آیا درد پشت نشان دهنده ی تومور ستون فقرات است؟

آیا درد پشت نشان دهنده ی تومور ستون فقرات است؟ افرادی که کمردرد شدید دارند، ممکن است در جستجوی این مسئله باشند که این درد می تواند نشانه ای از سرطان ستون فقرات باشد یا خیر. در حالی که اکثر کمردردها ارتباطی با سرطان یا تومور ندارند، اما بهتر است این مورد حتما چک شود.

کمر درد شدید

تومور نخاعی، به رشد غیر طبیعی سلول های داخل ستون فقرات گفته می شود. این تومورها ممکن است سرطانی (بدخیم) یا غیرسرطانی (خوش خیم) باشند. تومور سرطانی از سلول های غیرطبیعی تشکیل شده، که به طور غیرقابل کنترل تقسیم می شوند و می توانند از طریق خون یا سیستم لنفاوی گسترش پیدا کنند.

تومورهای ستون فقرات 2 نوع کلی دارند:

احساس درد سرطان نخاع چگونه می باشد؟

هنگامی که کمردرد ناشی از تومور سرطانی ستون فقرات باشد، به طور معمول به حالت های زیر احساس می شود:

علائم درگیری ستون فقرات کمری در بیماری های سرطانی

چگونه سرطان نخاع می تواند منجر به کمردرد شود؟

تومور در ستون فقرات ممکن است به حالت های زیر باعث درد در کمر شود:

سیر تومور نخاعی سرطانی

سرطان به احتمال زیاد با افزایش سن بروز می کند. افراد بالای 50 سال یا افرادی که سابقه سرطان داشته اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تومور نخاعی سرطانی می باشند.  سرعت رشد تومور نخاعی سرطانی، بسته به نوع آن متفاوت می باشد. یک تومور ممکن است نسبتاً کوچک باشد و در ستون فقرات قرار داشته باشد، یا ممکن است از طریق خون یا لنف از ناحیه دیگری از بدن، گسترش یافته باشد. اگر تومور نخاعی سرطانی درمان نشود، احتمالاً ادامه خواهد یافت و تهدید کننده زندگی شود.

تومور نخاعی

در مواردی که بیمار توانایی تحمل جراحی را نداشته باشد یا سرطان وی پیشرفته باشد، ممکن است به جای برداشتن تومور، برای کاهش درد و راحت ماندن، توصیه به مراقبت های حمایتی شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فرد دچار کمردرد غیرقابل توجیه ای شود، که با وجود استراحت و یا مراقبت از خود، برای چند هفته ادامه داشته باشد، ممکن است این فکر را دز ذهن او به وجود آورد که آیا درد پشت من نشان دهنده ی تومور ستون فقرات است یا خیر؟ پس بهتر است برای حل این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

کمردرد شدیدی که در فعالیت های روزمره تداخل ایجاد می کند یا هر کمردردی که با علائم خطر مانند حالت تهوع یا کاهش وزن همراه باشد، نیاز به ارزیابی فوری پزشکی دارد. افرادی که در حال حاضر مبتلا به سرطان هستند یا سابقه ی سرطان دارند، باید هر گونه کمردردی را سریعاً به پزشک اطلاع دهند.


دکتر حسام عبدالحسین پور

متخصص جراحی مغز و اعصاب

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…
مشکلاتی که بسیاری از مردم مخصوصا افرادی که مدت زیادی پشت میز می نشینند دارند این است که دچار درد پشت سر و گردن…

از دکتر بپرسید