علائم تومور مغزی در زنان و مردان

از علائم تومور مغزی در زنان و مردان میتوان به سردرد شدید، حالت تهوع، تشنج، اختلالات بینایی و…. اشاره کرد که در ادامه به طور مفصل به آن پرداخته شده است.  همچنین راه های درمان آن نیز آورده شده است.

تومور مغزی چیست؟

نام این بیماری واقعاً ترسناک است. بر اساس آمار انجمن سرطان آمریکا (ACS)، خوشبختانه احتمال اینکه شما به تومور های بدخیم مغز و ستون فقرات مبتلا شوید کمتر از ۱ درصد است. 

با این وجود، به گفته ی ACS حدود ۲۳۸۹۰ مورد تومور مغزی در سال ۲۰۲۰ تشخیص داده شده اند، که ۱۰۳۰۰ نفر از این تعداد را زنان تشکیل داده اند. طبق اطلاعات انجمن تومور مغزی آمریکا که سال ۲۰۲۰ به روز رسانی شده است، نرخ امید به زندگی در افراد مبتلا به تومور مغزی تقریباً 36 درصد می باشد. 

بنابراین، آیا بهتر نیست در مورد تومور مغزی بیشتر بدانید؟

دو نوع تومور مغزی وجود دارد، تومور های اولیه که از مغز شروع شده و به ندرت پخش می شوند؛ تومور های ثانویه که از نواحی دیگر بدن (معمولاً ریه ها یا سینه ها) آغاز شده و به مغز سرایت می کنند.

با گذشت زمان، تومور مغزی می تواند روی سلول های مغزی اطراف تومور تأثیر گذاشته و عملکرد مغز را مختل کند. این امر در مورد همه ی تومور های مغزی (خوش خیم و بدخیم) صدق می کند؛ اما تومور های سرطانی در اغلب موارد سریع تر گسترش یافته و در سراسر مغز پخش می شوند.

به همین دلیل است که تومور های بدخیم به درمان های تهاجمی مثل جراحی، پرتو درمانی و / یا شیمی درمانی نیاز دارند.

مشکل اینجاست که معاینات روتین پزشک عمومی شما معمولاً شامل بررسی احتمال تومور مغزی نمی شود و طبق گفته ی انجمن سرطان آمریکا، در حال حاضر هیچ معاینه ی بالینی تأیید شده ای (که پزشکان و متخصصین روی آن توافق نظر داشته باشد) برای تشخیص تومور مغزی وجود ندارد. 

بنابراین در درجه ی اول، این خود شما هستید که باید به سلامتی خود اهمیت داده و علائم تومور مغزی را بدانید. اگر علائمی مشابه نشانه های تومور مغزی دارید باید در اسرع وقت به پزشک عمومی یا یک متخصص داخلی مراجعه کنید.

برای اطلاعات کامل به مقاله تومور مغزی مراجعه کنید.

آن ها می توانند شما را به متخصص مربوطه و یا جراح مغز و اعصاب ارجاع دهند. در این مقاله ما به ۷ نشانه ی تومور مغزی در زنان و مردان، اشاره کرده ایم.

تومور مغزی چیست؟

نشانه های تومور مغزی در زنان و مردان

وجود تومور مغزی در زنان نشانه هایی دارد که ممکن است با مردان مشابه باشد. در ادامه تمامی نشانه ها آورده شده است.

1- سردرد های شدید

تعجبی ندارد! سردرد های بد ممکن است نشانه ی تومور مغزی خوش خیم یا حتی بدخیم در زنان باشد. با این وجود، منظور ما از سردرد های بد یا شدید، سردردی نیست که شما بعد از خیره شدن طولانی به صفحه نمایش لپتاپ یا گوشی تجربه می کنید.

اگر به صورت ناگهانی دچار سردرد های شدید می شوید، یا سردرد شما با حالت تهوع یا استفراغ همراه است باید به پزشک مراجعه کنید. 

البته، افراد مبتلا به میگرن نیز گاهی اوقات به صورت همزمان سردرد شدید و تهوع را تجربه می کنند؛ اما باز هم هیچ ایرادی ندارد که شما برای بررسی بیشتر به پزشکتان سر بزنید؛ مخصوصاً اگر جدیداً به میگرن مبتلا شدید یا شدت میگرن شما بیشتر شده است.

2- تشنج

زمانی که تشنج می کنید یعنی یک جای کار در جریان الکتریکی مغز شما می لنگد. شما ممکن است درگیر بیماری صرع یا اختلالاتی باشید که منجر به تشنج می شوند. اما عقل سلیم حکم می کند که حتی اگر فقط یک بار دچار تشنج شدید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

3- حالت تهوع شدید

یقیناً دلایل متعددی برای حالت تهوع وجود دارد؛ اما ناخوشی مداوم یک نشانه ی جدی برای تومور مغزی در زنان محسوب می شود.

اگر شما برای اولین بار است که با این مشکل مواجه می شوید و علائم شما ماندگار شد (به خصوص اگر بالای ۴۰ سال سن دارید) باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین تأکید می کنم: اگر این نشانه با سایر علائم تومور مغزی که در این مقاله نام بردیم همراه باشد، باید سریعاً از یک متخصص کمک بگیرید.

حالت تهوع شدید ممکن است از نشانه های تومور مغزی در زنان باشد

4-تومور مغزی و  اختلالات بینایی

در برخی موارد نشانه های تومور مغزی به موقعیت مکانی تومور بستگی دارد. بنابراین، اگر تومور در پشت کاسه ی چشم قرار داشته باشد، ممکن است بینایی شما را به خطر بی اندازد.

یکی از کلاسیک ترین موقعیت ها رانندگی است. مثلاً بار ها شنیده ام که راننده ای تصادف می کند؛ زیرا به صورت ناگهانی میدان بینایی راننده دچار اختلال می شود. بنابراین به بینایی خود توجه کرده و برای معاینه ی چشم هایتان به طور منظم (ترجیحاً سالی یک بار) به چشم پزشک مراجعه کنید. 

تومور مغزی می تواند باعث تاری دید، دو بینی، از دست دادن بینایی و حتی ظاهر شدن لکه های سیاه یا اشکال معلق شود».

5- ضعف یا سستی

علائم تومور مغزی در زنان در برخی نواحی مغز ممکن است به صورت فیزیکی نیز بروز پیدا کرده و باعث اختلال در تعادل و حرکت فرد شود. 

اگر بی دلیل یک طرف بدن شما ضعف دارد و به قول معروف لمس شده است (بی حسی)، یا فعالیت های عادی مثل لباس پوشیدن برایتان سخت شده و دائماً در تعادل یا حرکت خود با مشکل مواجه می شوید، ممکن است یک تومور مغزی در ناحیه ی خاصی از مغز خود داشته باشید.

ضعف و سستی از نشانه های تومور مغزی در زنان

6- مه مغزی و گیجی

طبیعی است که همه ی ما گاهی اوقات که کارمان زیاد است، خوب نمی خوابیم، فکرمان درگیر است یا قند خونمان پایین می آید دچار گیجی و سردرگمی می شویم. 

اگر در پیدا کردن کلمه ی مناسب حین حرف زدن مشکل دارید، یا دوستانتان بارها گفته اند که اسمشان را به اشتباه صدا می زنید باید با یک پزشک مشورت کرده و اسکن مغز بدهید». فراموشی شدید و گیجی (منطور ما چیزی فراتر از جا گذاشتن کلید است) ممکن است از نشانه های تومور مغزی باشد.

7- تغییرات شدید خلق و خو از علائم تومور مغزی 

یکی از علائم شایع تومور مغزی در زنان تغییرات رفتار فرد است. لوب پیشانی ناحیه ای از مغز است که شخصیت شما را کنترل می کند. بنابراین، تومور مغزی ممکن است شما را به فرد دیگری تبدیل کند!

برخی از افراد مبتلا به تومور مغزی ممکن است متوجه رفتار های عجیب و تغییرات شدید خلق و خو شوند. من بیمارانی داشتم که بعد از درمان می گفتند: من خیلی آدم بداخلاقی شده بودم، الان برگشتم تا جبران کنم!

تغییرات خلق و خو از نشانه های تومور مغزی

درمان تومور مغزی خوش خیم​

درمان های متفاوتی برای تومور مغزی در زنان وجود دارد که بنابر تشخیص جراح مغز و اعصاب یک یا تعدادی از آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روش های درمانی عبارتند از:

درمان های غیر جراحی تومور مغزی

اگر تومور شما کوچک است و علائم خاصی ایجاد نمی کند، یا تهدید کننده ی جان شما نیست معمولاً جراحی تجویز نمی شود. در این مواقع پزشک تومور شما را به طور مرتب تحت نظر دارد تا مطمئن شود که تومور رشد نکرده و مشکلی برایتان ایجاد نمی کند. 

این فرآیند «نظارت فعال» نامیده می شود. اگر اندازه ی تومور مغزی ثابت بماند و بیمار علائم جدیدی را تجربه نکند (یا علائم او شدید تر نشود) نظارت فعال ممکن است تا سال ها ادامه یابد.

درمان تومور مغزی در زنان با جراحی

تومور های بزرگ یا تومور هایی که نواحی حیاتی مغز شما را تحت فشار قرار می دهند (مانند آن نواحی مغز که عملکرد های گفتاری، حرکتی و بینایی شما را کنترل می کنند) باید به کمک روش های جراحی برداشته شوند. 

امروزه جراحی های مغز شامل ابزار های کوچک تر و تکنیک های دقیق تری می باشند که نسبت به گذشته، بیمار بهبودی سریع تر و دوره ی نقاهت کوتاه تری را طی می کند.

جراحی تومور مغزی

انواع مختلف تومور، به روش های متفاوتی برداشته می شود:

1- مننژیوم

در این روش، پزشک جمجمه را شکافته و با دقت و بدون آسیب رساندن به بافت و اعصاب مغز، تومور را خارج می کند. سپس جراح برش را می بندد و جراحی به اتمام می رسد.

2- آدنوم هیپوفیز

در این روش، پزشک طی یک جراحی همزمان، تومورها را از بینی بیمار خارج می کند. به این صورت که ابتدا متخصص گوش و خلق و بینی مسیر خروج تومور را مشخص کرده و سپس جراح مغز و اعصاب از آن مسیر تومور ها را بیرون می آورد. در این جراحی هیچ برش خاصی ایجاد نمی شود.

اگر تومور در ناحیه ای از مغز باشد که با جراحی قابل دسترسی نیست، پزشک می تواند برای از بین بردن آن از پرتو های متمرکز مثل «گاما نایف» یا «سایبر نایف» استفاده کند. 

در برخی موارد، براشتن تومور نسبت به باقی ماندن آن آسیب بیشتری به مغز می رساند. در این شرایط پزشک ممکن است بخشی از تومور را برداشته و باقی مانده ی آن را با پرتو درمانی درمان کند.

تقریباً ۵ درصد مننژیوم های خوش خیمی که به طور کامل برداشته می شوند، طی ۵ سال پس از جراحی دوباره برمی گردند. 

در حال حاضر تحقیقات متعددی در زمینه ی تومور مغزی در زنان و به ویژه این تومور ها و همچنین، رویکرد های پرتو درمانی جدید برای این دسته از بیماران انجام می شود تا به کمک آن ها بتوانیم عوارض جانبی ناشی از پرتو درمانی در این بیماران را کاهش دهیم. 

نتایج تحقیقات اولیه بسیار دلگرم کننده بوده است و ما همچنان به دنبال مؤثر ترین و ایمن ترین روش درمانی هستیم.

زنان مبتلا به تومور مغزی خوش خیم باید قبل از تصمیم گیری در مورد درمان، تمامی جوانب را بررسی کرده و در مورد آن با پزشک خود مشورت کنند. با وجود اینکه تکنیک های جراحی امروزی با کمترین برش و سریع ترین دوره ی بهبودی انجام می شود، اما برخی از بیماران نیاز به جراحی ندارند. 

با این حال، تمامی زنانی که تومور مغزی خوش خیم دارند، باید تحت نظر یک متخصص مغز و اعصاب باشند.

منبع:

womenshealthmag.com

دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات

موضوعات مرتبط
آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
جدیدترین مقالات
جراحی ستون فقرات و جراحی دیسک کمر از جراحی هایی است که بسیار به تبحر جراح دیسک کمر متکی می باشد. در این مقاله…
سوالی که بسیار مراجعین از ما می پرسند این است که آیا راه رفتن به بهود درد دیسک کمر کمک می کند؟ در این…
مشکلاتی که بسیاری از مردم مخصوصا افرادی که مدت زیادی پشت میز می نشینند دارند این است که دچار درد پشت سر و گردن…

از دکتر بپرسید