جراحی میکروسکوپیک دیسک گردن

جراحی میکروسکوپیک دیسک گردن، یک روش کم تهاجمی برای عمل جراحی ستون فقرات است، که از ناحیه جلوی گردن انجام می گیرد. این عمل به منظور برداشتن دیسک های آسیب دیده یا خارهای استخوانی که باعث فشرده سازی مستقیم ریشه های عصبی و نخاع می شوند، انجام می شود. دیسک های بین مهره ای، باعث حرکت آسان گردن و ستون فقرات می شوند.

این دیسک ها ممکن است بنا به دلایل مختلفی همچون افزایش سن، جراحات، آسیب های وارده یا شرایطی که باعث تحلیل رفتن این دیسک ها شود، آسیب ببینند. هر گونه آسیب احتمالی به این دیسک ها، می تواند منجر به درد شدید در ناحیه گردن، سفتی عضلات، بی حسی، ضعف و احساس سوزن سوزن شدن، شود. احساس سوزن سوزن شدن، ممکن است تنها به همین ناحیه محدود نشود و به سایر قسمت های بدن نیز منعکس شود. 

هدف از انجام  جراحی میکروسکوپیک دیسک گردن  چیست؟

هدف از انجام این جراحی، از بین بردن دردهای مزمن گردن است که این دردها، ناشی از تغییرات دیسک ها هستند. این جراحی با استفاده از یک میکروسکوپ جراحی انجام می شود، میکروسکوپ جراحی به منظور تجسم واضح ستون فقرات گردنی و ساختارهایی که باید برداشته شود، استفاده می شود. 

به طور کلی، جراحی میکروسکوپیک دیسک گردن  با یک جراحی فیوژن، که شامل جایگزینی دیسک با پیوند استخوان، به هدف جوش دادن استخوان ها است، انجام می گیرد. 

این کار به منظور بهبود ثبات و استحکام ستون فقرات گردنی انجام می شود. پزشکان استفاده از روش جراحی قدامی را برای دیسککتومی گردن ترجیح می دهند، زیرا استفاده از این روش، به دسترسی آسان تر به ستون فقرات، کمک می کند، بدون اینکه کوچکترین آسیبی به عضلات گردن یا ستون فقرات، وارد کند.

جراحی میکروسکوپیک دیسک گردن برای چه مورادی قابل استفاده است؟

دیسککتومی قدامی گردن، ممکن است در موارد زیر انجام شود:

مراحل  انجام جراحی میکروسکوپیک دیسک گردن

جراحی میکروسکوپیک دیسک گردن، معمولا به صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. برای انجام این عمل، یک برش کوچک به اندازه ۲.۵ الی ۵ سانتی متر، از طریق خط مرکزی گردن و در ناحیه جلویی گردن، ایجاد می شود. سپس یک منقبض کننده لوله ای، برای جداسازی عضلات از هم و نمایان شدن مهره های گردنی و دیسک ها، در این ناحیه، قرار می گیرد. 

از یک میکروسکوپ جراحی برای دیدن واضح تر و بهتر ناحیه ای که قرار است جراحی شود، استفاده می شود. سپس جراح، دیسک و هر گونه خار استخوانی را که در اطراف قرار دارند، و ممکن است اعصاب این ناحیه از گردن را تحت فشار قرار دهند، برمی دارد. در نهایت فضای خالی دیسک برای فیوژن آماده شده است و پس از تعویض، با بخیه بسته می شود.

مزایای عمل میکروسکوپیک دیسک گردن

طی مراحل جراحی کم تهاجمی، جراحان از فناوری های پیشرفته و ابزارهای تخصصی برای ترمیم شرایط کمر و ستون فقرات استفاده می کنند، در این روش ها، تنها یک برش کوچک،‌ برای انجام عمل جراحی کافیست.
این نوع جراحی، ترکیبی است از تکنیک های جراحی کم تهاجمی به علاوه استفاده از میکروسکوپ های جراحی بسیار دقیق و حساس. 

این فناوری های پیشرفته، به جراح، اجازه می دهد تا با دقت بالا، بتوانند به ظریف ترین و حساس ترین نواحی ستون فقرات شما، دسترسی داشته باشند.

بهبودی سریعتر و درد کمتر پس از عمل جراحی

اگر دچار بیرون زدگی دیسک هستید و از آن رنج می برید، میکرودیسککتومی ممکن است یک گزینه خوب برای شما باشد. برای انجام عمل میکرودیسککتومی کم تهاجمی، جراحان از منقبض کننده های مخصوص به علاوه میکروسکوپ های جراحی بسیار دقیق، برای برداشتن دیسک بیرون زده و کاهش فشار بر روی ریشه های عصبی یا نخاع، استفاده می کنند. 

با تنها یک برش کوچک و برداشتن دقیق، جراحان می توانند جراحی سرپایی را در کمتر از یک ساعت، انجام دهند. روش میکروسکوپی، مزایای زیادی دارد، از جمله، زمان بهبودی سریع تر، از دست دادن خون کمتر در حین عمل، جای زخم کوچکتر و همچنین این روش پس از انجام عمل به نسبت سایر روش ها، درد کمتری دارد.

آیا من می توانم این عمل را انجام دهم؟

دکتر عبدالحسین پور، متخصص ستون فقرات، با بررسی کامل وضعیت شما، گزینه های درمانی موجود را به طور کامل و با صبر و حوصله برای شما، توضیح می دهد. ما برنامه های درمانی را با همکاری هر بیمار توسعه می دهیم. توصیه ما به شما این است، که در وهله اول، روش های غیر جراحی را امتحان کنید. 

بسیاری از افراد، از طریق ترکیبی از داروهای تجویزی، تزریقات ستون فقرات و فیزیوتراپی های مداوم، از درد کمر و ستون فقرات رهایی یافتند. 

اما زمانی که پس از امتحان همه این ها، هیچ کدام از درمان های غیر جراحی نتوانند درد را به میزان کافی، کاهش دهند، جراحی میکروسکوپی یا کم تهاجمی می تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. البته این نکته را باید خاطر نشان کنیم، که همه مشکلات کمر و ستون فقرات را نمی توان با جراحی میکروسکوپی با موفقیت درمان کرد. 

🔔 برخی از بیماری ها، با روش های جراحی باز ستون فقرات، بهتر درمان می شوند. 

مراقبت های پس از جراحی میکروسکوپیک دیسک گردن

پس از انجام جراحی، از نظر احتمال وجود هر گونه عارضه ای، در بخش بیمارستان به طور کامل تحت نظر قرار می گیرید و در صورت عدم مشاهده عارضه احتمالی، ممکن است همان روز از بیمارستان مرخص شوید. پس از جراحی، ممکن است شما درد خفیفی را در محل جراحی احساس کنید، که این درد پس از گذشت چند روز، کاهش می یابد. 

پزشک معالج شما، دستورالعمل هایی برای انجام جلسات فیزیوتراپی بعد از عمل و دستورالعمل های دارویی مورد نیاز را به شما می دهد. بهبودی کامل شما، ممکن است حدود چهار تا شش هفته طول بکشد، پس کمی صبور باشید.

دکتر عبدالحسین پور، متخصص و جراح ستون فقرات در تهران 

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید