چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم؟

کمردرد زمانی که اصلا انتظارش را ندارید، می تواند شما را غافلگیر کند. یک دقیقه راحت جلوی تلویزیون نشسته اید و لحظه بعد درست زمانی که سعی می کنید بایستید، و ، اوه! ناگهان درد شدیدی در ناحیه کمر شما پخش می شود. اما چگونه بفهمیم این درد دیسک کمر است یا نه؟

آیا ممکن است دچار جابجایی یا بیرون زدگی دیسک شده باشم؟ 

بلکه این اتفاق، ممکن است. ستون فقرات یک فرد بزرگسال از ۲۴ استخوان به نام مهره تشکیل شده است. برخی از این مهره‌ ها توسط دیسک های نرمی از جنس یک ماده ژله مانند محافظت می شوند. این دیسک ها، این امکان را برای شما فراهم می کنند که ستون فقرات خود را به راحتی به اطراف حرکت دهید و همچنین کمر خود را خم کنید. 

اما زمانی، دیسک بین دو مهره، شروع به جابجایی و لیز خوردن از جای اصلی خود می کند، باعث تحریک اعصاب اطراف خود می شود و این کار باعث ایجاد درد شدیدی در ناحیه کمر می شود. به این وضعیت، جابجایی، پارگی یا بیرون زدگی دیسک گفته می شود.

چگونه بفمیم  دیسک کمر داریم؟

یکی از نشانه های اصلی بیرون زدگی دیسک کمر، وجود درد در ناحیه کمر است. اگر چه بیرون زدگی دیسک، ممکن است در هر قسمتی از ستون فقرات شما اتفاق بیفتد، اما این اتفاق بیشتر قسمت پایین ستون فقرات شما، یعنی ستون فقرات کمری شما، درست بالای باسن، دیده می شود. درد بیرون زدگی دیسک، ممکن است از پشت، به باسن، ران ها و حتی ساق پای شما گسترش یابد.

احساس درد و ناراحتی حاصل از بیرون زدگی دیسک، معمولا وقتی که در حال فعالیت و تحرک هستید بیشتر می شود، و در هنگام استراحت معمولا این درد کاهش می یابد. حتی در بعضی موارد، سرفه، عطسه و یا حتی نشستن می تواند علائم شما را بدتر کند، زیرا این کارها می تواند به اعصاب درگیر در این ناحیه، فشار وارد کند. 

بیرون زدگی دیسک همچنین ممکن است باعث ایجاد حس گزگز شدن یا بی حسی شود. همچنین در قسمت آسیب دیده کمرتان، ممکن است احساس ضعف داشته باشید. 

یکی از فاکتورهای موثر در بیرون زدگی دیسک، سن است. با افزایش سن، احتمال از بین رفتن دیسک های بین مهره های کمر بیشتر می شود و یا اینکه دیسک ها، بالشتک های خود را از دست می دهند، که این مساله خود باعث افزایش احتمال بیرون زدگی دیسک است.

تشخیص بیرون زدگی دیسک کمر

بهترین راه برای تشخیص بیرون زدگی دیسک، مراجعه به پزشک متخصص است. در هنگام مراجعه، پزشک برای تشخیص منبع درد، احتمالا شما را معاینه فیزیکی می کند. این معاینه معمولا تنها آزمایشی است که برای تایید تشخیص بیماری به آن نیاز دارید. پزشک، کمر شما را به هدف یافتن نقاط دردناک و دردی که وجود دارد، به طور کامل بررسی می کند. 

ممکن است برای معاینه، پزشک از شما بخواهد که به پشت روی تخت دراز بکشید و پاهای خود را به روش های خاصی بلند کنید یا اینکه حرکت دهید. اگر در این شرایط، احساس درد داشتید به احتمال زیاد شما دچار بیرون زدگی دیسک کمر هستید. پزشک شما، همچنین ممکن است موارد زیر را نیز بررسی کند:

دکتر حسام عبدالحسین پور، جراح و متخصص مغز و اعصاب در تهران 

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید