جراحی دیسک کمر و انواع روشهای انجام آن

برای درمان بیماری دیسک کمر و دردهای عصب سیاتیک روش های مختلفی از جمله جراحی دیسک کمر لامینکتوم و… وجود دارد که معرفی میکنیم.

✅ جراحی لامینکتومی

جراحی دیسک کمر را می توان با استفاده از بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام داد. برای انجام این نوع روش جراحی دیسک کمر معمولا بیمار به شکم خوابانده شده و برش کوچکی در پشت کمر در اطاق عمل داده می شود. در روش معمولی جراحی دیسک پس از باز کردن عضلات زوائد خلفی مهره ها رویت می گردد.

جراحی لامینکتومی

در این نوع جراحی دیسک کمر با برداشتن قسمتی از زوائد خلفی لایه احاطه کننده کانال نخاعی و ریشه عصبی دیده می شوند. با کنار کشیدن ریشه عصبی دیسک معیوب دیده شده و قسمت در رفته دیسک همراه با قسمت مرکزی خارج شده و پس از اطمینان از آزاد شدن ریشه عصبی محل عمل لایه به لایه تا سطح پوست دوخته می شود.

✅ جراحی میکروسکوپی

در روش میکروسکوپیک جراحی دیسک کمر برش بسیار کوچکتر بوده و با کمک میکروسکوپ و معمولابدون برداشتن زوائد خلفی، دیسک خارج مي‌شود. مزيت اين روش علاوه بر كوچكتر بودن برش جراحي و عدم آسيب به عناصر استخواني است كه با بزرگنمايي حاصل از ميكروسكوپ احتمال آسيب به ريشه عصبي بسيار پايين است.بیمار سریعتر به زندگی عادی برمیگردد.روش بسیار استاندارد و مفیدی است و امروزه پر اهمیت ترین روش جراحی انواع بیماری دیسک است.

✅ جراحی اندوسکوپی

در روش اندوسكوپي هم برش بسيار كوچكي به موازات خط وسط داده شده و با ورود اندوسكوپ جراح قطعه در رفته ديسك را پس از كنار زدن عضلات و برداشتن ليگامان خارج مي‌كند. در این نوع جراحی دیسک کمر بدليل محدوديت در ديد جراح امكان تخليه ديسك‌هاي شديد با اين روش وجود ندارد و عموما برای جراحی قطعات آزاد مفید است.شانس عود بالاتر است.

جراحی اندوسکوپی

✅ عمل های بسته دیسک

دستگاه دکمپرسور شبیه سوزن بسیار ظریفی است که پس از بیحس کردن پوست به داخل دیسک فرستاده میشود و از راه یک میکروموتور قسمت داخلی دیسک خرد شده و از راه این لوله به بیرون از بدن تخلیه میشود ، نوکلئوتومی با استفاده از دستگاه نوکلئوتوم که لوله نازکی دارد  وارد قسمت میانی دیسک شده و با فشار آب دیسک را خرد کرده و از بدن خارج میکندو در لیزردیسکتومی بوسیله سوزن مخصوص با روش بسته دیسک سوزانده شده و تاحدی کوچک می‌شود .این روش‌ها فقط برای انواع دیسک‌های کوچک و بدون پارگی مفید است ‌برخلاف اکثر تبلیغات  اثر آن کم می‌باشد و اعتقاد به انجامش فقط برای دیسک‌های کوچک و بدون تنگی کانال وجود دارد.

✅ درمان‌های طبی

اولین قدم و بهترین اقدام برای بیماران با سیاتالژی و یا دردهای ناشی از بیماری دیسک کمری درمان‌های طبی است مثل استراحت ،دارودرمانی،وفیزیوتراپی اما در موارد دردهای شدید و یا همراه بودن با علائم عصبی مثل ضعف عضلانی ،ویا اختلالات ادراری مدفوعی بهتر است زودتر جراحی صورت گیرد.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب دیسک و ستون فقرات

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.