5 روش موثر برای تسکین درد دیسک

استفاده از هر روشی برای تسکین درد دیسک ممکن است باعث ناراحتی ها و آسیب هایی در ستون فقرات شود. در این مقاله در رابطه با این درد ها و راهکار هایی که باعث تسکین درد دیسک می شود صحبت شده است.

درد ناشی از فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر می تواند سوزناک و تیز بوده و به نواحی پایین تر از کمتر نیز پخش شود. در برخی افراد این درد در ناحیه باسن و پا نیز حس می شود (به آن سیاتیک می گویند). تسکین درد دیسک در هر فرد پروسه متفاوت و خاص خود را دارد و ممکن است برای رسیدن به نتیجه مناسب، به آزمون و خطا نیاز باشد. فتق دیسک کمر منجر به درد، بی حسی، حس سوزش و یا ضعف در ناحیه کمر و رشته های عصبی ناحیه پا می شود.

در ادامه 5  راهکار کمتر شناخته شده برای تسکین درد افرادی که با فتق دیسک کمر مواجه هستند را معرفی خواهیم کرد تا بتوانید درد خود را کم کرده و حس بهتری داشته باشید.

درمان دیسک کمر

درمان دیسک کمر

به طور معمول، درمان محافظه کارانه اولین خط درمانی برای مدیریت بیماری دیسک کمر است. این ممکن است ترکیبی از موارد زیر باشد:

  • استراحت در رختخواب، آموزش روش مناسب بدن (برای کمک به کاهش احتمال بدتر شدن درد یا آسیب دیسک)
  • فیزیوتراپی، که ممکن است شامل برنامه های سونوگرافی، ماساژ، تهویه مطبوع و ورزش باشد
  • کنترل وزن
  • استفاده از تکیه گاه پشت کمر
  • دارویی برای کنترل درد و شل شدن عضلات

در صورت عدم موفقیت این اقدامات، ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن دیسک فتق داشته باشید. جراحی با بیهوشی عمومی انجام می شود. جراح شما در قسمت تحتانی کمر خود برشی را در ناحیه فتق دیسک ایجاد می کند. ممکن است مقداری استخوان از پشت ستون فقرات خارج شود تا به دیسک دسترسی پیدا کند. جراح شما قسمت فتق دیسک و هر قطعه شل اضافی را از فضای دیسک خارج می کند.

سرما درمانی و گرما درمانی روشی برای کاهش درد دیسک

درمان با سرما و حرارت می تواند درد و مشکلات مربوط به عضلات را تسکین دهد. قرار دادن گرما یا سرما در ناحیه پایین کمر منجر به آرام شدن عضلات این ناحیه از بدن می شوداین عضلات که در ناحیه دیسک کمر افراد قرار دارند در چنین شرایطی باید آرام شوند و گرما می تواند انقباض آن ها را کم کند و این کار منجر به بروز حل مشکل اسپاسم، افزایش گردش خون و بهبود قابلیت ارتجاعی بافت های متصل به هم می شود.  سرما می تواند دمای بافت ناحیه مورد نظر را کاهش دهد و در نتیجه شاهد یک اثر ضد التهابی خواهیم بود که باعث تسکین درد دیسک می شود. 

صبح یا قبل از تمرینات کششی خود حتما حرارت بر روی کمر خود قرار دهید تا گرفتگی و انقباض عضلات کاهش یابد. سعی کنید در طول روز به صورت دوره ای، از پد گرما یا کمپرس داغ در ناحیه پایین کمر خود استفاده کنید. حتما از یک لایه فیزیکی همچون حوله استفاده نمایید تا با سوختگی در اثر حرارت و داغی مواجه نشوید. همین روش را می توان برای قرار دادن کمپرس سرد پس از تمرینات کششی و ورزش یا ماساژ انجام داد تا درد افراد کمتر شود. حتما از یک لایه بافر همچون حوله استفاده کنید تا با آسیب مواجه نشوید.

تسکین درد دیسک

بسته های گرمایی برای تسکین درد دیسک 

از جمله دیگر روش های رساندن گرما و حرارت می توان به پوشش های گرمایی چسبناک اشاره کرد که می تواند حرارتی با سطح کم و مستمر را برای چندین ساعت به بدن برساند. نشستن در وان آب گرم یا گرفتن دوش در انتهای روز نیز گزینه های خوبی هستند. سعی کنید راهکار های مختلف را امتحان کنید تا بدین ترتیب بهترین گزینه شناسایی شود. نوع حرارت و نحوه استفاده از آن معمولا به تمایلات شخصی افراد بر می گردد.

درمان دیسک کمر در منزل

حرکات دقیق

مهم است که فشار بر دیسک فتق خود را به حداقل برسانید. از پوشیدن کفش پاشنه بلند، خوابیدن روی شکم و ایستادن یا نشستن به مدت طولانی خودداری کنید. در حالی که اجسام سنگین را بلند می کنید، پشت خود را صاف نگه دارید و به جای آن از زانو و باسن استفاده کنید. از خم شدن یا رسیدن مکرر خودداری کنید. همچنین، تمرکز خود را بر حالت خوب با ایستادن یا نشستن حفظ کنید.

ورزش

ورزش ها و کشش های ویژه ای وجود دارد، که به تسکین درد همراه با دیسک فتق کمک می کند. فیزیوتراپیست ما می تواند شما را در انجام صحیح این تمرینات آموزش دهد تا فشار روی دیسک کاهش یابد و فشار روی ستون فقرات همراه با تحرک ضعیف کاهش یابد. با تقویت عضلات نخاع، فشار روی دیسک باید کم شود و باعث کاهش درد شود.

گرما و سرما درمانی

برای درد خفیف دیسک فتق شده، التهاب را کاهش دهید تا درد کاهش یابد. به عنوان مثال، استفاده از پد گرم کننده یا کیسه یخ در ناحیه آسیب دیده ممکن است روش خوبی برای تسکین موقتی درد و کاهش التهاب باشد. 10-15 دقیقه دو بار در روز وقت بگذارید تا روی شکم خود دراز بکشید و یک تا دو بالش زیر لگن داشته باشید.

فعالیت بدنی در حد معمولی

فعالیت بدنی در اندازه معمولی و نرمال منجر به ترشح هورمون اندروفین می شود. با این که ممکن است به نظرتان متناقض باشد، اما در صورت داشتن مشکل فتق دیسک کمر، فعالیت بدنی می تواند مسکن درد شما باشد. بیشتر افرادی که با مشکل دیسک کمر روبرو هستند توانایی تحمل فعالیت های سبکی همچون پیاده روی یا راه رفتن روی تردمیل، دوچرخه سواری روی دوچرخه ثابت یا استفاده از دستگاه اسکی واره را دارند.

اگر درد شما شدید تر است، باید فعالیت های مبتنی بر آب را انتخاب کنید، به عنوان مثال آب درمانی. فعالیت های درون آب معمولا بسیار پیشنهاد می شوند چرا که شناور بودن روی آب می تواند نیروی جاذبه زمین را خنثی کرده و میزان فشار روی بدن و ستون مهره ها را کاهش دهد. پزشک معالج ممکن است یک برنامه فیزیوتراپی خاص آبی یا شنا را به شما پیشنهاد کند.

دردهای دیسک کمر و گردن

درمان سریع درد دیسک کمر

درمان غیر جراحی محافظه کارانه اولین مرحله برای بهبود است و ممکن است شامل دارو، استراحت، فیزیوتراپی، تمرینات خانگی، آب درمانی، تزریق استروئید اپیدورال (ESI) و مدیریت درد باشد. با رویکرد تیمی به درمان، 80٪ افراد کمردرد در حدود 6 هفته بهبود می یابند و به فعالیت طبیعی خود برمی گردند. اگر به درمان محافظه کارانه پاسخ ندهید، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

مراقبت از خود، در بیشتر موارد، درد ناشی از دیسک طی دو روز بهبود می یابد و طی 4 تا 6 هفته کاملا برطرف می شود. محدود کردن فعالیت، یخ درمانی / گرما درمانی و مصرف داروهای بدون نسخه به روند سریع بهبودی شما کمک می کند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)، داروها شامل آسپیرین، ناپروکسن (Naprosyn)، ایبوپروفن و سلکوکسیب (Celebrex) برای کاهش التهاب و تسکین درد استفاده می شود.

داروهای شل کننده عضلات، این داروها مانند متوکاربامول (روباکسین)، کاریزوپروادول (soma) و سیکلوبنزاپرین (فلکسریل)، ممکن است برای کنترل اسپاسم عضلات تجویز شوند.

برای کاهش تورم و التهاب اعصاب ممکن است استروئید تجویز شود. آنها به صورت خوراکی (به عنوان بسته دوز Medrol) در یک دوز کم مصرف در طی یک دوره پنج روزه مصرف می شوند. مزیت ان این است که تقریباً بلافاصله تسکین درد را در طی 24 ساعت انجام می دهد.

راه رفتن برای دیسک کمر خوب است

راه رفتن برای دیسک کمر خوب است

حفظ فعالیت به بهبودی موفق از ديسك کمر کمک می کند. البته، در این دوره باید مراقب بود که با فعالیت بیش از حد به کمر خود آسیب نرساند. بیماران باید کفش هایی را بپوشند که راحت، ایمن و حامی پا هستند. در هفته های اول باید با سرعتی آرام راه رفته و از پوشیدن کفش های پاشنه دار و بالا رفتن از پله ها خودداری کرد.

در صورت پیروی از دستورات پزشک و فیزیوتراپ می توان نتایج را به سرعت مشاهده کرد. از جمله مزایای فعالیت و راه رفتن در دوران بهبودی دیسک کمر می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • بهبود قدرت عضلانی
  • استرس کمتر
  • خلق و خوی بهتر
  • فعالیت مناسب روده ها
  • تنفس راحت تر
  • کاهش وزن (در صورت نیاز)
  • بهبود وضعیت قرار گیری بدن
  • تعادل بهتر

استفاده از حالت مناسب برای خواب

برخی از حالت های بدن برای خواب به تسکین درد فتق دیسک کمر می شوند. درد ناشی از مشکل فتق دیسک در شب ها تشدید می شود. با خوابیدن در حالتی که فشار از روی ستون مهره ها گرفته شود می توانید این درد را به حداقل خود برسانید. از جمله گزینه های مناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) از یک بالشت در زیر زانو های خود استفاده کنید تا بدین ترتیب میزان فشار روی ناحیه پایین کمر کمتر شود. 

2) به بغل بخوابید و یک بالشت را بین زانو ها بگذارید تا ستون مهره ها مستقیم بوده و ناحیه پایین کمر متعادل باشد.

بسته به ناحیه فتق دیسک کمر، مدل خوابیدن در شب و جایی که باید بالشت را قرار دهید متغیر است. از چندین بالشت و مدل خوابیدن متعدد استفاده کنید تا بهترین گزینه مناسب خود را پیدا نمایید.

استفاده از روش مکنزی

استفاده از روش مکنزی

روش مکنزی می تواند منجر به کاهش درد سیاتیک در افراد شود. این روش نوعی فیزیو تراپی به حساب می آید که شامل متد خاصی برای ورزش و تمرین است. برای درد ناشی از فتق دیسک کمر، هدف اصلی انتقال درد از پا (سیاتیک) و متمرکز کردن آن به ناحیه کمر به حساب می آید. علائم شخصی شما می توانند مشخص کنند کدام تمرینات روش مکنزی را باید استفاده کنید. این موضوع را متخصص فیزیوتراپی مشخص می کند.

پس از خارج شدن علائم از ناحیه پا، این روش تبدیل به یک پروسه توان بخشی بلند مدت می شود تا کمر تقویت شده و همچنین گروه های عضلات کلیدی و مهم تقویت شوند. حتی پس از کم شدن یا تسکین درد دیسک کمر، یک برنامه خاص جهت تقویت ناحیه کمر و کشش آن باید ادامه پیدا کند تا ریسک کاهش درد در بیمار کم شود.

ماساژ برای بهبود درد دیسک کمر

استفاده از ماساژ برای تسکین درد دیسک

آزاد کردن میوفاسیال و یا ماساژ ممکن است به کاهش درد کمک کنند. با این که درد میوفاسیال ممکن است منبع اصلی درد ستون فقرات نباشد، اما این احتمال وجود دارد که منبع ثانوی درد از فتق دیسک کمر و دیگر نواحی بدن باشد. با داشتن حالت بدنی بد و نبود فعالیت بدنی چنین دردی ممکن است تشدید شود. آزاد کردن میوفاسیال نوعی درمان دستی و خاص است که منجر به بهود  کمردرد می شود.

با این که تمرین در داشتن حالت ایست و نشستن و آزاد کردن میوفاسیال را می توان در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار داد، راهکار هایی در خانه وجود دارند که می توان آن ها را در خانه انجام داد تا به وضعیت فرد کمک کنند. از یک توپ لاکروز یا عصای مخصوص ماساژ جهت قرار دادن فشار بر روی نواحی حساس در کمر استفاده کنید. پس از تعیین شدن نقطه حساس، فشار دائمی را به مدت یک تا دو دقیقه ادامه دهید تا به آزاد شدن عضله آن ناحیه کمک کند.

این مراحل را برای نقاط تحریکی مختلف دیگر در کمر تکرار کنید. این تکنیک ممکن است در ابتدا درد را تشدید کند چرا که قرار است بر روی عضلات ملتهب خود فشار وارد کنید. به همین خاطر پیشنهاد می شود پس از اتمام کار از سرما درمانی با یخ استفاده نمایید. با این که درد ناشی از بیشتر موارد فتق دیسک کمر معمولا در عرض ۶ هفته از بین می رود، اگر می خواهید آن را مدیریت کنید باید دست به کار شوید. این راهکار ها ممکن است برای همه افراد کارساز نباشند و ممکن است تا پیدا کردن بهترین روش که برایتان کارایی داشته باشد زمان خاصی نیاز داشته باشید.

مسکن فوری برای دیسک کمر

مسکن فوری برای دیسک کمر

مسکن فوری برای دردهای ناشی از پارگی دیسک کمر و گردن چیست؟ این سئوال متداولیست که برای بیماران بوجود می آید.
اما بایستی دید
چرا بیمار درد دارد؟
مفهوم این درد چیست؟
منشا درد کجاست؟
این درد نشان دهنده چیست؟
عوارضی به دنبال خواهد داشت ؟

بایستی بدانیم پارگی های دیسک کمری یا گردنی اغلب باعث دردهای رادیکولر اندامها میشوند. گاهی دردها خنجری و شدید است وگاهی گنگ و با شدت کمتر. در هر صورت فشار روی ریشه های عصبی ایجاد شده و واکنش بدن برای اگاه کردن شما از وجود عارضه ایجاد درد است. این ریشه عصبی مسئولیت انتقال واکنشهای عصبی نقاطی از بدن را برعهده دارد و اگر فشار ادامه یابد بتدریج چند اتفاق ممکن است بیفتد.
صدمه کامل یا نسبی عصب و از بین رفتن کارایی عصب ، منجر به نقص عضو حرکتی ، ادراری ، … میشود.
صدمه مزمن عصب در کنار کاهش آهسته درد و شدت یافتن مجدد درد نیز امکان دارد.

بهبودی آهسته و تدریجی درد و بازیافتن مشکلات عصبی هم گاهی بوجود می آید. پس فقط در صورتیکه علایم عصبی برای بیمار ایجاد نشده باشد، و معاینه فیزیکی توسط جراح اعصاب اجازه دهد درمان طبی طولانی مدت یا فیزیوتراپی کمک کننده است . گاهی اوقات اصرار به استفاده از مسکن باعث کاهش درد میشود ولی فانکشن عصب از بین خواهد رفت. در موارد دردهای حاد تا تصمیم گیری برای مداخلات جراحی یا طبی ، از داروهای غیر استروییدی مثل دیکلوفناک، سلکسیب، بروفن و ….و داروهای استروییدی مثل کورتیکواستروییدها و بندرت مشتقات مورفین میتوان استفاده کرد.

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید