جراحی ستون فقرات (تشخیص و مشاوره)

ممکن است شما هم از درد ستون فقرات رنج ببرید و یکی از راه های بهبودی که ممکن است جراح به شما پیشنهاد کند جراحی ستون فقرات است. در ادامه به ویژگی های این عمل جراحی می پردازیم.

انتخاب جراحی ستون فقرات

هنگامی که در مورد انجام عمل جراحی ستون فقرات فکر می کنید، تمام جنبه های این روش را در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه را برای خود به ارمغان بیاوريد. هر چه بیشتر بدانید، شانس خود را برای انتخاب درست بالا مى بريد. مواردی که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

• جراح
  • مواد مورد استفاده
  • آماده سازی قبل از عمل
  • دوره بهبودی

چه زمانی برای كمردرد به جراح ستون فقرات بايد مراجعه كرد؟

به طور معمول، عمل جراحی ستون فقرات به عنوان یک گزینه پس از یک دوره درمان بدون جراحى (مانند دارويي، فیزیوتراپی، تزریق و ورزش) انتخاب مى شود. تصمیم گیری در مورد جراحی ستون فقرات به میزان زیادی به علائم شما (به عنوان مثال، میزان درد، توانایی انجام فعالیت های روزمره)، فوريت در جراحی و عوارض آن بستگی دارد.

برای برخی از انواع درد، تکنیک های جراحی كم تر تهاجمی گزینه هايي برای تسکین سريع درد هستند. برای انواع درد ديگر، مداخله جراحی مناسب نيست و اغلب توصیه می شود تا پیش از عمل جراحی چند گزینه محافظه کارانه را دنبال کنید.

تشخیص بیماری ستون فقرات

تشخیص دقیق بیماری

جراحی ستون فقرات بر روى اصلاح یک ضایعه آناتومیک متمرکز است و هرگز “اکتشافی” نیست. برای بیمارانی که از كمردرد رنج می برند اما هیچ علت مشخصی ندارند، جراحی ستون فقرات توصیه نمی شود و درمان محافظه کارانه توصیه مى شود. از تست های تشخیصی (مانند ام آر آي یا دیسکوگرام) برای مشخص کردن علت درد استفاده می شود.

انتخاب جراح، مهمترین گرینه در درمان

جراحی ستون فقرات معمولا يك گزينه است، به این معنی که به عنوان یک رویکرد برای افزایش توانایی عملکرد و کاهش درد محسوب می شود. پزشک می تواند عمل جراحی ستون فقرات را توصیه کند، اما انتخاب آن با شما است . فقط در موارد نادر (بیمارى هاى عصبى مانند بى اختيارى ادرار يا مدفوع) جراحی ستون فقرات ضروری است .

مشاوره قبل از جراحی ستون فقرات

در هنگام تصمیم گیری در مورد جراحی، نقش جراح ستون فقرات، آموزش شما و کمک به فرایند تصمیم گیری است اطلاعاتی را در مورد طیف وسیعی از گزینه ها به شما ارائه می دهد و آنچه از لحاظ فنی امکان پذیر است، مشکل و خطر روش و مزایای بالقوه آن را توصيف مى كند. بنابراین مهم است كه جراح ستون فقراتى را انتخاب کنید که اطلاعات صحيحي به شما ارائه دهد.

مشاوره قبل از جراحی ستون فقرات

انتخاب جراح متخصص ستون فقرات

یک پزشک که بر جراحی ستون فقرات تمركز دارد مى تواند از روش هاى جديد تر نيز استفاده كند. هر دو جراح اعصاب و جراح ارتوپد می توانند در جراحی ستون فقرات تخصص داشته باشند و ممکن است در آموزش جراحی ستون فقرات آموزش خاصی ديده باشند.

آماده سازی روانشناختی قبل از جراحی

آمادگی روانشناختی می تواند بر روند جراحى و بهبودى فرد بسيار تاثير بگذارد. تحقیقات گسترده اى نشان داده است که استفاده از تکنیک های روانشناسی برای آماده سازی جراحی ستون فقرات، می تواند تجربه کلی بیمار و نتیجه نهایی را بهبود بخشد  دهد، از جمله درد كم تر بعد از عمل جراحی و روند بهبودی سریع تر.

آماده سازی بعد از جراحی ستون فقرات

برای کنترل درد چه نکاتی را باید کرد؟

مدیریت مناسب درد پس از عمل جراحی ستون فقرات واقعا می تواند از نظر فیزیکی و روحی به بهبودی شما کمک کند. در کنار داروهای درد، پزشک و یا پرستاران در بیمارستان می توانند كمى به کنترل درد شما کمک کنند. به عنوان مثال، استفاده از یخ در ۴۸ ساعت اول پس از جراحی می تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر این، پس از ۴۸ ساعت اول، یخ می تواند بعد از فعالیت برای کاهش ناراحتی مربوط به فعالیت استفاده شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید مراقبت های بعد از عمل جراحی ستون فقرات را  دنبال کنید

آیا بافت اسكار پس از عمل جراحی طبيعي است؟

تشکیل بافت اسکار بخشی از روند بهبودى پس از مداخله جراحی طبیعی است. بافت اسکار دارای هیچ انتهای عصبی نیست، بنابراین به ندرت دردناک است. در عوض، علت اصلی درد، چسبندگی فیبری به ریشه عصب است. از آنجایی که بافت اسکار بعد از جراحی بسیار رایج است، نقش آن در درد پس از عمل کاملا بحث برانگیز است.

اگر بعد از جراحی بافت اسکار داشته باشید، کاملا طبیعی است. با این حال، اگر درد بعد از عمل ادامه يابد، برای رسیدن به علت درد، معاینه کامل پزشکی لازم است.

برنامه های توانبخشی

شما باید برنامه توانبخشی پس از عمل جراحى را دقیق دنبال کنید. فیزیوتراپی مناسب، تمرينات کششى و تغییر شیوه زندگی (به عنوان مثال، ترک سیگار) به میزان قابل توجهی روند بهبودی شما را سريع تر مى كند و احتمال ابتلا به درد مکرر را کاهش می دهد.

دکتر حسام عبدالحسین پور جراح مغز و اعصاب ، دیسک و ستون فقرات