آیا درد کمر هنگام فعالیت جنسی با جراحی خوب می شود؟

برای افرادی با بیماری دژنراتیو ستون فقرات، عمل جراحی یک راه موثر در کاهش درد کمر هنگام فعالیت جنسی می باشد. تاثیر جراحی بر روی این درد می تواند به مراتب بیشتر از روش های درمانی غیر جراحی باشد. در این مقاله در رابطه با یک تحقیق انجام شده در ارتباط با درد کمر هنگام فعالیت جنسی صحبت می کند.


فعالیت جنسی یکی از ملاحظات مهم برای اکثر بیمارانی است که با مشکل دژنراتیو ستون فقرات و تنگی نخاع دست و پنجه نرم می کنند. درمان های مبتنی بر عمل جراحی می توانند علاوه بر کاهش درد و ناتوانی ستون فقرات، منجر به بهبود درد بیماران در فعالیت های جنسی شوند.

عمل جراحی ستون فقرات و کاهش ضریب درد در فعالیت های جنسی

محققان اطلاعات مربوط به حوزه SPORT (آزمایش و بررسی خروجی درمان های مربوط به ستون فقرات) را مورد بررسی قرار داده اند. در این تحقیق بیمارانی که دژنراتیو ستون فقرات یا تنگی نخاع را تجربه می کردند به شکل رندم برای درمان عمل جراحی و همچنین روش های غیر از جراحی انتخاب شدند.

تنگ شدن کانال نخاع و یا ایجاد فشار بر روی ستون فقرات می تواند منجر به کمر درد، درد ناحیه پا و یا علائم دیگری شود. در تحقیقی که توسط حوزه SPORT انجام شد، افرادی که در روش های اولیه غیر جراحی بهبودی برایشان حاصل نشد، این شانس را پیدا کردند که با عمل جراحی به درمان وضعیت خود بپردازند.

در بررسی پاسخ به پرسشنامه های تحقیق، حدود 30 درصد از بیماران اعلام کردند که کارکرد جنسی برای آن ها مسئله مرتبط و مهمی نیست. این بیماران که میانگین سنی بالایی داشتند (حدود 63 الی 70 سال)، اکثرا زن بوده و ازدواج نکرده بودند. همچنین در بیشتر آنان مشکلات مفصلی دیگری نیز وجود داشت.

از 825 بیماری که اعلام کردند کارکرد جنسی برای آن ها مرتبط و مهم است، 531 نفر تحت عمل جراحی خاصی قرار گرفتند ( فشرده سازی نخاعی یا فیوژن ستون فقرات ) و برای 294 نفر از درمانی بدون نیاز به جراحی استفاده شد. قبل از شروع درمان، 55 درصد بیماران اعلام کردند که در فعالیت های جنسی خود، درد کم تا متوسطی را تجربه می کردند.

سه ماه پس از عمل جراحی، کمتر از 20 درصد بیماران هنوز هم درد را در زندگی جنسی خود تجربه می کردند. در طرف مقابل، حدود 40 درصد بیمارانی که بدون عمل جراحی درمان شده بودند هنوز هم در فعالیت جنسی خود احساس درد داشتند.

این بهبود در زندگی جنسی تا چهار سال پس از عمل جراحی پایدار باقی ماند و برای بیمارانی که تحت عمل فشرده سازی نخاعی قرار گرفتند به مراتب بیشتر از بیمارانی بود که عمل فیوژن ستون فقرات بر روی آن ها انجام شد.

تحقیق SPORT به نحوی طراحی و اجرا شد که بتواند مزایای عمل جراحی را نسبت به روش های غیر جراحی در بیمارانی با مشکلات فقراتی خاص و مشخص نشان دهد. نتایج قدیمی تر در بیمارانی با مشکل دژنراتیو ستون فقرات و تنگی نخاع نشان داده بودند که کاهش درد و بهبود کارکرد افراد در صورت انجام عمل جراحی محسوس تر خواهد بود.

درد مزمن کمر دارای مشکلات منفی و شناخته شده ای در کارکرد جنسی افراد است که می تواند کیفیت زندگی را تحت الشعاع خود قرار دهد. در همین زمینه تحقیقات متنوعی انجام شده بود که نشان دادند کارکرد جنسی در بهترین حالت به کمک عمل جراحی کمر بهبود پیدا می کند.

این پژوهش جدید اولین پروژه ای بود که تعداد زیادی از بیماران را در جامعه آماری خود مورد بررسی قرار داد و عمل جراحی بر روی آنان انجام شد. همچنین اولین بار در تحقیق SPORT از یک گروه که عمل جراحی در آن ها انجام نشده بود جهت مقایسه نتایج و جمع بندی استفاده شد.

منبع: sciencedaily

دکتر حسام عبدالحسین پور جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…
مشکلاتی که بسیاری از مردم مخصوصا افرادی که مدت زیادی پشت میز می نشینند دارند این است که دچار درد پشت سر و گردن…

از دکتر بپرسید