ورتبروپلاستی یا تزریق سیمان دقیقا چه کاربردی دارد؟

ورتبروپلاستی یک  فرآیند درمانی است که در آن، یک سیمان ویژه به داخل مهره ی دچار شکستگی در ستون فقرات تزریق می شود تا درد ستون فقرات کاهش یافته و بیمار توانایی حرکتی خود را باز یابد. عمل ورتبروپلاستی برای تمامی افراد دچار شکستگی های مهره ای توصیه نمی شود. 

با این وجود، برخی از تحقیقات نشان می دهند که عمل ورتبروپلاستی در مقایسه با سایر روش های مرسوم درمان شکستگی مهره، مزایای بسیاری را شامل می شود. این روش های درمانی مرسوم عبارتند از:

در چه مواردی انجام ورتبروپلاستی تجویز میشود؟

در هر صورت، پیش از انجام عمل ورتبروپلاستی با پزشک خود در رابطه با مزایا و خطر های احتمالی این درمان مشورت کنید. عمل ورتبروپلاستی زمانی می تواند برای بیمار تجویز شود که یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد:

خطر های احتمالی عمل ورتبروپلاستی

معمولاً بیشتر بیماران به عمل ورتبروپلاستی پاسخگویی مناسبی دارند. عوارض این عمل ها عموماً خفیف می باشد و تنها حدود 1 الی 3 درصد بیماران تحت تاثیر آنها قرار می گیرند. در هر صورت، خطرات احتمالی این عمل درمانی شکستگی مهره ی ستون فقرات، می تواند شامل موارد زیر باشد:

اقدامات پیش از عمل ورتبروپلاستی

پزشک احتمالاً برای تشخیص دقیق نوع و محل درد مهره ای شما یک آزمایش عکس برداری با اشعه ی ایکس تجویز می کند. سپس شرح کاملی از سابقه ی سلامتی شما گرفته و معاینه ی جسمی را در دستور کار خود قرار می دهد. همچنین ممکن است پزشک شما آزمایش های دیگری مثل عکس برداری ام آر آی (MRI) و سی تی اسکن را برای این ناحیه تجویز کند. 

در زمان ویزیت لیست کاملی از تمامی دارو ها، مکمل های غذایی و مکمل های گیاهی مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. اگر سابقه ی هر گونه مشکل و اختلال خونریزی دارید یا از دارو های ضد انعقاد خون (رقیق کننده ی خون)، آسپیرین یا سایر دارو های مؤثر در لخته سازی خون استفاده می کنید، این موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانید.

اقدامات پزشک طی انجام عمل ورتبروپلاستی

اقدامات پس از انجام عمل ورتبروپلاستی

دکتر حسام عبدالحسین پور جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید