آیا کپسول گاپاپنتین برای درد کمر مناسب است؟

کمردرد یکی از دلایل اصلی ناتوانی در سراسر دنیا می باشد. با تعداد روز افزون روش های درمانی موجود، انتخاب یک داروی مناسب برای درمان کمر درد ممکن است سخت باشد. اگر کمر درد شما مربوط به عصب باشد، داروی ضد صرع گاباپنتین می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

این مقاله نحوه عملکرد گاپاپنتین، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن را توضیح می دهد.

 گاباپنتین به همراه داروی دیگری به نام پرگابالین، در دسته ی داروهایی به نام گاباپنتینوئیدها قرار می گیرد. این داروها در واقع داروهای ضد تشنج هستند که برای کنترل حملات صرح مصرف می شوند. گاباپنتینوئیدها همچنین می توانند دردهای عصبی ناشی از دیابت و زونا را درمان کنند. این داروها با مهارکردن آزادسازی کلسیم عمل می کنند و انتقال دهنده های عصبی ایجاد کننده ی درد را مسدود می کنند.

دارو برای درد کمر

گاباپنتین و پرگابالین اغلب برای بسیاری از مصارف خارج از برچسب دارو از جمله کمر درد، درد عضلانی ناشی از فیبرومیلاژیا، اضطراب، اختلال دوقطبی، بیخوابی، میگرن و سرگیجه تجویز می شوند که به طور رسمی توسط سازمان غذا و دارو تأیید نشده اند. نام های تجاری معمول برای گاباپنتین شامل نورونتین، گرالیز و هوریزانت می شوند.

چه زمانی باید از گاباپنتین استفاده کنم؟

با اینکه گاباپنتین مصارف زیادی دارد، اما در درمان دردهای نوروپاتیک (مربوط به عصب) تأثیر بسیار زیادی دارد.

مشکلات ستون فقرات

تحقیقات نشان می دهد که کمردردهای ناشی از بیرون زدگی دیسک یا تنگی کانال نخاعی، معمولاً با گاباپنتین قابل درمان هستند. بیرون زدگی دیسک زمانی رخ می دهد که یک دیسک بین مهره ای از جای خود می لغزد و به عصب فشار وارد می کند. تنگی کانال نخاعی یک شرایط دژنراتیو یا فرسایشی است که معمولاً در افراد بالای 60 سال مشاهده می شود و موجب تنگی پایین ترین ناحیه ستون فقرات می شود.

تنگی کانال نخاعی مانند بیرون زدگی دیسک به صورت دردناکی عصب ها را تحت فشار قرار می دهد. افراد شرکت کننده در یک پژوهش گزارش کردند که پس از مصرف گاباپنتین به مدت سه ماه، بهبودی قابل توجهی را در بیرون زدگی دیسک خود مشاهده کردند. افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی کمری که با گاباپنتین درمان شده اند، توانستند با پوشیدن کمربند طبی فولادی، مسیرهای بیشتری را پیاده روی کنند و همچنین کمر درد آنها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

سیاتیک

گاباپنتین می تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند. درد سیاتیک، درد شدیدی است که در امتداد عصب سیاتیک، از پایین کمر تا باسن جریان پیدا می کند. درد سیاتیک یک سمت بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً بر اثر بیرون زدگی دیسک و تنگی کانال نخاعی ایجاد می شود.

تحقیقات اولیه نشان داده است که تجویز گاباپنتین در شروع علائم سیاتیک می تواند به پیشگیری از حساسیت مرکزی عصب ها کمک کند. اگر از حساسیت مرکزی عصب ها جلوگیری نشود، می تواند منجر به تغییرات طولانی مدت در درک بدن از درد شود.

سیاتیک

مصرف اولیه گاباپنتین برای درمان سیاتیک، علاوه بر پیشگیری از پیشرفت حساسیت مرکزی، به کنترل درد سیاتیک شدید کوتاه مدت کمک می کند. برای آشنایی بهتر با اثربخشی طولانی مدت گاباپنتین برای درمان سیاتیک، به تحقیقات بیشتری نیاز است. گاباپنتین، برای درمان سیاتیک شبیه به روش های درمانی مداخله ای تر مانند تزریق های استروئیدی عمل می کند، اما عوارض جانبیِ روش های مداخله ای مانند آسیب محل تزریق را ندارد.

سایر دردهای عصبی

گاباپنتین می تواند کمردرد مزمن ناشی از دیابت و زونا را به طور مؤثر درمان کند. قندخون بالای ناشی از دیابت می تواند منجر به درد عصبی شود که نوروپاتی دیابتی نامیده می شود. با اینکه این شرایط معمولاً باعث ایجاد درد در پاها می شود، اما می تواند باسن یا ران ها را نیز درگیر کند.

زونا در افراد بالای 50 سال، معمولاً موجب نوروپاتی بعد از درمان می شود. نوروپاتی بعد از درمان، درد سوزشی است که بعد از رفع علائم زونا ادامه پیدا می کند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف گاباپنتین می تواند به طور موفقیت آمیز دردهای بعد از بیماری زونا را درمان کند.

کمردرد بعد از جراحی

تحقیقات امروزی نشان می دهد که مصرف گاباپنتین نسبت به اپیوئیدها، برای کاهش درد پس از جراحی ایمن تر است. گاباپنتین و اپیوئیدها هر دو نیاز به نسخه ی پزشک دارند و عملکرد مغز را تغییر می دهند. اما، گاباپنتین نسبت به اپیوئیدها، کمتر اعتیادآور است و علائم ترک خفیف تری دارد. گاباپنتین می تواند درد پس از جراحی دیسک ستون فقرات را تا حد زیادی تسکین بخشد.

افرادی که همزمان از گاباپنتین و تزریقات استروئید اپیدورال استفاده کرده اند، نسبت به کسانی که فقط به داروهای تزریقی و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID ها) بسنده کرده اند، تسکین درد بهتری را گزارش کردند.

آرتروز

تحقیقات نشان می دهند که گاباپنتین در درمان کمردردهای ناشی از مشکلات مزمنی مانند آرتروز تأثیر زیادی ندارد. گاباپنتین همچنین برای درمان کمر درد غیر اختصاصی، بی تأثیر است.

فیبرومالژیا

مطابق با تحقیقات، ناراحتی ایجاد شده توسط فیبرومالژیا با گاباپنتین قابل درمان است. فیبرومالژیا، نوعی بیماری عصبی است که به صورت یک درد اسکلتی عضلانی در سطح گسترده ظاهر می شود.

فیبرومالژیا

نحوه مصرف گاباپنتین

گاباپنتین به شکل کپسول، قرص و مایع موجود می باشد. در زمان شروع مصرف گاباپنتین، بهتر است از کمترین دوز استفاده کنید و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید تا جایی که درد شما کاهش پیدا کند.

هیچ گاه به طور ناگهانی مصرف دارو را قطع نکنید، زیرا این کار می تواند موجب بروز علائم ترک مانند اضطراب و اختلالات خواب شود. قرص ها و کپسول های گاباپنتین را در دمای اتاق نگهداری کنید و نوع مایع این دارو را در یخچال قرار دهید.

خطرات و عوارض جانبی

استفاده از گاباپنتین برای درمان کمر درد می تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد. پیش از مصرف گاباپنتین، فهرستی از داروهای مصرفی فعلی و مشکلات جسمی و روحی خود را به پزشک ارائه دهید.  

تداخلات دارویی

هیچ گاه گاباپنتین را با اپیوئیدها مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک توصیه کرده باشد. گاباپنتین خطر بالای سوء مصرف را به همراه دارد، به خصوص برای افرادی که سابقه سوء مصرف مواد مخدر دارند. در سال های اخیر، گاباپنتین به دلیل نقشی که در همه گیری مصرف مواد مخدر دارد، تحت نظارت روز افزونی قرار گرفته است، زیرا مرگ و میرهای ناشی از سوء مصرف مواد مخدر به گاباپنتین مرتبط هستند.

افرادی که به دنبال یک ماده مخدر قوی هستند، ممکن است از گاباپنتین استفاده کنند تا اثرات سرخوشی مواد مخدر را افزایش دهند، در نتیجه خطر افسردگی تنفسی نیز افزایش پیدا می کند که اولین علت مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر می باشد.

اکثر پزشکان فکر می کنند که گاباپنتین نسبت به مواد مخدر دیگر ایمن تر است، اما برخی دیگر از اعضای جامعه ی پزشکی، خواستار افزایش نظارت و قوانین مربوط به این دارو هستند. با مصرف گاباپنتین تداخلات دارویی دیگری نیز ممکن است اتفاق بیفتد که کمتر جدی هستند. به هنگام مصرف گاباپنتین همزمان با  NSAIDهایی مانند ادویل و داروهای سوزش معده مانند میلانتا یا آنتی اسیدها، باید جانب احتیاط را رعایت کنید. جهت جلوگیری از ناراحتی معده باید بین مصرف آنتی اسیدها و گاباپنتین حداقل دو ساعت فاصله بیاندازید.

عوارض جانبی دیگر

گاباپنتین می تواند منجر به سرگیجه، خستگی، گیجی و مشکلات بینایی مانند دوبینی شود. این دارو همچنین می تواند باعث بروز علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، افزایش وزن سریع، لرزش و ورم دست و پاها شود. مصرف گاباپنتینوئیدها ممکن است موجب ظاهر شدن یا تشدید اختلالات روحی مانند اضطراب، حملات پانیک و اختلالات خواب شود.

هر گونه تغییر رفتاری را فوراً به پزشک خود گزارش دهید. بعد از مصرف گاباپنتین در صورت تجربه ی واکنش آلرژیک، مشکلات هماهنگی، خستگی شدید، زردی، مشکلات تنفسی، درد عضلانی یا حرکات چشم غیرقابل کنترل، باید تحت مراقبت های فوری قرار بگیرید.

ملاحظات خاص

اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید یا مشکلات کلیوی دارید، قبل از مصرف گاباپنتین با دکتر خود مشورت کنید. در حین مصرف گاباپنتین، به هنگام رانندگی مراقب باشید، زیرا این دارو می تواند باعث خواب آلودگی شود. الکل می تواند اثرات خواب آلودگی را تشدید کند.

 

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید