تنگی کانال گردن (cervical canal stenosis)

در این مقاله تنگی کانال گردن (cervical canal stenosis) را  برای شما توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

تنگی کانال گردن به معنی کاهش دیامتر کانال نخاعی در ناحیه ی گردن است .کانال نخاعی محفظه ی تو خالی است که در داخل استخوان‌های ستون مهره ها ایجاد شده است و نخاع که مجموعه ای از راه های عصبی مختلف میباشد در داخل این کانال قرار گرفته است.
نخاع ،مغز را از طریق گردن به پشت ،کمر و سپس ریشه های عصبی متصل می‌کند و کنترل حرکات دست و پا ،مثانه و روده برعهده آن است. هر گاه تنگی کانال گردن اتفاق بیفتد منجر به فشار روی نخاع خواهد شد و این اثر فشاری بر روی نخاع باعث سفتی،درد ،کم حرکتی و ضعف اندام‌ها خواهد گشت.

تنگی کانال گردن

چه عللی باعث تنگی کانال گردن می‌شوند؟

عمدتا افزایش سن عامل اصلی این بیماریست و در سنین بالای پنجاه سالگی زمان شروع ارتروز ،برجسته شدن دیسک ها و فشار روی کانال نخاع میباشد.افزایش ضخامت لیگامانهای داخل گردن و تخریب و آرتروز استخوان‌ها و برجسته شدن مفاصل از علل دیگر این بیماریست هر چند بندرت عوامل ژنتیکی نیز دخیل میباشند.

علائم این بیماری چیست؟

هر چند بروز علائم بعد از پنجاه سالگی فقط هنگامی بوقوع میپیوندد که بحدی تنگی کانال شدید باشد ،که اثر فشاری روی نخاع اتفاق افتاده باشد اما درد ،ضعف در ناحیه ی دست ،پا و شانه ها ،سفتی حرکتی ،اختلالات بالانس ،اختلال در راه رفتن و همینطور راه رفتن های پرشی و افزایش اسپاسم در اندام ها و حتی گاها کاهش کنترل ادرار و مدفوع ممکن است هرزمان رخ دهد .

علائم تنگی کانال گردن

چگونه تشخیص بیماری داده میشود؟

معمولا با دیدن علائم ذکر شده و معاینه ی فیزیکی توسط پزشک تشخیص بیماری مد نظر قرار می‌گیرد و با ام ار ای ،سی تی اسکن و برخی آزمایش‌های خونی ، پزشک به تشخیص قطعی می‌رسد.

درمان به چه صورت است؟

در موارد خفیف که درد نشانه ی اصلی میباشد روش‌های فیزیوتراپی و درمان‌های طبی عموما پاسخگو است ولی در مواردی که علائم ضعف پیشرونده ظاهر شود از جراحی های دکامپرسیو روی ناحیه ی گردن شامل جراحی های قدامی یا خلفی می‌توان سود برد .

بطور کلی با توجه به اینکه عدم جراحی بموقع باعث تغییرات سیگنال نخاعی میگردد و عوارض ماندگار برای بیمار تولید می‌کند امروزه بجز موارد خفیف اکثر بیماران را بایستی توسط روش های جراحی که کم خطر میباشد درمان نمود. امروزه با انجام روشهای جراحی میکروسکوپیک ، استفاده از متدهای نوین جراحی بیماران ظرف چند روز به زندگی عادی باز میگردند.

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید