علائم درگیری ستون فقرات کمری در بیماری های سرطانی

در حالی که کمردرد، یکی از رایج ترین دلایل مراجعه افراد به پزشک عمومی ست، اما به ندرت نشانه سرطان است.

غالباً، کمردرد به دلیل آسیب دیدگی، استفاده بیش از حد یا مشکلات ستون فقرات مانند تخریب دیسک، آرتروز یا استنوزیس ایجاد می شود.

اگرچه احتمال اینکه کمردرد نشانه سرطان باشد، بسیار کم است، اما در برخی از انواع سرطان این احتمال وجود دارد.

سرطان های اولیه که در ستون فقرات ایجاد می شوند، سرطان نخاع یا تومور ستون فقرات می توانند کمردرد را، به عنوان اولین علامت، نشان دهند.

انواع دیگر سرطان نیز می تواند باعث بروز کمردرد یا متاستاز، گسترش به ستون فقرات، و همچنین ایجاد درد شود. حتی اگر کمر درد بیشتر به دلایل دیگری ایجاد شده باشد، شناختن علائمی که ممکن است نشانه سرطان باشند، بسیار مهم است.

علت کمر درد

  • منابع مکانیکی، 90٪ از کمردردها را تشکیل می دهند.
  • شانس ابتلا به تومور نخاع یا مغز در طول زندگی، کمتر از %1 است.
  • بزرگترین عامل پیش بینی کننده سرطان ستون فقرات، سابقه ابتلا به سرطان است.
کمر درد ناشی از سرطان

علائم تومور نخاعی

اگرچه تومورهای ستون فقرات نادر هستند، اما ممکن است رخ دهند.

تومورهای نخاعی، توده های غیرطبیعی هستند که در داخل یا اطراف نخاع یا ستون فقرات رشد می کنند. این تومورها، می توانند بدخیم (سرطانی) یا خوش خیم (غیر سرطانی) باشند. در هر صورت، تومورهای ستون فقرات می توانند باعث درد در پشت شوند.

اگر پزشک به وجود تومور نخاعی شک کند، یک شرح حال کامل از شما می گیرد، سس معاینه عصبی انجام می دهد و آزمایش های تصویربرداری مانند اسکن توموگرافی (CT) یا MRI را تجویز می کند.

همچنین ممکن است آزمایش خون یا نمونه برداری از ناحیه مورد نظر را انجام دهند.

جراحی تومور های نخاع

انواع تومور ستون فقرات

دو نوع تومور وجود دارد که می تواند در ستون فقرات بوجود آید. این تومور ها، از نظر مکان و مجاورت با نخاع دسته بندی می شوند.

تومورهای داخل حفره ای

تومورهای داخل حفره ای، در داخل نخاع رشد می کنند و 20-30٪ از کل تومورهای نخاعی اولیه را تشکیل می دهند. این نوع تومورها، اغلب باعث کمردردی می شوند که هنگام خوابیدن بدتر می گردد. همچنین ممکن است احساس بی حسی یا گزگز داشته باشید.

تومورهای خارج حفره ای

تومورهای خارج حفره ای، در داخل کیسه نازکی که نخاع را نگه دارد، اما در خارج از نخاع رشد می کنند.

این تومورها، معمولاً در ریشه های عصبی که از نخاع خارج می شوند، گسترش می یابند. رایج ترین علامت آن، کمردرد در شب یا دردی است که به بازو یا ساق پا منعکس می شود.

علائم سرطان ستون فقرات

در حالی که کمردرد، ممکن است یکی از علائم اصلی تومور نخاعی باشد، علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است رخ دهد. اگر علائم زیر را همراه با کمر درد تجربه کردید، باید از پزشک خود مشاوره بگیرید.

علائم سرطان ستون فقرات

علت ابتلابه سرطان ستون فقرات

در حالی که هیچ علت مستقیمی برای بروز سرطان نخاع شناخته نشده است، عوامل ژنتیکی مختلفی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به تومورهای ستون فقرات را افزایش دهد. اگر به هر یک از بیماری های ژنتیکی زیر مبتلا هستید و کمردرد دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

  • نوروفیبروماتوز نوع 1 و 2
  • اسکلروز سل
  • سندرم Von Hippel-Lindau
  • سندرم Li-Fraumeni

متاستاز سرطان به نخاع

در صورت ابتلا به سرطان، خطر ابتلا به سرطان نخاع افزایش می یابد. تومورهای ستون فقرات که در خود استخوان یافت می شود، می تواند در اثر متاستاز سایر سرطان ها ایجاد شود. تخمین زده می شود که در 30٪ از بیماران مبتلا به سرطان، این بیماری به ستون فقرات سرایت می کند.

تومور نخاعی درمان نشده، می تواند رشد کند و بر نخاع، ریشه های عصبی، رگ های خونی و استخوان های ستون فقرات تأثیر بگذارد. این رشد، می تواند منجر به فلج، اسکولیوز ، تغییر شکل ستون فقرات  و از بین رفتن عملکرد روده یا مثانه گردد.

عوارض جراحی تومور نخاعی

در صورت مشکوک بودن به تومور نخاعی، مهم است که فوراً از پزشک یا متخصص مغز و اعصاب مشاوره بگیرید. تومورهای ستون فقرات را می توان با جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی از بین برد یا اندازه و تأثیر آنها بر بدن را کاهش داد.

جراحی، خطرات مربوط به خود را دارد : از جمله عفونت یا آسیب به اعصاب  و پزشک محل، اندازه و نوع تومور را به طور کامل ارزیابی می کند تا تشخیص دهد آیا جراحی درمان مناسبی برای شماست  یا خیر.

آیا درد پشت نشان دهنده ی تومور ستون فقرات است؟

درد سرطان نخاع چگونه است؟

هنگامی که کمردرد، به علت تومور سرطانی ستون فقرات ایجاد می شود، به طور معمول:

  • به تدریج شروع می شود و با گذشت زمان بدتر می شود.
  • با استراحت بهبود نمی یابد و ممکن است در شب تشدید شود.
  • عود آن به صورت یک درد تیز یا شوک مانند، در قسمت فوقانی یا پایین کمر است، که احتمالا به پاها، قفسه سینه یا نواحی دیگر بدن نیز سرایت می کند.

آیا سرطان نخاع باعث کمر درد می شود؟

وجود تومور در ستون فقرات، ممکن است باعث درد کمر شود:

  • انبساط و یا ضعیف شدن استخوان
  • راحت تر شدن شکستگی مهره ها
  • فشرده سازی نخاع و یا ریشه های عصب نخاعی

عوامل دیگر مانند بی ثباتی ستون فقرات نیز ممکن است در ایجاد کمردرد توسط تومورهای ستون فقرات، نقش داشته باشد.

آیا تومور نخاع کشنده است؟

سرطان، به احتمال زیاد با افزایش سن بروز می کند. افرادی که بالای 50 سال دارند یا قبلاً سرطان داشته اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تومور نخاعی سرطانی هستند.

سرعت رشد تومور نخاعی سرطانی، بسته به نوع آن متفاوت است. تومور ممکن است نسبتاً کوچک باشد و در ستون فقرات واقع شود، یا از طریق خون یا لنف، به نواحی دیگر بدن پخش گردد. تومور نخاعی سرطانی درمان نشده، احتمالاً به رشد خود ادامه خواهد داد و ممکن است تهدید کننده حیات باشد.

آیا تومور نخاع کشنده است؟

درمان سرطان ستون فقرات کمر

گزینه های درمانی سرطان ستون فقرات، ممکن است شامل پرتودرمانی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی و یا برداشتن تومور از طریق جراحی باشد.

در مواردی که بعید است بیمار جراحی را به خوبی تحمل کند یا سرطان پیشرفته داشته باشد، ممکن است به جای برداشتن تومور، برای کاهش درد و راحتی بیمار، مراقبت تسکینی ارائه شود.

کمر درد اغلب در طی چند هفته با درمان محافظه کارانه برطرف می شود. اگر کمردرد غیر قابل توضیح دارید، یا دردتان بیش از شش هفته ادامه دارد، بهتر است به دکتر مراجعه نمایید.

اگر علائمی مانند ضعف، مشکل در راه رفتن، درد صبحگاهی هنگام بیدار شدن از خواب، از دست دادن کنترل روده یا مثانه را به همراه کمر درد دارید، باید سریعاً معاینه شوید زیرا این علائم می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی تر باشد.

اگر بعد از درمان نگهدارنده، کمردردتان ادامه یافت، پزشک را در جریان بگذارید. آنها ممکن است شما را برای ارزیابی بیشتر، به یک متخصص ارجاع دهند. تزریق برای کمک به درد یا جراحی ممکن است لازم باشد. کمردردی که با علائم سرطان همراه است نیز باید بیشتر ارزیابی شود.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص و جراح ستون فقرات در تهران

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید