نکات مهم برای مراقبت از شنت مغزی

بیماران با هیدروسفالی در اکثر مواقع نیاز به کارگذاری شنت بطنی صفاقی دارند. هر چند انواع متفاوتی از شنت بر اساس نوع بیماری برای بیمار تعبیه میشود؛ اما پس از جراحی بایستی بیمار چند نکته از عوارض مهم و نکات مراقبت از شنت مغزی را بداند.

نکات مهم برای مراقبت از شنت مغزی

1- عفونت خارجی

بیمار با قرمزی و حساسیت روی ناحیه پمپ و یا مسیر شنت و حتی حساسیت شکم مواجه شود.

2- عفونت داخلی

بیمار دچار علایم تب لرز و یا سردرد و کاهش هوشیاری و شکم درد شود .

3- انسداد جزیی یا کامل

شنت بخوبی کار نمیکند و بعلت بسته شدن وظیفه اش را انجام نمیدهد . ممکن است پمپ بیمار خالی باشد و یا خالی نشود.بیمار علایم قبل از عمل را پیدا میکند سردرد و تهوع دارد.

4- کمکاری یا پر کاری

بعلت نامناسب بودن فشار شنت ممکن است شنت بیش از اندازه یا کمتر از میزان مورد نیاز آب مغزی را خارج کند لذا بیمار علایم مختلفی پیدا میکند از سردرد تا سرگیجه تهوع و حتی خونریزی مغز رخ دهد.

• در همه موارد بالا بایستی سریعا به پزشک مراجعه شود و اقدامات اورژانسی انجام گیرد.
  • بطور کلی پس از کارگذاری شنت بایستی پانسمان تمیز و مناسب در محل تعبیه شنت ده روز تا دوهفته صورت گیرد و از فشار دادن و صدمه زدن به پوست جدا جلوگیری شود.
  • در صورت بروز علایم هشدار مثل تب ،لرز، سردرد، تهوع، استفراغ ،شکم درد، اختلال حافظه، ضعف اندامها و .. بایستی به پزشک جراح مراجعه کرد.
  • کنترل دوره ای شنت با سیتی اسکن و معاینات منظم ضروری است.
  • هر زمان عوارض شنت بروز کند اقداماتی مثل تعویض شنت و یا تغییر ان قابل انجام است.
  • در مورد نوزادان و کودکان با افزایش سن و افزایش قد خطر جدا شدن شنت از داخل و جود دارد و بعلاوه پوست نازک سر در نوزادان به راحتی قابل صدمه دیدن است لذا توجه ویژه به ان را میطلبد.

دکتر حسام عبدالحسین پور جراج مغز و اعصاب و ستون فقرات