علائم اغلب در هنگام جهش رشد نوجوانان ظاهر می شوند. سن معمول تشخیص، 15 تا 16 سال است ( در خانم ها کمتر می باشد).

عوامل ایجاد درد در دیسک

تشخیص لقی در ستون های مهره

یک تست پزشکی مهم که در تشخیص لقی ستون فقرات ( اگرچه کاملاً قطعی نیست)، مانور هایپراکستنشن یک پا است ( که به آن تست امتداد یک طرفه یا تست میشلیس نیز می گویند). 

بیمار باید روی یک پا، در موقعیتی که بیش از حد ستون فقرات کمر را کشش می دهد؛ قرار بگیرد. سپس باید حرکت را در سمت مخالف تکرار کند. اگر این تست درد ایجاد کند، می تواند نشان دهنده لقی ستون مهره فعال باشد.

در صورت مشکوک شدن به لقی مهره کمری، تصویربرداری با نماهای قدامی ( جلو)، خلفی (عقب) و جانبی( اطراف) می تواند تشخیص را تأیید کند. 

عکس با اشعه ایکس با دید مورب می تواند به تشخیص لقی های که یک طرفه باشد یا دو طرفه باشد کمک کند. سرانجام، برای تشخیص قطعی بیماری، اسکن استخوان یا ام آر آی مورد نیاز باشد.

برای هر فرد جوانی که کمردرد دارد، بیماری زمینه ای نیز باید به عنوان یکی از دلایل احتمالی کمردرد در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، دیابت و سرطان اولیه یا متاستاتیک می توانند باعث کمردرد شوند و باید قبل از تشخیص قطعی اسپوندیلولیز رد شوند.

روش های درمان چیست؟

معمولاً پزشک از روش های غیر جراحی برای درمان لقی ستون فقرات استفاده می کند. مراقبت شما ممکن است شامل داروها، ورزشهای اصلاحی و فیزیوتراپی باشد. در مواردی، جراحی ضروری است. در هر صورت این وظیفه ی جراح ستون فقرات است که این موارد را تشخیص دهد.

روشهای درمان غیر جراحی

اهداف درمان شامل کاهش درد، بهبودی شکستگی و کمک به شما برای بازگشت به کارهای روزمره می باشد. ممکن است برای احساس آرامش کامل لازم باشد چند هفته تا چند ماه از رژیم درمانی پیروی کنید. درمان ها عبارتند از:

درد در دیسک کمر

روش جراحی برای درمان لقی مهره کمری

برخی از افراد برای تثبیت ستون فقرات به عمل جراحی نیاز دارند. جراحی ترمیم پارس شکستگی، پارس را بدون نیاز به انجام همجوشی ستون فقرات (جایی که جراحان دو مهره را با هم فیوز می کنند و یک استخوان را تشکیل می دهند) برطرف می کند.

در ترمیم پارس، جراحان بافت اسکار را از ناحیه شکستگی برمی دارند و دو طرف شکستگی را تثبیت می کنند که اغلب از یک قطعه استخوان از قسمت دیگر بدن استفاده می کنند. پس از جراحی احتمالاً نیاز به توانبخشی دارید تا بتوانید به عملکرد عادی کامل خود بازگردید.

امروزه با روشهای نوین جراحی بیماران بلافاصله پس از جراحی توان راه رفتن و پس از سه ماه توانایی ورزش کردن را می یابند و میتوانند به فعالیتهای سنگین بپردازند.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی دیسک کمر و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید