تومور مننژیوما را بهتر بشناسید

یکی از بیماری هایی که به مجموعه ی بیماری های مغز و اعصاب مربوط است؛ مننژیوما می باشد. این بیماری مانند بیماری های دیگر دارای راه های درمانی مخصوص به خودش است. در این مقاله مننژیوما را بهتر خواهید شناخت.

مننژیوما چیست؟

مننژیوما شایعترین تومور خوش خیم سیستم عصبی مرکزی است. منشأ این تومور معمولا از غلافهای اطراف مغز و نخاع است و به همین علت در خارج از مغز و چسبیده به آن رشد میکند، هر چند در ادامه رشد آرامش میتواند بداخل مغز و نخاع وارد شده و اثر فشاری بوجود آورد .
مننژیوما ۲۰٪ از کل تومورهای مغزی را تشکیل می‌ دهد. این تومور رشد آهسته‌ای داشته و کروی شکل هست. علائم تومور بستگی به محل آن دارد، دربسیاری از موارد تومور بدون علامت است. گاهی این تومور بدخیم میشود و همانند سرطان میتواند خطرناک باشد. به میزان بسیار کمتر از مغز، در داخل ستون فقرات و چسبیده به نخاع مننژیوم مشاهده میشود که اکثر نیاز به جراحی سریع دارد .

علائم مننژیوم مغزی

سردرد صبحگاهی
– تشنج
– اختلالات شخصیتی
– شروع ضعف حرکتی در اندامها
– اختلالات بینایی و شنوایی

علل بوجود آمدن مننژیوم

– ژنتیک خصوصا بیماری نوروفیبروماتوز نوع۲
– ضربه به سر خصوصا محل شکستگی جمجمه
– سابقه رادیاسیون
– جنس مونث
– هورمونها خصوصا پروژسترون

درمان مننژیوما

مننژیوما چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولا متخصصین مغز و اعصاب با معاینه و استفاده از سیتی اسکن و ام آر ای به تشخیص میرسند ولی گاها نیاز به روشهای تشخیصی دیگر و انجام بیوپسی مغز وجود دارد.

درمان مننژیوم

برای بیماران با مننژیومهای کوچک و بدون علامت معمولا روش مناسب تحت نظر قرار دادن بیمار است.اما برای ضایعات بزرگ و علامت دار از روش جراحی کرانیتومی استفاده میشود. در این روش پس از حذف تومور جراح پوسته مغز و حتی گاهی جمجمه را تعویض میکند تا عود کمتر باشد. استفاده از گامانایف برای ضایعات کوچک غیر قابل دسترس توصیه میشود ولی باعث حذف تومور نخواهد شد .
در برخی موارد رادیوتراپی و گامانایف پس از جراحی کاربرد دارد.

اگر مننژیوم مغزی دارید باید چه کنید؟

با مراجعه به جراح اعصاب و تیم مورد نظر در بیمارستانی با امکانات جراحی و بیهوشی مناسب و با اطمینان درمان لازم را انجام دهید. برای این جراحی همیشه جراح و کمک جراح ماهر و متخصص بیهوشی با تجربه و امکانات اتاق عمل مناسب مورد نیاز است.
مننژیوم از دسته تومورهایی است که نیاز به جراحی دقیق تر و ظریف تر داشته لذا میکروسکوپ و آسپیراتور اولتراسونیک و امکانات پیشرفته دیگر مورد نیاز است اکثرا بهبودی مناسب حاصل میشود ولی در مواقع بروز عوارض وجود آی سی یو مناسب در رفع عوارض به پزشکان یاری میرساند.

دکتر حسام عبدالحسین پور جراح مغز و اعصاب ، دیسک و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…
مشکلاتی که بسیاری از مردم مخصوصا افرادی که مدت زیادی پشت میز می نشینند دارند این است که دچار درد پشت سر و گردن…

از دکتر بپرسید