جراحی اندوسکوپی دیسک کمر چگونه است؟

جراحی اندوسکوپی دیسک کمر یکی از روش های جراحی کم تهاجمی است. یعنی نیازی به انجام جراحی های سنگین روی کمر نیست. در ادامه بیشتر در این رابطه صحبت شده است.

این عمل جراحی را با کمترین میزان تهاجم برای رفع فتق دیسک در مراکز جراحی سرپایی انجام داده می شود. روش‌های جراحی آندوسکوپی ستون فقرات با کمترین میزان تهاجم اجرا می‌شوند.

روش‌های کم‌تهاجمی جراحی امتیازات بسیار زیادی دارند که روش‌های جراحی ستون فقرات قدیمی فاقد این امتیازات هستند. معمولا پس از جراحی‌هایی که با روش‌های سنتی انجام می‌شوند، باید به مدت طولانی استراحت کرد.

در ضمن احتمال ابتلا به عفونت و بیماری نیز افزایش می‌یابد. روش‌های کم‌ تهاجمی جراحی میزان خطرهای مرتبط با عمل جراحی را کاهش می‌دهد، مدت زمان استراحت پس از عمل را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که بیشتر بیماران بتوانند بعد از گذشت دو یا سه هفته کار و زندگی روزمره خود را دوباره از سر بگیرند.

مهم است که قبل از انتخاب جراحی‌ اندوسکوپی دیسک کمر با متخصص جراحی دیسک کمر خود راجع به خطرها و امتیازات این روش جراحی مشورت کنید.

در این روش جراحی هیچ ماهیچه‌ای بریده نمی‌شود، هیج استخوانی برداشته نمی‌شود و هیچ شکاف بزرگی روی پوستتان ایجاد نخواهد شد. به همین دلیل میزان خطر ایجاد زخم، ابتلا به عفونت، خون‌ریزی یا مشکلات حاصل از بی‌هوشی کاهش می‌یابد.

روش جراحی اندوسکوپی دیسک کمر به عنوان یک روش کنترل درد مداخله‌ای با حداقل میزان تهاجم ابداع شد تا بتوان از طریق آن با کاهش خطراتی که در روش‌های جراحی سنتی وجود دارد؛ به خوبی فتق دیسک را درمان کرد.

از امتیازات جراحی ستون فقرات آندوسکوپی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که جراح فقط باید یک برش نیم سانتی‌متری روی پوست بیمار ایجاد کند. در نتیجه ماهیچه‌ های میان کمر در امان هستند و مدت زمان ریکاوری و میزان خطرات ناشی از عمل جراحی کاهش می‌یابد.

مزایای اندوسکوپی دیسک کمر

عمل جراحی اندوسکوپی دیسک کمر چگونه انجام می‌شود؟

در ابتدا به فرد، بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود تا او در روند جراحی چیزی حس نکند. پس از بی‌حسی، برشی نزدیک فتق دیسک و در بافت ماهیچه‌ای در قسمت کمر فرد ایجاد می‌شود.

دیلاتوری وارد برش ایجادشده می‌شود تا جراح بتواند از طریق یک لوله فلزی نیم سانتی‌متری زخم را باز نگه دارد و به دیسک دسترسی یابد. سپس دوربین HD / آندوسکوپ وارد برش ایجادشده می‌شود تا جراح بتواند فتق دیسک را به خوبی مشاهده کند و راجع به مواردی که باید خارج شوند، یک ارزیابی کلی انجام دهد.

ابزار میکروسکوپی وارد آندوسکوپ می‌شوند تا بتوان از طریق آن‌ها فتق دیسک را خارج کرد. هر گونه پارگی که در دیسک وجود دارد، برداشته می‌شود و آن‌دسته از عصب ‌هایی که در لایه حلقوی دیسک وجود دارند و در این پارگی‌ها رشد کرده‌اند؛ به وسیله لیزر برداشته می‌شوند.

لیزر ضمن اینکه دیسک را در امان نگاه می‌دارد؛ پارگی‌ها را جمع کرده و می‌بندد. به محض اتمام درمان و جمع کردن پارگی‌ها و خارج کردن دیسک‌های محاط ‌شده در فتق؛ لوله فلزی خارج می‌شود و جراح، برش ایجادشده را می‌بندد.

از امتیازات اندوسکوپی دیسک کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جراحی دیسککتومی

میزان موفقیت این روش چقدر است؟

پژوهش‌های انجام‌شده و منتشرشده و مشاهدات درون‌سازمانی ما نشان می‌دهد که روش جراحی آندوسکوپی  دیسک کمر بسیار موفق بوده است. یکی از پژوهش‌های انجام‌شده وضعیت پس از جراحی گروهی از بیماران را پس از گذشت ده سال بررسی کرده بود و نشان داده بود که بیش از 80 درصد بیماران از نتایج بسیار خوب عمل جراحی راضی بودند و هیچ کدام از آن‌ها از نتیجه عمل جراحی انجام‌شده ناراضی نبودند.

مدت زمان ریکاوری پس از عمل جراحی اندوسکوپی دیسک کمر

مدت زمان ریکاوری پس از عمل جراحی دیسککتومی آندوسکوپی به نوع شغل بیمار بستگی دارد.

معمولا برای آن‌ دسته از افرادی که کارهای دفتری و پشت‌ میز نشین دارند، دوران ریکاوری حدود دو هفته طول می‌کشد. برای افراد فعال‌تری که یا ورزش‌کار هستند یا در زمان کاری خود باید مدت زمان بیشتری را به فعالیت‌های مختلف ‌بگذرانند؛ مدت زمان ریکاوری بین چهار تا شش هفته است.

در دوران ریکاوری باید به صورت فعال در برنامه‌های فیزیوتراپی شرکت کنید. شرکت در جلسه‌های فیزیوتراپی به ریکاوری سریع‌تر و بازگشت به فعالیت‌های روزمره کمک می‌کند. ممکن است برای برخی بیماران در این دوران، مصرف داروهای مسکن نیز تجویز شود.

مدت زمان ریکاوری بعد از جراحی

مدت زمان جراحی چقدر است؟

مدت زمان انجام جراحی اندوسکوپی دیسک کمر حدود یک ساعت طول می‌کشد. معمولا پس از اتمام این نوع جراحی درد زیادی احساس نخواهید کرد، فقط کمی درد خواهید داشت.حتی لازم نیست نگران بخیه‌ها باشید، برش ایجادشده را می‌توان به راحتی با چسب زخم درمان کرد.

در مرکز جراحی سرپایی ما مدت زمان ریکاوری حدود یک ساعت زمان می‌برد و پس از آن می‌توانید مرخص شده و به خانه برگردید.

پس از چه مدت می‌توان دوباره زندگی عادی و کار کردن را شروع کرد؟

در مرحله بعد باید ببینید که بدنتان چگونه به عمل جراحی واکنش نشان می‌دهد. بیشتر بیماران بلافاصله پس از برگشتن به خانه بهتر هستند و پس از گذشت چند روز می‌توانند کارهای روزمره خود را از سر بگیرند.

توجه به علائم و نشانه‌های پس از عمل و مطرح کردن آن‌ها با پزشک اهمیت دارد چون با مطرح کردن این موارد، می‌توان تعیین کرد که پس از چند روز بیمار می‌تواند به زندگی عادی خود برگردد.

حتی اگر احساس می‌کنید، حالتان خوب است؛ تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است، از بلند کردن چیزهای سنگین پرهیز کنید.

با اندوسکوپی دیسک چه بیماری‌هایی را می‌توان درمان کرد؟

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی دیسک کمر و ستون فقرات