آرتروز گردن چیست؟ [علائم، علت و عوارض]

آرتروز گردن یا اسپوندیلوز گردن، یک اصطلاح کلی برای فرسایش دیسک های ستون فقرات گردنی بر اثر افزایش سن است. با کاهش سطح آب دیسک ها و جمع شدن آنها، علائم آرتروز خود را نشان می دهند که این علائم شامل برآمدگی استخوان و تشکیل خار استخوان (زائده های استخوانی) در لبه های استخوان می شود.

آرتروز گردن بسیار شایع است و با افزایش سن تشدید می شود. بیش از 85 درصد از افراد بالای 60 سال، دچار این عارضه می شوند. اکثر افراد هیچ علائمی را تجربه نمی کنند، اما در صورت بروز علائم، روشهای غیرجراحی می توانند مؤثر باشند.

اکثر افراد مبتلا به آرتروز گردن هیچ گونه علائمی را تجربه نمی کنند. اما علائم آرتروز می تواند شامل درد و سفتی گردن باشد. گاهی اوقات، آرتروز گردن منجر به باریک شدن فضای مورد نیاز کانال نخاعی و ریشه های عصبی برای انتقال به سایر نقاط بدن می شود. اگر کانال نخاعی یا ریشه های عصبی دچار گرفتگی شوند، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید: 

علائم آرتروز گردن

آرتروز گردن می تواند خواب، توانایی انجام کار یا فعالیت های عادی روزانه را تحت تأثیر قرار دهد و اغلب می تواند منجر به مشکلات دائمی شود. یکی از این مشکلات، تنگی کانال نخاعی است که در آن زائده های استخوانی (استوفیت) درون مهره ها رشد می کنند و موجب کاهش فضای کانال نخاعی می شوند. علائم آن می تواند شامل درد ارجاعی یا  تیر کشیدن در بازوها و پاها باشد و باعث عدم توانایی در راه رفتن با سرعت بالا و مشکلاتی در مهارت های حرکتی شود.

علت آرتروز گردن در سنین بالا

با افزایش سن، استخوان ها و غضروف های کمر و گردن به تدریج دچار فرسایش می شوند. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- برآمدگی یا فتق دیسک: افزایش سن، می تواند سطح خارجی دیسک های ستون فقرات را تحت تأثیر قرار دهد و اغلب باعث ترک خوردگی استخوان ها و بیرون زدگی (فتق) دیسک می شود. این برآمدگی گاهی اوقات می تواند به کانال نخاعی و ریشه های عصبی فشار وارد کند.

2- کم آبی دیسک ها: دیسک های کمر مانند بالشتک هایی در بین مهره های ستون فقرات عمل می کنند. دیسک های ستون فقرات بیشتر افراد در سن 40 سالگی، شروع به خشک شدن و جمع شدن می کنند که باعث تماس بیشتر استخوان ها در بین مهره ها و در نتیجه فرسایش آنها می شود.

3- خار استخوان (زائده های استخوانی): تحلیل رفتن دیسک اغلب باعث تولید استخوان اضافی برای تقویت ستون فقرات می شود. این زائده های استخوانی گاهی اوقات موجب گرفتگی کانال نخاعی و ریشه های عصبی می شوند.

4- سفتی رباط ها: رباط ها، بافت های همبند محکمی هستند که استخوان ها را به هم وصل می کنند. رباط های ستون فقرات می توانند با بالا رفتن سن سفت تر شوند و باعث کاهش انعطاف پذیری گردن شوند.

گردن درد و سن

علت بروز آرتروز گردن

عوامل بروز آرتروز گردن شامل موارد زیر می شود:

  • سن: آرتروز گردن، با بالا رفتن سن، امری طبیعی است.
  • شغل: برخی از مشاغل شامل حرکات گردن مکرر، وضعیت بد بدن یا کار زیاد در بالای سر هستند که فشار زیادی به گردن وارد می کنند.
  • آسیب به گردن: آسیب های گردن قبلی که احتمال ابتلا به آرتروز گردن را افزایش می دهند.
  • عوامل ژنتیکی: آرتروز گردن می تواند در یک خانواده شایع باشد. برخی از اعضای خانواده، بیشتر این تغییرات را تجربه می کنند و برخی دیگر دچار آن نمی شوند.

خطرات آرتروز گردن

اگر کانال نخاعی یا ریشه های عصبی شما در اثر آتروز گردن، به شدت تحت فشار باشند، این آسیب می تواند دائمی شود. آرتروز گردن (که به آرتریت گردن و اسپوندیلوز گردنی نیز شناخته می شود) دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. تحلیل مفاصل، مهره ها و دیسک ها در بخش گردنی ستون فقرات می تواند منجر به درد، التهاب و حتی اختلال در عملکرد شود.

این شرایط معمولاً افراد بالای 50 سال را درگیر می کند و با بالا رفتن سن تشدید پیدا می کند. بیش از 85 درصد از افراد بالای 60 سال نیز دچار آرتروز گردن می شوند. این مشکل می تواند بدون علائم باشد و یا علائم آن شامل درد و سفتی باشد.

آرتریت گردن چیست؟

زمانی که به آرتریت فکر می کنید، ممکن است است زانو درد یا درد و التهاب انگشتان به ذهنتان برسد، اما اگر در گردن خود احساس سفتی کنید یا به هنگام چرخاندن گردن خود درد داشته باشید، این درد مربوط به آرتروز می شود. دیسک ها و مفاصل گردن مانند هر عضو دیگر بدن، بر اثر فرسایش، تحلیل می روند.

آرتروز گردن شامل تغییراتی می شود که به مرور زمان و یا در اثر آسیب رخ می دهند. بیشتر افراد 60 سال به بالا، دچار نوع تحلیلی آرتریت گردن می شوند. نوع التهابی آرتریت که به دلیل سیستم ایمنی بیش از حد فعال رخ می دهد، می تواند گردن شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

ورزش های مناسب برای درد دیسک گردن چیست؟ ورزش دیسک گردن آیا می تواند به ما آسیب بیشتری بزند. در این مقاله در رابطه با این موضوع صحبت شده است...

تفاوت بین آرتریت گردن و آسیب گردن

تفاوت بین گردن درد آرتریت روماتوئیدی و آسیب گردن در این است که که سفتی و درد ناشی از آسیب به تدریج طی چند روز یا چند هفته بهبود پیدا می کند، اما آرتریت روماتوئیدی در گردن ممکن است بهتر نشود و در صورت عدم درمان، تشدید پیدا کند. حتی اگر علائم بهبود پیدا کردند، التهاب، تورم و سفتی با آرتریت روماتوئیدی در گردن قابل برگشت است.

آناتومی ستون فقرات گردنی

تمام ستون فقرات از 24 مهره (استخوان های ستون فقرات) تشکیل شده است. ستون فقرات گردنی شامل 7 مهره می شود که از پایه جمجمه شروع می شوند. کانال نخاعی و ریشه های عصبی از دهانه تمام مهره های ستون فقرات عبور می کنند. کانال نخاعی و ریشه های عصبی پیام های بین مغز و بقیه بدن از جمله عضلات و اندام ها را منتقل می کنند.

دیسک ها در بین مهره ها قرار گرفته اند و مانند کمک فنرهای بدن عمل می کنند. دیسک ها از بافت های همبند قوی و انعطاف پذیری ساخته شده اند که با ماده ای ژل مانند پر شده اند. دیسک ها، مانند دونات های پر از ژله ای هستند که در بین مهره ها قرار گرفته اند.

چه کسانی بیشتر در معرض آرتروز گردن قرار دارند؟

سن بالا، یک عامل خطر برای آرتروز گردن می باشد. علاوه بر سن، شرایط زیر نیز می توانند موجب گردن درد یا دیگر علائم مربوط به آرتروز گردن شوند:

میلوپاتی گردنی

میلوپاتی گردنی چیست؟

با فرسایش دیسک های بین مهره ای در اثر افزایش سن، نخاع شما ممکن است تحت فشار بیشتری قرار بگیرد، چرا که کانال نخاعی تحت تأثیر آرتروز و بیرون زدگی دیسک باریک تر می شود. این فشار می تواند منجر به تشدید گردن درد و علائم دیگر شود. این شرایط، میلوپاتی اسپوندیلوتیک گردنی (CMS) نامیده می شود. اگر شما دچار CMS هستید، علاوه بر علائم آتروز گردنی، علائم زیر را به آن اضافه کنید:

  • ضعف، مورمور شدن یا بی حسی در یکی از بازوها یا پاها یا هر دو آنها
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکل در عملکرد دست ها، مانند مشکلاتی در نوشتن

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…
مشکلاتی که بسیاری از مردم مخصوصا افرادی که مدت زیادی پشت میز می نشینند دارند این است که دچار درد پشت سر و گردن…

از دکتر بپرسید