زمانی که آرتروز در ناحیه گردن شما رخ دهد به آن اسپوندیلوز گردنی (درد ناشی از فرسایش ستون فقرات در ناحیه گردن) گفته می شود. آرتروز یک بیماری مسری نیست و توسط باکتری یا ویروس خاصی ایجاد نمی شود؛ بلکه دلیل اصلی ابتلا به آرتروز ساییدگی و فرسایش مفصلی است که زیاد از آن کار می کشید. آیا سردرد نشانه ای از آرتروز  گردن است؟

اکثر مردم با افزایش سن به آرتروز مبتلا می شوند. استئو آرتیرت رایج ترین نوع آرتروز است که در اثر ساییدگی، فرسودگی و پارگی غضروف مفاصل در طول عمر به وجود می آید. آرتروز ممکن است در هر ناحیه از بدن رخ دهد ما راج ترین نواحی بروز آرتروز زانوها، لگن، مچ دست و شانه ها می باشند.

علائم آرتروز گردن چیست؟

علائم آرتروز گردن در افراد مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از افراد اصلاً متوجه وجود این بیماری نمی شوند، اما برخی دیگر علائم آزار دهنده ای را تجربه می کنند. چهار علامت رایج این مشکل در ادامه آمده است:

1. آرتروز گردن و سردرد

سردردهای ناشی از آرتروز گردن در اصل سردرد نیستند؛ بلکه دردی است که عموماً افراد آن را به شکل سردرد تعریف می کنند. به این نوع سردردها «سردرد سروکوژنیک» گفته می شود که به معنای نوع ثانویه سردرد بوده که به علت مشکل دیگری رخ می دهد. این مورد سردرد سروکوژنیک به علت ساییدگی و تحلیل دیسک ها و مهره های گردن اتفاق می افتد.

علائم آرتروز گردن

2. صدای تق یا ساییده شدن مفاصل

اسپوندیلوز گردن نیز مانند سایر انواع آرتروز، زمانی که گردن خود را می چرخانید یا سر خود را خم و راست می کنید خود را نشان می دهد! برخی احساس ساییده شدن مفاصل را به گونه ای تعریف می کنند که انگار در استخوان هایشان شن وجود دارد؛ همچنین صدای تق از مفاصل شنیده می شود. این علائم شنیداری به دلایل زیر رخ می دهد:

3.  اسپاسم عضلانی

اسپوندیلوز گردن باعث ایجاد اسپاسم عضلانی در گردن و شانه ها می شود. این درد معمولاً به صورت ناگهانی ظاهر شده و با درد و سفتی شدید همراه است. حتی ممکن است سر یا گردن شما یه یک سمت کشیده شود یا احساس کنید گردن شما در حالت خم یا کج گیر کرده است.

4. ضعف و بی حسی

اگر آرتروز گردن باعث تنگی کانال نخاعی گردد، می تواند به اعصابی که از این ناحیه عبور می کند فشار وارد کند. اعصابی که از این ناحیه می گذرد به شانه ها، بازو ها، دست ها و انگشتان شما می رسد. بنابراین با تحریک اعصاب گذرنده از این ناحیه ستون فقرات ممکن است شما در سایر نواحی منتهی شده به این اعصاب احساس ضعف، گزگز، بی حسی یا سوزن سوزن شدن را تجربه کنید.

درمان آرتروز گردن

در صورت مواجهه با هر یک از علائم آرتروز گردن به یک متخصص مراجه کنید. پزشک معمولاً در ابتدا تشخیص دقیق مشکل شما را در دستور کار قرار می دهد. زیرا گردن درد شما می تواند ناشی از مشکلات دیگری مثل تنگی کانال نخاعی، کشیدگی یا آسیب دیدگی گردن، فتق دیسک و … باشد.

اگر درد شما ناشی از آرتروز گردن باشد، پزشک معمولاً یک برنامه فیزیوتراپی شخصی به منظور افزایش دامنه حرکتی شما تجویز می کند. این برنامه همچنین باعث کاهش التهاب و درد می شود. همچنین در برخی موارد ممکن است روش های استئوپاتی  (استخوان درمانی) برای جایگذاری درست مفاصل جا به جا شده و تکنیک های مداخله ای مدیریت درد برای بیمار در نظر گرفته شود تا بتوانید بیماری خود را مدیریت کنید. 

بنابراین اگر گردن درد دارید، منتظر بهبود خود به خود آن نباشید. همین امروز به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

دکتر حسام  عبدالحسین پور، جراح و متخصص مغز و اعصاب در تهران  

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
بیماری نورالژی سه قلو از آن دسته بیماری هایی است که با درد شدید در ناحیه ی صورت خود را نشان می دهد. در…
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…

از دکتر بپرسید