جراحی انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز

جراحی فیوژن ستون فقرات برای اسکولیوز، بسیار گسترده است و فقط در مواردی توصیه می شود که منحنی های جانبی باعث تغییر شکل شدید شوند. بیماران باید عوارض احتمالی جراحی را بدانند.

درمان انحراف ستون فقرات در بزرگسالان بر اساس شدت علائم تعیین می شود، نه اندازه منحنی. این دوره با یک دوره آزمایشی مدیریت درد، فیزیوتراپی و گزینه های غیر جراحی شروع می شود. اگر درد ناشی از التهاب مفاصل صورت است، درمان شامل درمان مفصل صورت است. اگر خمیدگی خفیف باشد، تغییر شکل درمان نمی شود. اگر خمیدگی شدید باشد، جراحی پیچیده ستون فقرات توصیه می شود.

عمل انحراف ستون فقرات

عمل انحراف ستون فقرات

جراحی تغییر شکل ستون فقرات در عمل جراحی مدرن ستون فقرات در حال افزایش است. شیوع تغییر شکل ستون فقرات در جمعیت بالای 60 سال بیش از 65 درصد گزارش شده است. تغییر شکل ستون فقرات باعث درد و ناتوانی می شود. بیمارانی که دچار ناهنجاری ستون فقرات هستند کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی ضعیفی را تجربه می کنند. 

عمل انحراف ستون فقرات، باعث جلوگیری از پیشرفت منحنی در بزرگسالی و کاهش تغییر شکل ستون فقرات میشود. اکثر متخصصان جراحی اسکولیوز را تنها زمانی توصیه می کنند که منحنی ستون فقرات بیشتر از 40 درجه باشد و علائم پیشرفت وجود داشته باشد. عمل اسکولیوز بسته به مورد خاص می تواند با استفاده از رویکرد قدامی (از جلو) یا رویکرد خلفی (از پشت) انجام شود.

خطرات جراحی اسکولیوز (عوارض بعد از عمل اسکولیوز)

امروزه جراحی های اسکولیوز، ایمن تر بوده و نتایج بهتری نسبت به گذشته دارند. با این حال، هر عمل جراحی به ویژه جراحی ستون فقرات در نزدیکی نخاع  خطراتی دارد. خطرات جراحی اسکولیوز می تواند شامل موارد زیر باشد:

خطرناک ترین عارضه جراحی اسکولیوز، پاراپلژی است

از دست دادن حرکت و احساس در قسمت پایین بدن و پاها. این یک عارضه نادر اما مخرب است. برای کمک به کنترل این خطر، نخاع در حین جراحی، با چند روش به طور همزمان کنترل می شود:

همچنین بخوانید:

پتانسیل برانگیختگی حسی (SSEP)

این تست نظارتی، شامل تکانه های الکتریکی کوچکی ست که به پاها داده شده و سپس در مغز خوانده می شود. این سیگنال ها باید در طول جراحی ثابت بمانند. و اگر در هر نقطه ای شروع به کند شدن کنند، می تواند نشان دهنده سازش در نخاع یا خونرسانی آن باشد.

پتانسیل برانگیختگی حرکتی (MEP)

این تست مشابه SSEP است، اما MEP، سیگنال های مربوط به عضلات را کنترل می کند. در صورت امکان، استفاده از هر دو آزمایش در طول جراحی خوب است زیرا در موارد نادر، ممکن است یک آزمایش، اختلال در نخاع را نشان دهد که آزمایش دیگر آن را نشان ندهد.

تست بیداری استاگنارو

این آزمایش، شامل بیدار شدن بیمار در حین جراحی و درخواست حرکت پاها از اوست. بیمار در طی این روش دردی احساس نمی کند و احتمالاً بعد از آن، بیداری را به خاطر نمی آورد. به دلیل پیشرفت در SSEP و MEP، دیگر به ندرت از آزمون بیدار شدن استفاده می شود.

اسکولیوز

اگر هر یک از این آزمایشات ذکر شده، نشان دهنده به خطر افتادن نخاع باشد، می توان میله ها را برداشته و جراحی را تغییر داد. اگرچه این وضعیت نادر است، اما این کار، برای جلوگیری از آسیب احتمالی نخاع، ارزش هرگونه احتیاط را دارد.

با تشخیص عارضه نخاع هنگام شروع آن  از جمله فشرده سازی بیش از حد یا از دست دادن خون تیم جراحی می تواند به سرعت کار کند تا بتواند سلامت نخاع را تا حد ممکن بازگرداند.

از دست دادن بیش از حد خون در عمل اسکولیوز

در حین جراحی، سستی عضلات و نواحی بی حفاظ زیادی وجود دارد که منجر به از دست دادن خون می شود. با تکنیک مناسب، معمولاً می توان از دست دادن خون را در حد معقولی نگه داشت و به ندرت به انتقال خون نیاز است.

به عنوان یک اقدام احتیاطی، بیمار ممکن است خون خود را قبل از جراحی (اهدای خون اتولوگ) اهدا کند، سپس در صورت نیاز، این خون پس از جراحی می تواند به بیمار پس داده شود.

همچنین، در طی جراحی اسکولیوز می توان خون بیمار را جمع آوری و به خود فرد انتقال داد.

دیگر عوارض عمل فیوژن کمر

سایر عوارض احتمالی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فیوز نشدن (قرار نگرفتن در زاویه مناسب) ستون فقرات (که به آن شبه آرتوز نیز گفته می شود)
  • عفونت
  • نشت مایع مغزی نخاعی
  • خرابی ابزار دقیق (شکستن میله ها یا جدا شدن قلاب/ پیچ)

برخی از عوارض جراحی، مانند شکستن میله ها یا جوش نخوردن ستون فقرات، می تواند منجر به بدتر شدن اسکولیوز شود.

بعد از عمل اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)

گاهی اوقات مشکلات ساختاری ممکن است سال ها پس از جراحی ایجاد شود. به عنوان مثال، ممکن است دیسک هایی که درست در بالا و پایین ناحیه همجوشی قرار دارند، به دلیل عدم انعطاف پذیری ستون فقرات بین آنها، تحت فشار بیشتری قرار بگیرند.

ممکن است این دیسک ها زودتر از حالت طبیعی، دچار تخریب شوند، که در برخی موارد، برای بهبود آن به جراحی دوم نیاز می شود.

بعد از عمل اسکولیوز

سندرم صافی پشت

این سندرم، در اثر از دست دادن (یا مسطح شدن) منحنی طبیعی لوردوز در ناحیه کمر ایجاد می شود و ممکن است به عاملی برای ایجاد کمردرد تبدیل شود.
قبل از اینکه جراحان توانایی انجام اصلاحات سه بعدی در ستون فقرات را داشته باشند، انحنای دو طرفه اسکولیوز، بدون در نظر گرفتن چگونگی تغییر انحنای طبیعی جلو به عقب، اصلاح می شد. تکنیک های مدرن جراحی، خطر ابتلا به سندرم کمر صاف را کاهش می دهد.

پدیده میل لنگ

این تغییر شکل دردناک، می تواند زمانی اتفاق بیفتد که قسمت جلوی ستون فقرات، به طور مداوم رشد کند در حالی که پشت ستون فقرات رشد نمی کند. قبل از شناسایی این اصل، در گذشته، مواردی وجود داشت که جراحان پشت ستون فقرات کودک در حال رشد را فیوز می کردند، بدون اینکه جلوی آن را نیز فیوز نمایند. امروزه جراح مغز و اعصاب باید بداند که چگونه برای جلوگیری از پدیده میل لنگ، هم جوشی را انجام دهند.

پدیده افزودن

مواردی وجود داشته است که منحنی توراسی در یک کودک یا نوجوان، اصلاح می شده، اما این منحنی، همچنان در زیر سطح همجوشی پیشرفت می کند (اضافه می شود). پدیده افزودن، هنوز در حال بررسی است؛ اما به نظر می رسد اگر جراح به اندازه کافی بخش پایینی را فیوز نکند و یا بیمار هنوز از نظر اسکلتی برای جراحی هم جوشی نابالغ باشد، اتفاق می افتد.

آیا اسکولیوز باعث فلج شدن می شود؟

عوارض عصبی ناشی از جراحی، می تواند شامل از دست دادن احساس پوست، ضعف یا از دست دادن قدرت در پاها یا پنجه آنها، از دست دادن کنترل روده و مثانه یا فلج باشد. عوارض عصبی معمولاً خیلی زود پس از جراحی شروع می شود. این عوارض، می توانند با گذشت زمان بهبود یابند، اما ممکن است برخی از آنها دائمی باشند.

آیا اسکولیوز باعث فلج شدن می شود؟

سختی جراحی اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) چقدر است؟

امروزه عوارض ناشی از جراحی اسکولیوز، کمتر از چند دهه پیش است، اما هنوز هم عفونت، فلج، جوش نخوردن ستون فقرات، درد بیشتر پس از جراحی نسبت به قبل و سایر موارد وجود دارد. بهبودی از جراحی اسکولیوز چالش برانگیز است.

زندگی بعد از جراحی انحراف ستون فقرات

مطالعه دیگری نشان داد که 20 سال پس از جراحی، بیماران اسکولیوز، از نظر کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی، مانند جمعیت عمومی هستند.

یک مطالعه نشان داد که دو سال پس از جراحی، کیفیت زندگی در بیمارانی که عمل کرده اند در مقایسه با بیمارانی که جراحی را انجام نداده اند، فقط اندکی افزایش داشته است.

با اینکه جراحی هم جوشی نخاعی می تواند به تنظیم مجدد ستون فقرات کج شده کمک کند، قیمتش بسیار زیاد است. سفتی حاصل از ثابت ماندن ستون فقرات، می تواند با کاهش قابل توجهی در تحرک و انعطاف پذیری همراه باشد.

در حالی که بسیاری از افراد فکر می کنند جراحی هم جوشی ستون فقرات، درمانی برای اسکولیوز است، این یک فرض خطرناک است. اسکولیوز، یک بیماری پیشرونده است و هیچ درمانی برای آن نیست. گرچه پذیرش این مسئله دشوار است، اما مردم باید بدانند که تشخیص اسکولیوز، به معنای ادامه تمام طول زندگی با این شرایط است.

حتی با انجام جراحی هم جوشی ستون فقرات، باز هم بیمار از محدودیت های جسمی و ناراحتی های موجود رها نمی شود. برخی از افراد، از محدودیت هایی که پس از جراحی فیوژن نخاعی برایشان باقی مانده است، پشیمان می شوند و با خود فکر می کنند که آیا راه درمانی بهتری وجود دارد؟

دکتر حسام عبدالحسین پور بهترین دکتر برای درمان اسکولیوز

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…
مشکلاتی که بسیاری از مردم مخصوصا افرادی که مدت زیادی پشت میز می نشینند دارند این است که دچار درد پشت سر و گردن…

از دکتر بپرسید