کاورنومای مغزی یا ناهنجاری های غارمانند مغزی (CCMs) ضایعه عروقی غیر نرمال در مغز است که به علت عروق غیر طبیعی تشکیل می شود و با سایر انواع همانژیوم ها متفاوت است. کاورنوما نمایی شبیه به یک شاتوت دارد و می تواند در داخل مغز و یا نخاع سبب ایجاد مشکلاتی شود. این ناهنجاری ها که اندازه قطر آنها از 2 میلی متر تا چندین سانتی متر متفاوت است، ممکن است زمینه ارثی داشته باشند اما بیشتر اوقات خودبخود به وجود می آیند.

کاورنوماهای مغزی می توانند نشت خون داشته باشند. این امر منجر به خونریزی مغزی یا نخاعی (هموراژی) می شود. معمولا کاورنوما در داخل مغز علامت مهمی ندارد اما به علت اپیزودهای خونریزی که ایجاد می شوند و لخته ای که تشکیل می گردد می تواند سبب ایجاد علائمی در بیماران شود.

علائم کاورنومای مغزی

ناهنجاری های غارمانند مغزی (CCMs) ممکن است بدون هیچ علائم مشخصی وجود داشته باشند. علائم واضح معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که دوره های مکرر خونریزی یا تشکیل لخته خون منجر به تشنج شود که در CCM های لوب فوقانی رخ می دهند یا مشکلات کانونی یا بینایی به وجود آورد که در CCM در ساقه مغز، گانگلیون های پایه و نخاع دیده می شود. 

به طور کلی علائم CCM می تواند شامل ضعف، بی حسی، مشکل در صحبت کردن، مشکل در فهم دیگران، بی ثباتی، تغییرات بینایی یا سردرد شدید باشد. تشنج نیز ممکن است رخ دهد و مسائل عصبی می تواند به تدریج با خونریزی مکرر (خونریزی) بدتر شود. خونریزی دوباره می تواند به زودی پس از خونریزی اولیه یا خیلی دیرتر رخ دهد، یا ممکن است خونریزی دوباره هرگز رخ ندهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائم تشنج یا علائمی که نشان دهنده خونریزی مغزی هستند از جمله موارد زیر، بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • سردرد ناگهانی و شدید
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ضعف یا بی حسی در یک طرف بدن
  • مشکل در صحبت کردن یا فهم صحبت دیگران
  • از دست دادن بینایی
  • دو بینی
  • مشکل در تعادل

دلایل کاورنومای مغز

بیشتر CCM ها به صورت یک شکل واحد، بدون هیچ دلیل مشخص و بدون هیچ گونه سابقه خانوادگی رخ می دهند.

با این حال 20% از افراد مبتلا، شکل خانوادگی (ارثی) این بیماری را دارند. در بسیاری از موارد این گونه افراد می توانند اعضای خانواده ای را که به طور مشابه و اغلب با چندین ناهنجاری تحت تأثیر قرار گرفته اند را شناسایی کنند. تشخیص فرم ارثی را می توان با آزمایش ژنتیکی تأیید کرد.

بعضی از CCM ها نیز ممکن است به دنبال پرتودرمانی کانونی مغز رخ دهند.

عوامل خطر

همان طور که در بالا ذکر شد، در حالی که بیشتر CCM ها بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهند، شکل ژنتیکی (ارثی خانوادگی) می تواند باعث ناهنجاری های غار مانند متعددی هم به صورت ابتدایی و هم به مرور زمان شود.

عوارض

نگران کننده ترین عوارض CCM ناشی از خونریزی مکرر (خونریزی) است که ممکن است منجر به آسیب عصبی پیشرونده شود.

احتمال عود کاورنوما در افرادی که سابقه قبلی تشخیص خونریزی دارند، بیشتر است. همچنین احتمال بروز مجدد آن، در ناهنجاری های واقع شده در ساقه مغز بیشتر است.

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…
مشکلاتی که بسیاری از مردم مخصوصا افرادی که مدت زیادی پشت میز می نشینند دارند این است که دچار درد پشت سر و گردن…

از دکتر بپرسید