نکات مهم برای مراقبت از شنت مغزی

بیماران با هیدروسفالی در اکثر مواقع نیاز به کارگذاری شنت بطنی صفاقی دارند. هر چند انواع متفاوتی از شنت بر اساس نوع بیماری برای بیمار تعبیه میشود؛ اما پس از جراحی بایستی بیمار چند نکته از عوارض مهم و نکات مراقبت از شنت مغزی را بداند.

نکات مهم برای مراقبت از شنت مغزی

1- عفونت خارجی

بیمار با قرمزی و حساسیت روی ناحیه پمپ و یا مسیر شنت و حتی حساسیت شکم مواجه شود.

2- عفونت داخلی

بیمار دچار علایم تب لرز و یا سردرد و کاهش هوشیاری و شکم درد شود .

3- انسداد جزیی یا کامل

شنت بخوبی کار نمیکند و بعلت بسته شدن وظیفه اش را انجام نمیدهد . ممکن است پمپ بیمار خالی باشد و یا خالی نشود.بیمار علایم قبل از عمل را پیدا میکند سردرد و تهوع دارد.

4- کمکاری یا پر کاری

بعلت نامناسب بودن فشار شنت ممکن است شنت بیش از اندازه یا کمتر از میزان مورد نیاز آب مغزی را خارج کند لذا بیمار علایم مختلفی پیدا میکند از سردرد تا سرگیجه تهوع و حتی خونریزی مغز رخ دهد.

• در همه موارد بالا بایستی سریعا به پزشک مراجعه شود و اقدامات اورژانسی انجام گیرد.
  • بطور کلی پس از کارگذاری شنت بایستی پانسمان تمیز و مناسب در محل تعبیه شنت ده روز تا دوهفته صورت گیرد و از فشار دادن و صدمه زدن به پوست جدا جلوگیری شود.
  • در صورت بروز علایم هشدار مثل تب ،لرز، سردرد، تهوع، استفراغ ،شکم درد، اختلال حافظه، ضعف اندامها و .. بایستی به پزشک جراح مراجعه کرد.
  • کنترل دوره ای شنت با سیتی اسکن و معاینات منظم ضروری است.
  • هر زمان عوارض شنت بروز کند اقداماتی مثل تعویض شنت و یا تغییر ان قابل انجام است.
  • در مورد نوزادان و کودکان با افزایش سن و افزایش قد خطر جدا شدن شنت از داخل و جود دارد و بعلاوه پوست نازک سر در نوزادان به راحتی قابل صدمه دیدن است لذا توجه ویژه به ان را میطلبد.

دکتر حسام عبدالحسین پور جراج مغز و اعصاب و ستون فقرات

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.در صورتی که پزشکا معالج دیگری درمان شده اید ای در حال درمان می باشید. بهتر است سوال خود را از طریق پزشک معالج خود بپرسید.

• تصویر کاربرفاطمه یکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 1 ماه پیش)تعداد بازدید: 17 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ....ببخشید من کمر درد داشتم ام ار ای دادم و بهم گفتم دیسک ۴ و ۵ بیرون زده وباید عمل کنم و پلاتین بزارم ...سنم ۳۳ و وزنم ۱۰۰ کیلو هستم .....درد کمرم به کشاله ران چپم میزنه و تقریبا دو هفته ای هم درگیر دردم شایدم بیشتر .......اگه بخوام عمل نکن راهی درمان دیگه هست؟؟؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربردکتر حسام عبدالحسین پوریکشنبه ۱۵ فروردین ۰( 1 ماه پیش)
  • تصویر کاربریعقوب یکشنبه ۱ فروردین ۰( 1 ماه پیش)تعداد بازدید: 17 مشاهده پرسش
    پسرم بیمار هیدروسفالی دارد وشانت کار گذاشته حالا سردرد دارد چکار کنم
    1. تصویر کاربردکتر حسام عبدالحسین پوریکشنبه ۱ فروردین ۰( 1 ماه پیش)
      بیمارشما بهتر است سریعتر به پزشک معالج مراجعه کند
  • تصویر کاربرسعید یکشنبه ۱ فروردین ۰( 1 ماه پیش)تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    راه درمان پارگی دیسک کمر، بدونه عمل ،رفع درد شدید پای چپ
    1. تصویر کاربردکتر حسام عبدالحسین پوریکشنبه ۱ فروردین ۰( 1 ماه پیش)
  • تصویر کاربرNe جمعه ۲۹ اسفند ۹۹( 1 ماه پیش)تعداد بازدید: 16 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید اگه لطف کنین به سوال بنده جواب بدین دعا گو تونم
    اگه نظر شما هم شنت میشه در موردش کمی توضیح بدین پدر بنده دیابت داره خیلی میترسیم وهم چنین پدر بنده پیاده روی میکنه کسی که شنت میزاره نباید پیاده روی کنه درسته شب وروزم قاطی شده میشه راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربردکتر حسام عبدالحسین پورجمعه ۲۹ اسفند ۹۹( 1 ماه پیش)
      بسته به شرایط جراحی و درمان طبی استفاده میشود
  • تصویر کاربرموسی دوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 1 ماه پیش)تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    آیا احتیاج به عمل جراحی دارد
    1. تصویر کاربردکتر حسام عبدالحسین پوردوشنبه ۲۵ اسفند ۹۹( 1 ماه پیش)
      معاینه لازم است
  • تصویر کاربرایمان دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 2 ماه پیش)تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دختر من تومور مغزی داشت براش شنت گذاشتن بار اول خوب کار نکرد بار دوم اصلاح کردن الان بچم بیحاله حرف میزنه نظر شما باید شنت عوض شود
    1. تصویر کاربردکتر حسام عبدالحسین پوردوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 2 ماه پیش)
      متاسفانه پاسخگویی در مورد بیماران جراحی شده توسط سایر اطبا در این محل انجام نمیگردد
  • تصویر کاربرایمان دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 2 ماه پیش)تعداد بازدید: 19 مشاهده پرسش
    1. تصویر کاربردکتر حسام عبدالحسین پوردوشنبه ۱۸ اسفند ۹۹( 2 ماه پیش)
  • تصویر کاربرپریسا پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 2 ماه پیش)تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    1. تصویر کاربردکتر حسام عبدالحسین پورپنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 2 ماه پیش)
  • تصویر کاربرسیما دوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 2 ماه پیش)تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    1. تصویر کاربردکتر حسام عبدالحسین پوردوشنبه ۱۱ اسفند ۹۹( 2 ماه پیش)
      بیماران شبیه بیمار شما در یک جمله خلاصه نمیشوند و برای پاسخ مناسب نیاز به بررسی و معاینه و .. دارند
  • تصویر کاربردینا جمعه ۸ اسفند ۹۹( 2 ماه پیش)تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    ببخشید شنتی که سال 72 کار گذاشته شده رو هر شب باید دست زد؟
    شنت سال 72 با الان چه فرقی داره؟
    1. تصویر کاربردکتر حسام عبدالحسین پورجمعه ۸ اسفند ۹۹( 2 ماه پیش)