عمل جراحی ترمیم مهره های ستون فقرات با سیمان استخوانی

عمل جراحی ترمیم مهره های ستون فقرات با سیمان استخوانی از طریق پوستی و بدون بیهوشی برای اولین بار در ایران توسط دکتر حسام عبدالحسین پور انجام شد.

برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی سمنان توسط دکتر حسام عبدالحسین پور جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات، عمل ورتبر و پلاستی ( ترمیم مهره های ستون فقرات با سیمان استخوانی ) در هفته اخیر انجام شد.

ترمیم مهره های ستون فقرات با سیمان

دکتر حسام عبدالحسین پور در خصوص جراحی ترمیم مهره های ستون فقرات با سیمان گفت: روش جراحی جدید ورتبروپلاستی که در سال ۱۹۸۷ توسط دکتر گالیبرت اختراع و در سال ۱۹۹۳ در آمریکا معرفی شد. در ۴ سال اخیر تحول عظیمی در درمان برخی شکستگی های ستون فقرات ناشی از استئوپروز شدید، برخی تومورهای استخوانی و همانژیوم های مهره ای و…بوجود آورده است.

وی افزود: در این روسش درد پشت و یا کمر بیمار تا میزان ۹۰ درصد بلافاصله بهبود می یابد و عوارض آن بسیار کم (کمتر از ۳ درصد) می باشد و مرگ و میری تقریباً گزارش نشده است؛ ترمیم مهره های ستون فقرات با سیمان در مقایسه با جراحی های باز مزایای فراوانی دارد که شامل جلوگیری از عفونت کمتر، میزان بهبودی بیشتر، نداشتن عوارض بیهوشی، عدم بستری طولانی بیمار، برگشت سریع بیمار به زندگی عادی، کنترل علائم عصبی بیمار، طی تزریق سیمان به داخل مهره ها می باشد.

این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در ادامه تصریح کرد: طی این روش بیمار تحت بی حسی موضعی در حالیکه با جراح همکاری می کند، روی تخت جراحی به روی شکم می خوابد و از طریق سوزن مخصوص و با هدایت اشعه x، سیمان استخوانی از محل مخصوص وارد مهره های خورد شده می شود و دو ساعت پس از تزریق سیمان بیمار می تواند از بیمارستان ترخیص شود.

همچنین جنس سیمان معمولاً متیل متا کریلات است و روش پرکوتانئوس (از طریق پوستی) که روش اصلی می باشد برای اولین بار در کشور و در دانشگاه علوم پزشکی سمنان توسط بنده انجام شده که دو بیمار ۷۰ و ۸۰ ساله که برای آنها انجام بیهوشی ممکن نبود از این روش بدون هیچ عارضه ای بهره مند شدند.

وی افزود: تزریق سیمان قبل از این سال گذشته در کشور تحت بیهوشی عمومی و بعد از باز کردن پوست و عضلات انجام شده بود که مزایای روش پرکوتانئوس را ندارد و شبیه یک جراحی باز می باشد.

همچنین این روش کاملاً بدون درد و با عوارض بسیار کم می باشد و پنجره ای برای درمان بیماران سراسر کشور مبتلا به شکستگی های مهره ای استئوپروتیک، تومورهای غیر قابل درمان باز کرده است.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب دیسک و ستون فقرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.